וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"למה המדינה פוגעת בחופש הבחירה שלי כאדם"

28.3.2016 / 8:08

משרד האוצר מתכנן רפורמה בענף הביטוח כדי להגן על המבוטחים, אבל דווקא הם קוראים לו לבטלה. אב שבתו חלתה בלוקימיה: "לא ביקשתי תרומות ולא חסדים מאיש אלא שילמתי ממיטב כספי על הפוליסה, אז באיזה זכות באים ולוקחים לי אותה?"

חתימה על חוזה. ShutterStock
ראשי ענף הביטוח את הנוסחה המתאימה שתביא לרפורמה שתשרת את המבוטחים/ShutterStock

האם תיתכן פגיעה במסכת שירותים הניתנים לציבור הישראלי במסגרת פוליסות הביטוח השונות? תקנה חדשה שקבעה המפקחת על הביטוח במשרד האוצר מבקשת לבטל החל מ-1 ביוני את מערך כתבי השירות שמשווקות חברות הביטוח ללקוחות, בטענה כי מרביתם אינם זקוקים להם והסרתם מהפוליסה תוביל להוזלה בצורה ניכרת במחירי הביטוח.

כתב שירות הוא נספח לפוליסת הבריאות שמשווקות חברות הביטוח השונות, ובו מסכת שירותים רפואיים נלווים המסופקים על ידי רופאים ומטפלים חיצוניים שזמינים לכל אורך שעות היממה. יתרונו המובהק של כתב השירות הוא בכך שרוכשו אינו מחויב לחתום על הצהרת בריאות – עובדה שמאפשרת רכישה גם לבעלי מוגבלויות או חולים במחלות כרוניות.

בין שאר השירותים המוצעים בכתבי שירות ניתן למצוא את האפשרות לביקור רופא 24/7, טיפולי פיזיותרפיה, התייעצות עם מומחים בנושא התפתחות הילד, טיפולים פסיכולוגיים, שירותי MRI ואפילו ייעוץ בנושא גמילה מעישון. בנוסף, כתבי השירות המקובלים הקיימים כיום בשוק עוסקים בתחום שירותי הרפואה המשלימה, בתחום איכות החיים ועוד.

כתב השירות מוגבל בזמן ומתחדש מאליו כל שנה. לפי התקנה החדשה שאמורה להיכנס לתוקף לקראת הקיץ, כתב השירות הנוכחי, בפוליסות הקיימות, יבוטל, ומכירת כתבי שירות תבוצע רק לאחר הוכחת קשר ישיר בינו לבין פוליסת הביטוח ותיאסר מכירת כתבי שירות המעניקים טיפול מונע, בטענה כי אלה נמצאים בשפע ברפואה הציבורית.

בדיון שהתקיים לפני מספר ימים בוועדת הבריאות של הכנסת טענו נציגי האוצר כי חלקם הגדול של כתבי שירות נמכר למבוטחים ללא ידיעתם ובשל כך אינם זוכים למימוש הולם.
מנגד, טען יואל זיו, יו"ר ועדת הבריאות והסיעוד בלשכת סוכני הביטוח, כי ביטול כתבי שירות עלול לגרום נזק לאוכלוסייה שלמה שנדחתה על ידי חברות ביטוח בטענה לאי התאמה.

"אוכלוסייה מוחלשת זו, אשר נדחתה מביטוח זכתה למזור ופתרון למצוקתה בדמותם של כתבי השירות אשר אפשרו להם לקבל שירות רפואי ללא תנאי חיתום וללא הצהרת בריאות. הפתרון של האוצר אינו ראוי ואינו מידתי וכדאי שיתוקן בטרם כניסתו לתוקף".

יואל זיו - סוכני ביטוח. לשכת סוכני הביטוח,
יואל זיו. הפתרון של האוצר אינו ראוי ואינו מידתי/לשכת סוכני הביטוח

הפאניקה כבר החלה

חשוב לציין שהעיסוק בסוגיית כתבי השירות איננו חדש במשרד האוצר. בשנים האחרונות מחפשים ראשי ענף הביטוח את הנוסחה המתאימה שתביא לרפורמה שתשרת את המבוטחים ואת חברות הביטוח עצמן. בלשכת סוכני הביטוח מציינים כי במידה ובמשרד האוצר זיהו כתבי שירות שאינם רלוונטיים ללקוחות – אין מניעה לבטלם, אבל החלת איסור גורף על שיווקם הוא טעות מרה שתיפגע בלקוחות.

אחד מהם, יובל קדוש, מכפר סבא, שבתו נאבקה במשך שש שנים במחלת הלוקמיה והצליחה להחלים, לא מעט בזכות חברות הביטוח שמימנו את נסיעתה לארה"ב לצורך השתלה, הגיע בעצמו לדיון בכנסת כדי למחות על ההחלטה לבטל את כתבי השירות ולדבר מדם לבו.

"אני באמת לא מבין את החלטת משרד האוצר. אף סוכן ביטוח או חברת ביטוח לא כפתה עליי לרכוש את כתבי השירות ואם ארצה לבטלם, אעשה זאת. מי שחושב שהמחלה של בתי נגמרה ברגע שנחתנו בארץ טועה בגדול. כתבי השירות הם היתד העיקרי העוזר והתומך שסייע לבתי לחזור ככל האפשר למסלול חיים נורמלי ובעיקר בריא".

"אנשים מנותקים שלא מבינים מי באמת עומד מולם"

מאבקה של בתו עמית החל ב-2008 ובמהלכו פתחה משפחתה במבצע התרמה ארצי. אלפי בני אדם ניגשו לתרום מח עצם, בשאיפה למצוא תורם מתאים. לאחר שאף תרומה לא נמצאה מתאימה התבשרה המשפחה כי נמצאה תרומת תאי גזע מדם טבורי בארה"ב.

עמית ומשפחתה נסעו לארה"ב כדי לעבור סדרת טיפולים במשך למעלה משנה. לדברי יובל, המסע כולו עלה כמיליון וחצי דולר שמומנו מכספי חברת הביטוח ובלעדיהם לא היה סיכוי לנצח את המחלה.

כעת הוא סבור שמדובר בלא פחות בפגיעה בחופש הבחירה שלו ושל דומיו, כאנשים חופשיים. "מי שעומד מאחורי הרפורמה הם אנשים מנותקים שלא מבינים מי באמת עומד מולם ונזקק לשירותים הללו. לא ביקשתי תרומות ולא חסדים מאיש אלא שילמתי ממיטב כספי על הפוליסה, אז באיזה זכות באים ולוקחים לי אותה"?

וואלה! NEWS בשיתוף לשכת סוכני הביטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully