וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוראה 0.2: כיצד לומדים בעידן הטכנולוגי?

13.3.2016 / 16:31

כמו כל העולם המודרני, גם תפקיד המורה – אולי אחד המסורתיים ביותר שקיימים – משנה את תכליתו. לא עוד העברה יבשה של חומר בכיתות אלא יצירת דיאלוג ולימוד באמצעות התקנים ניידים שמשמרים את הסקרנות ורמת העניין. מה חושב על זה משרד החינוך?

עמל. רשת עמל, ספק 500
מנכ"לית משרד החינוך מיכל כהן, עם רכזת הביולוגיה ברב תחומי עמל ליידי דייויס ת"א, רויטל יהל נאמן, והתלמידות נועה נשיא ושרון שטרן, בכנס אדיוטק שבו הציגו את עבודת החקר בנושא הסרטן שביצעו בעזרת אייפדים/ספק 500, רשת עמל

זרועה הארוכה של הטכנולוגיה לא פסחה גם על תחום ההוראה והחינוך. כמו שאר המקצועות בחיים, שרזו כמה קילוגרמים בעקבות כניסת האפליקציות ומנועי החיפוש החכמים, גם תפקיד המורה – אולי אחד המסורתיים ביותר שקיימים – משנה את תכליתו. לא שיש להם יותר מדי ברירות: לך תעביר שיעור בכיתה כשמוחם של התלמידים טרוד בפוסט הבא שיעלו או בתוכנה החינמית התורנית שכובשת את הרשת. זאת עוד מבלי לדבר על נושא רף הקשב והריכוז שירד פלאים בעידן הסמארטפון.

משרד החינוך הישראלי כבר הבין שיש לשנות את השיטה והחל בניסוי מעניין שתפקידו לממשק את תחום ההוראה לעידן הטכנולוגי המתקדם. מי שלקחה על עצמה לשמש כחלוצה של היוזמה היא רשת החינוך עמל, שעשרה בתי ספר גדולים שלה בכל חלקי הארץ משתתפים כיום בניסוי למידה קהילתי במסגרתו המורים הופכים למעשה להיות מעצבי למידה באמצעות שיטת הוראה חדשנית ומאתגרת.

לפי השיטה החדשה, המורים, שעד כה עסקו בהעברה יבשה של החומר הלימודי בכיתה, תופסים מקום אחר לגמרי בתהליך הלמידה בכך שהם יוצרים יחד עם תלמידיהם פרויקטים ופעילות חווייתית הכוללת שימוש בהתקנים ניידים כמו מכשירי אייפד, סמארטפון ועוד. הלמידה עצמה, מבוססת על כמה עקרונות, ביניהם: שאלת מחקר, דיאלוג משמעותי בין מורה לתלמיד, הצגה בפני קהל וחיבור לקהילה.

שיעור באייפד

ההוראה והלמידה באמצעות חקר ופרויקטים נעשית בקשת רחבה מאוד של תחומי לימוד. כך למשל בבית הספר הרב תחומי עמל ליידי דייויס תל אביב, גישה חדשנית זו מיושמת במגוון רחב של מקצועות: תנ"ך, ביולוגיה, היסטוריה, ספרות, אזרחות, מחשבת ישראל, מדעים. במגמת הביולוגיה למשל התלמידים חקרו את מחלת הסרטן. הם חקרו, למדו, אספו מידע, ראיינו מומחים, עיבדו מאמרים מדעיים והציגו את ממצאי החקר שלהם בפוסטרים מדעיים.

17 סוגי סרטן שונים נחקרו על ידי תלמידי המגמה בתהליך ארוך שבסופו הם התבקשו לתרגם את הידע שצברו לקמפיין שמטרתו לגרום לאנשים להיבדק, לקחת אחריות על החיים שלהם, ולשנות הרגלי חיים כדי למנוע את התפרצות המחלה בקרבם.

עמל. רשת עמל, ספק 500
מנכ"ל קבוצת עמל, עו"ד רוית דום עיני, עם תלמידים ברב תחומי עמל שבח מופת ת"א, במעמד קבלת אייפדים חדשים/ספק 500, רשת עמל

פחות בחינות יותר יוזמות

דוגמה נוספת התרחשה בבית הספר הרב תחומי עמל רמות באר שבע, שם במסגרת שיעור ספרות, התלמידים כתבו סיפורים קצרים והמירו אותם לכתב ברייל כתרומה לקהילה, או בשיעור גיאוגרפיה כאשר בנו דגם של כדור הארץ ולאחר מכן העבירו את השיעור לתלמידי בית ספר יסודי בעיר באר שבע.

לדברי מטי בילו, מנהלת ביה"ס הרב תחומי עמל רמות באר שבע, ההוראה המסורתית איבדה כבר עתה מהרלוונטיות שלה, בין השאר, בשל המהפכה הטכנולוגית שחווה דור ה-Y. "הבנו כבר לפני שנתיים שחייבים להפוך לתלמידים את חוויית הלמידה באופן שישמר את סקרנותם ואת רמת העניין שלהם בשיעורים. הידע שלהם בטכנולוגיה גדול משלנו המורים והשיטה הזאת גם מעצימה את המורים".

למי ששואל את עצמו כיצד נראה שיעור באייפד, הנה התשובה. "אנחנו מתעסקים פחות בבחינות ויותר בפרויקטים ויוזמות קבוצתיות שגם תורמות לקהילה. תלמידים בבית ספרנו פיתחו משחקים על בסיס אפליקציות ועושים שימוש בתוכנות לימודיות. מצאנו שזה משפר את הריכוז שלהם וגורם להם להיות מעורבים יותר במהלכי השיעור".

מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני: "אנו מובילים למידה חדשנית מאתגרת וחווייתית, מתוך הכרה שצריך להתחבר לעולמם של התלמידים ולטכנולוגיות המשמשות אותם. אמצעי הטכנולוגיה החדשניים שאנו מכניסים לכיתות בתי הספר מלווים בהכשרה מאוד ייחודית של המורים, וזאת תוך עיצוב תהליכים שיתופיים ויצירתיים של למידה וניצול היתרונות של האייפד".

לדבריה, "האמצעים הטכנולוגיים החדישים המשולבים עם החוזקות הפדגוגיות הייחודיות שעמל מובילה, מאפשרים לצמצם את הפערים בין הפריפריה לבין המרכז ומקנים לתלמידים מכל רחבי הארץ כלים להתמודדות עם אתגרי ומקצועות העתיד".

וואלה! NEWS בשיתוף רשת עמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully