וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתנות ללידה: איזה מעסיקים הכי נדיבים?

16.3.2016 / 15:19

ילד חדש? מזל טוב - דעו שלעיתים הברכה הזאת מגיעה אפילו מהמעסיק, יד עם מתנה או בונוס למשכורת. באיזה תחום מקבלים יותר מתנות וכמה?

מערכת וואלה!

איזו מתנה קיבלת מהמעסיק שלך לרגל החתונה או הולדת ילד? תתפלאו לגלות שיש מעסיקים שבוחרים להתעלם מאירועים חשובים אלה בחיי העובדים, ולעומתם יש כאלה שמשקיעים סכומים לא מבוטלים של מאות שקלים. בדקנו באילו ענפים מקבלים את המתנות הכי שוות, מה הם הסכומים שהמעסיקים להשקיע בעובדים שלהם, ומי נושא בנטל המס?

החלטנו לבדוק את הנושא בקרב נשים ופנינו למועדון הצרכנות "מאמא גורו", שערך עבורנו סקר מקיף בקרב 400 אימהות, חברות בקבוצה, במסגרתו הן נתבקשו לספר על המתנה שקבלו לרגל הלידה כמו גם לנסות ולהעריך את שוויה. בנוסף, נתבקשו האימהות לציין את הענף אליו משתייך בית העסק.

הנתונים שנתקבלו מהסקר שערכה מאמא גורו הוצלבו עם נתונים שאספה חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם. לצורך כך , בחנה החברה 806 תלושי שכר שהונפקו בחמש שנים האחרונות לנשים שילדו, בהם מופיעה שווי המתנה אותה קיבל העובד.

12% לא קיבלו מתנת לידה מהמעסיק

מהסקר המשולב שערכנו עולה כי 12.7% מהנשאלות לא קיבלו מתנה מהמעסיק לרגל הלידה, רק 6.9% קיבלו מתנה בשווי מעל 500 שקלים, ורוב המתנות היו בשווי של 200 עד 500 שקלים.

"מעציב לגלות כי מעסיקים רבים לא מוצאים את המקום להעניק לעובדות המסורות שלהן מתנה לאירוע כה משמעותי בחייה של אישה", מספרת ליאור רותם גורדון, מנהלת אתר וקהילת מאמא גורו, "אם בשיקולי חיסכון וייעול מדובר, הרי שהמעסיקים צריכים לדעת שדווקא מתן מתנה ליולדת הינו אקט שמבטא אכפתיות ומגדיל לפיכך משמעותית את הלויאליות שלה לבית העסק ואין זה משנה אם מדובר על מוצר יקר ערך או על זר פרחים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז באילו ענפים מתנות הלידה והחתונה היקרות ביותר? כמובן שאלו הם תחומים עם המשכורות הגבוהות ביותר במשק – בתחום ההשקעות המתנה שנשים קיבלו לרגל הלידה עומדת על 600 שקלים בממוצע, ומתנת חתונה על 750 שקלים. בתחום ההיי טק מתנת לידה של 570 שקלים אבל מתנת החתונה היקרה ביותר – 830 שקלים.

אחריהם תחום הביטוח עם ממוצע של 550 שקלים ללידה ו-610 שקלים לחתונה. בתחום עריכת דין, רואי חשבון ופרסום המתנות נעות סביב 500 שקלים, בתחום האופנה סביב 400. בתחום המזון והמוסכים בין 300 ל- 400 שקלים. בתחום הדפוס והמתכת סביב 300 שקלים, ובתחום הסיעוד והשמירה עוברים את המינימום המתבקש של 200 שקלים בלבד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

האם המתנה מחויבת במס?

לא תמיד המתנה מגיעה בצורת פרחים או חבילת שי נחדמה לבית החולים או הביתה, לעתים היא מגולמת בתוך השכר של העובד בתור בונוס נחמד בשקלים. אולם כל מתנה שהעובד מקבל ממעבידו, שגובהה מעל 210 שקל, מהווה "טובת הנאה" שחייבת במס ולכן יש לזקוף לעובד את שווי המתנה כתוספת שכר.

אם למשל, מדובר על המחאה בגובה של 500 שקל - המעסיק יידרש להוסיף מבחינה רישומית לשכר העובד 290 שקל , מהם ינוכה המס בהתאם לנתוניו האישיים של העובד.

"מכיוון שאין בחוק הוראה המחייבת את המעביד בגילום שווי ההמחאה תוך חיוב העובד לשלם מס בגינה, כל מעסיק רשאי להחליט האם הוא מעוניין לגלגל את המס על העובד", מסבירה רו"ח אלון תורג'מן , שותף בפירמת רואי החשבון סמורי – תורג'מן, "עם זאת, במרבית מקומות העבודה מקובל לגלם את שוויה ההמחאה לחתונה. בסופו של דבר, אחד מהצדדים חייב לשלם מס בגין הסכום שניתן לעובד - או המעסיק או העובד".

כולם קיבלו ורק אני לא קיבלתי!

כולנו נוהגים להשוות את התנאים שלנו לתנאים של עובדים אחרים בחברה ולא פעם רואים שהעובדים הבכירים יותר, או העובדים הקבועים, נהנים מהטבות לעומת העובדים הזוטרים או הזמניים. האם יש לעובדים אלו עילה חוקית לבקש מתנה, במקרה שלא קיבלו מתנה לעומת העובדים האחרים?

" לרשות המעסיק עומדת הזכות לקבוע את הקריטריונים על פיהם תינתן מתנה לרגל הלידה ובלבד שלא מדובר בקריטריונים מפלים, דוגמת מתן המחאה רק לנשים", מסבר עו"ד חמי לפידור, מומחה לדיני עבודה ממשרד לפידור ושות', "קריטריון למתן המחאה שמתבסס על וותק בעבודה או על היקף משרה יכול להוות קריטריון לגיטימי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully