וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות באיחוד האירופי מתחילות להטיל מס על מוצרים מההתנחלויות

אורה קורן

14.10.2002 / 19:55

צרפת לחקלאים בבקעה: סמנו תמרים כ"תוצרת פלשתין"; בירושלים מעריכים שעוד מדינות הפסיקו להכיר ביצוא מהשטחים כישראלי; חשש גם ליצוא ממזרח ירושלים והגולן



מאת אורה קורן ועמירם כהן



צרפת דרשה באחרונה מחקלאי בקעת הירדן לציין על קרטוני התמרים ליצוא כי הם מיוצרים בפלשתין (PRODUCE OF PALESTINE), כתנאי לפטור ממכס. ואולם מקורות מדיניים בישראל מעריכים, כי זהו רק שלב ראשון. לפי ההערכה בישראל, צרפת ומדינות נוספות באיחוד האירופי יתחילו כבר בימים הקרובים להטיל מכס מלא על יבוא מוצרים ישראלים המיוצרים מעבר לקו הירוק.



לדברי המקורות, לא ברור עדיין אילו מדינות מתחילות להפעיל את התהליך, ואולם ידוע שצרפת נמנית עמן. לא ברור גם לפי איזו רשימת מפעלים מוטל המכס, מכיוון שישראל לא סיפקה רשימה רשמית של מפעלים הפועלים מעבר לקו הירוק. ההערכה היא, כי מדינות באיחוד האירופי פועלות על פי רשימות שהעבירו ארגונים לא ממשלתיים, כמו "בצלם", שמידת דיוקן אינה ברורה.



מוסדות האיחוד האירופי קבעו לפני כשנתיים, כי המוצרים הישראליים המיוצרים מחוץ לתחומי הקו הירוק אינם נחשבים ישראליים, ולכן אין להחיל עליהם את הקלות המכס הניתנות ליצואנים ישראלים מתוקף "הסכם האסוציאציה" בין ישראל לאיחוד האירופי. ההחלטה כוללת גם את המוצרים המיוצרים במזרח ירושלים ורמת הגולן. ישראל טוענת, כי יש להחיל עליהם את הסכם האסוציאציה, מכיוון שגם היצוא מהשטחים שבשליטה פלשתינית הוא חלק ממעטפת המכס הישראלית מתוקף "הסכם פריז" - ההסכם הכלכלי בין ישראל לרשות הפלשתינית.



לאחר שלא הושגה התקדמות במו"מ בעניין, החליטו מוסדות האיחוד האירופי לפני כ-10 חודשים להטיל פיקדון על יבוא מיצרנים ישראלים מעבר לקו הירוק. ההחלטה אינה מחייבת את כל מדינות האיחוד, וכל אחת רשאית לפעול בסוגיה לפי האינטרסים שלה. מדינות שאימצו את ההמלצה דרשו מהיבואן האירופי להפקיד את הפיקדון עם כניסת המוצר למדינתו, והוא אמור לקבל אותו בחזרה אם המוצר מקבל אישור כישראלי שאינו מיוצר מעבר לקו הירוק.



כמה מדינות פנו למכס בגין מוצרים החשודים כיצוא מהשטחים, בבקשה להבהרת מקורם. למכס הישראלי ניתנה ארכה של 10 חודשים למתן התשובה. תשובת המכס, כי "המוצר מיוצר תחת רשות המכס הישראלי" לא סיפקה את כל מדינות האיחוד. כעת תמו עשרת החודשים, ועקב כך החלה צרפת לדרוש מחקלאי בקעת הירדן לסמן את יצוא התמרים מהבקעה תחת סימן המקור "מיוצר בפלשתין".



בשבוע שעבר שהתה בישראל משלחת של האיחוד האירופי שדנה בין השאר בסוגיית כללי המקור של היצוא הישראלי. לא הושגו הבנות וסוכם, כי הדיונים יימשכו בשבוע הבא במסגרת מועצת האסוציאציה הישראלית אירופית. בראש המשלחת הישראלית לדיונים יעמוד שר החוץ, שמעון פרס.



את הדרישה הפנה המכס הצרפתי לסניפי חברת היצוא החקלאי אגרקסקו, שמשרדיה בצרפת. עד כה, סומנה תוצרת התמרים של בקעת הירדן רק במותג JORDAN PLAINS) JP, בקעת הירדן). יו"ר המועצה האזורית בקעת הירדן, דוד לוי, פנה בדחיפות לשר האוצר, סילבן שלום, ולשר החקלאות, שלום שמחון, בדרישה להפסיק מיידית את מה שהוא כינה "ההתעללות המתמשכת של ממשלת צרפת בחקלאי בקעת הירדן". לוי קבל עוד, כי לפני שנה הקפיא המכס הצרפתי פיקדון בגובה 70 אלף יורו, מכיוון שעל הסחורה לא צוין שיוצרה בפלשתין.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully