וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל מתייבשת גם כי אין תקן למחזור מים אפורים

21.3.2016 / 16:27

מדינות כמו ארה"ב, גרמניה, אוסטרליה וקפריסין מתירות שימוש במים אפורים, אך בישראל התקן למחזור תקוע כבר שלוש שנים. התוצאה: אזרחים הסבו בבתיהם את מי המקלחת ומכונות הכביסה להשקיית גינות והדחת אסלות - במערכות שעלולות להוות מפגע תברואתי. דעה

כיור. ShutterStock
חיסכון של מאות שקלים בשנה/ShutterStock

למעלה מ-3 שנים שהתקן למחזור מים אפורים בישראל תקוע, אף שהוא צפוי לחסוך למדינה כ-150 מיליון קוב מים בשנה. לאורך השנים וועדות מומחים רבות דנו בתקן והמליצו לאשרו, אך פעם אחר פעם מכשיל משרד הבריאות את התקן ומכון התקנים מסרב לחתום עליו.

מים אפורים הם המים המגיעים מהאמבטיה, מכיור האמבטיה וממכונת הכביסה והם בעלי רמת זיהום נמוכה, יחסית, בשונה מ"המים השחורים" שמגיעים מהשירותים ומהמטבח וכוללים שומנים ומלחים שאותם לא ניתן למחזר ביעילות ובאיכות טובה. על פי הערכות מקצועיות, המים האפורים מהווים כ-40% מתצרוכת המים הביתית הממוצעת בישראל - כמות השווה לכמות המים המותפלת בשני מתקני התפלה. מנתוני חטיבת מים אפורים שבלשכת המסחר עולה כי חיסכון של 40% בתצרוכת הביתית הממוצעת יתבטא בחיסכון של מאות שקלים בשנה.

אם לא די בכך הרי שלהערכת העוסקים בתחום, התפתחות הענף תיצור כ-1,500 מקומות עבודה בפעילות בשוק המקומי, נוסף על חברות שיקומו לאחר הסדרת הענף באופן חוקי, ויהיו מכוונות ייצוא. פוטנציאל היצוא של ענף זה יכול להגיע לכ-100 מיליון דולר בתוך 5 שנים, והוא ימצב את ישראל כמעצמה טכנולוגית גם בתחום זה.

בארץ פועלות כיום כמה מערכות למחזור מים אפורים בהצלחה מרובה, במקומות כמו גני תקווה עם פרויקט הבריכות הביולוגיות בשכונת גנים ביישוב; ובקריית אונו בה הותקנה בקאנטרי החדש של העיר מערכת למחזור מים אפורים. עם זאת עדיין מדובר במספר מצומצם של מערכות למחזור מים.

מדינות רבות דוגמת ארה"ב, גרמניה, אוסטרליה וקפריסין מתירות שימוש במים אפורים. תמוה הדבר שלמרות שעברו יותר משלוש שנים מאז החל התקן להתגבש על ידי ועדות מומחים - משרד הבריאות ומכון התקנים תוקעים מקלות בגלגלים למהלך שיחסוך למדינה כסף רב ואף יתרום לשמירה על הסביבה.

לאור העובדה שאין כיום תקן פורמלי למחזור מים אפורים בישראל, אזרחים או ארגונים המעוניינים להתקין מערכות כאלו נדרשים לפנות למשרד הבריאות ולקבל אישורים פרטניים ומסורבלים לכל מערכת ומערכת. המציאות הבעייתית הזו יצרה מצב שבו הפירטיות משתוללת בתחום, וכיום מופעלים כ-12 אלף מתקנים פירטיים למחזור מים בישראל, שבהם מסבים אזרחים את מי המקלחת ומכונות הכביסה לצורכי השקיית גינות והדחת אסלות בבתיהם במערכות שאינן כשירות לסינון מים בצורה טובה ויעילה ועלולות להוות מפגע תברואתי.

לקראת ציון יום המים הבינלאומי בישראל ובעולם, שיתקיים מחר, יום שלישי, כדאי להביא לסיומה את סאגת אישור התקן התקוע, כדי שתושבי ישראל יוכלו להתקלח עם מצפון נקי בידיעה שהמים בהם הם משתמשים מועברים להדחת אסלות והשקיית גינות.

הכותב הוא יו"ר חטיבת מים אפורים באיגוד לשכות המסחר ומנכ"ל חברת חוליות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully