וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשת לידה של שנה? צאו מהסרט

יהודה מודעי

18.3.2016 / 9:55

למה מדינות מסוימות נוקטות במדיניות שמאריכה מאוד את חופשות הלידה בהשוואה לישראל, איך זה קשור לריבוי הטבעי ולצעדים מונעי-התאבדות במדינות אלה, ומה יקרה לדעתכם לפערי השכר בין גברים לנשים אם החופשה תוארך? דעה

מערכת וואלה!

בדיחה ישנה גורסת: אני לא צריך את גוגל, אשתי יודעת הכל. לעיתים כמעסיק אני מדבר עם נשים לפני ואו אחרי לידה, ובשלב כלשהו של השיחה מגיעים לחופשת הלידה ומועד חזרתה לעבודתה. כמעט תמיד האם מטיחה בי - או בממסד לכאורה - שבאירופה חופשות הלידה מכבדות יותר את אם ואת הצורך של הרך הנולד להיות עם אמא שלו לפחות במשך כל השנה הראשונה.

הפעם במקום לשאול את אשתי, יצאתי לבדוק בגוגל אם באמת מצבן של האימהות בארץ רע יחסית לעולם, ומצאתי קישור שיכול לשפוך קצת אור על השאלה הזו:

מהשוואה בינלאומית נראה שמצבנו סביר ולא רע בכלל מבחינת אורכן של חופשות הלידה. באפריקה ובאסיה הממוצע הוא כ-14 שבועות ופחות. באוסטרליה וניו זילנד חופשת הלידה היא של 16-18 שבועות, אבל השכר שלהן בתקופה הזו הוא שכר מינימום, ללא קשר לשכרה הרגיל של העובדת (תנו לי להניח שחלק גדול מהאמהות בארץ יכעסו נורא עם שכרן יורד ל-4,500 שקל ברוטו בחודשי חופשת הלידה). בהודו נשים יוצאות לחופשת לידה של 9 שבועות, בארצות אמריקה הממוצע הוא 13 שבועות. בולטות בחריגותן הן קנדה שבה היולדת מקבלת שכר מוגבל במשך 15 שבועות, ובארצות הברית שבה נשים לא מקבלות חופשת לידה בכלל. אמנם במדינות מסוימות בארה"ב נשים יכולת לצאת לחופשת לידה של שישה שבועות, אבל בסך הכל ארה"ב בולטת בהתחשבות נמוכה למדי באם ובמשפחה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חפשו את הסיבה האמתית לחופשה הארוכה

ובכל זאת, ברוב הדיונים על אורכה של חופשת הלידה, נשמע שבמדינות אירופה המצב טוב יותר, אף שאין כל אחידות במדיניות חופשת הלידה שנהוגה בכל אחת מהן. למען האמת, בחלק מהותי מהמדינות המרכזיות באירופה אורכה של חופשת הלידה חופפת לסטנדרטים של ישראל: בגרמניה והולנד מדובר על 14 שבועות בתשלום, ובצרפת ובספרד על 16 שבועות. יש גם את המדינות החריגות: איטליה עם 22 שבועות משולמים של חופשת לידה, בריטניה עם 38 שבועות משולמים, והשיאניות: קרואטיה עם 58 שבועות משולמים, אסטוניה עם 62 שבועות ושבדיה עם 68 שבועות של חופשת לידה בתשלום.

כמובן שהתמקדות בנתונים האלה בלבד – אורכה של חופשת הלידה בתשלום במדינות העולם - תהיה פשטנית ולא ממצה. אני טוען שיש סיבה למדיניות שמנהיגה כל מדינה ביחס לאורכה של חופשת הלידה, ושהסיבה הזו ממש לא קשורה לערכים במדינה. אם נצליב עם טבלת ההשוואה הבינלאומית של הפריון, נראה תמונה מעניינת שיכולה לספק הסבר אחר לבחירה של כל מדינה באורכה של חופשת הלידה בתשלום.

רבות מהמדינות שאליהן אנו מתייחסים כבנות השוואה רלבנטיות רק לדור הקרוב, מאחר שמספר הילדים הממוצע בהן נמוך משתיים נקודה משהו. מדינות אלה צפויות בתוך דור אחד או שניים להיעלם בצורתן הנוכחית ולהשתנות מהותית. לעומת זאת, במדינות שבהן מספר הילדים למשפחה גבוה מ-2 לא תמצאו חופשות לידה ארוכות. בישראל מספר הילדים לאישה הוא 2.68, בהודו 2.48 ובצרפת וניו זילנד מעל 2, כך שלמדינה אין סיבה לעודד חופשות לידה ארוכות. שאר מדינות העולם הרלבנטיות נבדלות לשתי קבוצות מובהקות: כאלו שלא מעודדות חופשות לידה בתשלום ושבהן אורכה של חופשת הלידה הוא 14-15 שבועות (אוסטרליה, קנדה, הולנד, גרמניה); וכאלו שמיואשות, שמאריכות את חופשות לידה משמעותית כדי לשכנע נשים ללדת ולהמשיך את הלאום (שבדיה, בריטניה, אסטוניה וקרואטיה).

לאור נתונים אלה נראה שהמצב בישראל, ששיעורי הלידה בה מצביעים על המשך הגידול שלה, לא כל כך רע. כמובן שאני רואה את הטוקבקיסטיות העצבניות שיאמרו שברור שמצבן של השבדיות והאסטוניות (ואולי כל האירופאיות) טוב יותר, כי שם יש שיוויון בין המינים, להבדיל מכאן. הטענה הזו נכונה, כמובן, אם הופכים מעט את הסדר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מספר ילדים ממוצע מול מספר שבועות חופשת הלידה במדינות השונות/מערכת וואלה!, צילום מסך

נשים באירופה לא מנצלות את החופשות הארוכות

באירופה אין ילדים כמעט, כך שהרבה יותר נשים מרוכזות בקריירה, ופחות מוטרדות בשאלות על הגיל הרך ומה קורה עם הילד בגן. נשים אירופאיות רבות פשוט לא מעוניינות בילדים, ולכן הפערים בין שכר הנשים לגברים שם קטנים יותר. נשים לא מנצלות את חופשות הלידה הארוכות כי פשוט אין הרבה ילדים.

אם נתייחס לעובדה שחלק מסוים מהריבוי הטבעי במדינות אירופה, בעיקר אילו המערביות והצפוניות, מקורו באוכלוסיות של מהגרים שבהן מאפייני הריבוי הטבעי אחרים, נבין מדוע בחלק ממדינות אירופה נקטו בצעדי ייאוש של הארכת חופשת הלידה בצורה קיצונית למדי, אך בהחלט כדאי לזכור שמדובר במדינות מועטות בלבד.

בסופו של דבר, הארכת חופשת הלידה תפגע בנשים. אם נשים חושבות שגם מי שלוקחת חופשת לידה ארוכה של שנה, שלוש או ארבע פעמים בתוך 10-15 שנים שנהוג להתייחס אליהן כגיל הפוריות, יתקדמו בדיוק כמו גבר במשרה מקבילה, אני מציע להן לבדוק אם לפחות יש תרגום בסרט שבו הן חיות.


הכותב הוא מנהל כספים בחברה תעשייתית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully