וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיואשים ממניות, מחפשים זהב

עידו אלון

15.10.2002 / 8:48

הירידות בבורסות, היחלשות הדולר והמתיחות עם עיראק מפנות משקיעים חזרה למתכת היקרה; מניות החברות הכורות זינקו בעשרות אחוזים מתחילת שנת 2002



הנפילות החדות בבורסות הקיפו כמעט את כל המגזרים, ואילצו את המשקיעים לוותר על חלומות התשואה הדו ספרתית. ככל שצללו המדדים בבורסות בארה"ב, כך גדלו המחזורים בשוק הסולידי האמריקאי למרות תשואות השפל בו.



ואולם לא כל המגזרים נעו באותו תוואי שלילי. מי שהשקיע את כספו בזהב ראה את השקעתו צומחת ב-13% ב-2002. הסיבה להתחזקות הזהב אינה נובעת רק מהחולשה בבורסות.



בתחילת שנות ה-80 נשקה המתכת היקרה לרמות של 850 דולר לאונקייה. במשך השנים מאז ירד מחיר הזהב, עד לרמות השפל של 256 דולר לאונקייה ב-99'. תקופה זו היתה השיא של פריחת הבורסות ומניות הטכנולוגיה, יוקרתו של הזהב עומעמה והניצוץ בו דעך.



תקופה זו גם לוותה בהתחזקות של שער הדולר, שרבים העריכו כי הוא פשוט אינו מסוגל להיחלש. נראה היה כי רק משבר עולמי יכול לחלץ את המתכת היקרה מרמות השפל שלה.



משבר זה אכן הגיע. הטיפוס במחירי המתכת היקרה התרחש במקביל לדעיכה בבורסות והיחלשות הדולר. כך, איבד המטבע האמריקאי כ-7% מול היורו בשנה האחרונה. מגמה זו לא נעלמה מעיני המשקיעים, שזנחו את המטבע הנחלש לטובת הזהב. הזהב מספק ביטחון גם מעצם היותו נכס מוחשי, שלא כמו ניירות ערך או שטרות נייר "מתכלים".



בשבועות האחרונים נרשמות ירידות מסוימות בזהב, שאיבד כ-5% מתחילת יוני. אז נשק מחירו לרמת ההתנגדות של 330 לאונקייה. ואולם העיסוק במתכת היקרה מרכז עניין רב בשווקים, בין היתר עקב המלחמה הצפויה בין ארה"ב לעיראק. בעתות אי ודאות מחפשים המשקיעים אפיקים בטוחים יחסית, וזהב עשוי להיות אפיק מעין זה.



עם זאת ההיסטוריה המשלבת בין משבר זהב שחור לזהב רגיל דווקא סיפקה יוצא מן הכלל - עם עלייה על פי השמועות ודעיכה בהמשך. באוגוסט 90' פלשה עיראק לכוויית, והזהב אכן טיפס במהרה לרמות של 415 דולר לאונקייה. מרבית העלייה בשער המתכת היקרה התרחשה במקביל לשמועות על פריצת הסכסוך. ואולם כשהמשבר פרץ בפועל, ועד תומו בתחילת 91', דעך מחיר הזהב לרמה של 360 דולר.



מה כורה?



העלייה במחירי הזהב הזניקה את כל המניות העוסקות בתחום. העלייה במחיר המתכת היתה סימן לעלייה חדה פי כמה של המניות הרלוונטיות.



מדד CBOE, המאגד 10 מניות של חברות העוסקות בכרייה של זהב, רשם עלייה של כ-20% מתחילת 2002 וזינוק של כ-65% מתחילת 2001. המניות הגדולות אף נהנו מעליות חזקות יותר.



חברת הכרייה הגדולה בעולם ניומונט שבסיסה בדנוור טיפסה בכ-25% מתחילת 2002, לעומת נפילה של 27% במדד סטאנדרד אנד פורס 500 באותה התקופה. החברה הנסחרת בשווי שוק של 9.5 מיליארד דולר, מפעילה מכרות בארה"ב, פרו, אינדונזיה, מקסיקו ואוזבקיסטאן.



חברה נוספת, אנגלוגולד שמרכז פעילותה בדרום אפריקה, רשמה זינוק של 38% מתחילת 2002. החברה נסחרת בשווי שוק של 5.5 מיליארד דולר, והיא מותירה בקופתה רווח תפעולי של 140 דולר על כל אונקייה שהיא כורה.



הגדילה לעשות מניית גולדן פילדס, שמכרותיה ממוקמים בעיקר בדרום אפריקה, שרשמה זינוק של כ-130% מתחילת 2002.



"זהב זה בונקר"



אופציות ההשקעה בזהב עשויות להיות באמצעות רכישת חוזים עתידיים הנסחרים בבורסות הסחורות, ובהן לונדון וניו יורק. מכירה או קנייה של זהב מתבצעת בהיקף מינימלי של 100 אונקיות.



אפשרות נוספת היא השקעה בקרנות המשקיעות בסחורות. קרן מסוג זה, אילנות חשיפה לקומודיטיס, משקיעה בחוזים על מדד הסחורות של בנק ההשקעות גולדמן סאקס. היקף ההשקעה שלה בכלל המתכות - זהב, אלומיניום ופלטינום - הוא כ-8%. ואולם שיעור הזהב הוא כ-2% בלבד. הקרן רשמה עלייה של כ-7% מהשקתה באמצע יוני, בעיקר בעקבות הטיפוס במחירי הנפט, והיא מרכזת היקף נכסים של 33 מיליון שקל.



לדברי מנכ"ל אילנות דיסקונט שי ברק, מדד גולדמן סאקס משקלל את הסחורות לפי היקף הסחר העולמי בהן. "זהב זה בונקר כשהבורסות רושמות ירידות", אמר. לגבי השפעה אפשרית של מלחמה בין ארה"ב לעיראק, אמר, כי שוקי המניות יורדים ומחירי הזהב עולים עקב האי ודאות. "כשרמת האי ודאות יורדת, שוק המניות עולה, ואז אכן מחיר הזהב יורד", הוסיף.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully