וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך ייראה המוסך של הדור הבא

27.3.2016 / 13:20

מכוניות בלי נהג? מנועים ממוחשבים? הקדמה הטכנולוגית לא פוסחת על ענף מכונאות הרכב. השאלה היא כעת איך מכשירים את מכונאי העתיד? רמז: בלי גריז ושמן ועם המון פיסיקה

עמל - מוסך. רשת עמל,
לא עוד טבילת ידיים בגריז ובשמן אלא במקלדת משוכללת ומערכות בקרה מתקדמות/רשת עמל

קשה למצוא ישראלי שנהנה ממש לבקר בו. מערכונים היתוליים נכתבו עליו ותלונות צרכניות הוגשו נגדו. למען האמת, במהלך השנים רק אזכור שמו כבר מעלה אסוציאציות שעדיף לנו לשכוח. "המוסך" הוא כבר מזמן שם קוד שמסמל את חוסר האונים שלנו כשהמנוע ברכב מפסיק לפעום או כשהמנורה האדומה נדלקת על לוח המחוונים.

כמובן שהמציאות רחוקה מכך ומדובר בענף שסובל מתדמית רעה. המקצוע הוותיק שעד כה הרתיע צעירים שברחו מעבודת כפיים ומשך רק את פליטי מערכות החינוך השונות, הולך, לפי כל הסימנים, לשנות את פניו. לא עוד טבילת ידיים בגריז ובשמן אלא במקלדת משוכללת ומערכות בקרה מתקדמות.

מספיק לראות את תכניות הייצור של רכבים ללא נהג, של גוגל ומתחרותיה כדי להבין את כובד המשימה.

מי שלקחה על עצמה לשנות את התפישה הרווחת בציבור, היא רשת החינוך עמל, שמפעילה בבתי הספר שברשותה מסלול ייחודי של לימודי "אוטוטק", במסגרתו נלמדים נושאים בתחומים שונים כגון מתמטיקה, פיזיקה, חשמל, הכרת מערכות רכב מתקדמות, בקרת אקלים ברכב, גרפיקה הנדסית, תורת המנוע, בטיחות, ואבחון תקלות ברכב (דיאגנוסטיקה).

מדובר במסלול לימודים המשלב שימוש בציוד הטוב בארץ להדרכה של נושאי הרכב המתקדם בעידן המודרני שבו כל מערכות הרכב הן ממוחשבות. "ענף הרכב משווע לכוח אדם מיומן ובעל מומחיות שמבין את הטכנולוגיות המתקדמות ובעיקר יוכל להצביע ולאבחן את הבעיות בצורה אחראית ואמינה", אומר אייל דרי, ראש המסלול בביה"ס הרב תחומי עמל א' פתח תקווה, מרצה ויועץ בתחום הרכב מזה 25 שנה.

מוסך - עמל. עמל,
מנכ"ל עמל רוית דום-עיני בחדר העבודה. "התלמידים מספיקים כמובן להוציא תעודת בגרות ולחזק את הבגרות הטכנית שלהם"/עמל

השתלמות בגרמניה

לפי כל הסימנים, ענף הרכב יהיה אבן שואבת של צעירים מלומדים שיחלו להתמקצע כבר בכיתות י' ויסיימו בכיתה י"ג כשבידם דיפלומה של טכנאי מוסמך. לדברי דרי, ברגע שהם מסיימים ללמוד הם נחטפים לתפקידי מפתח בצה"ל ובסיומו שבים לספסל הלימודים לתקופה של 8 חודשים כדי לקבל את תעודת ההנדסאי, שמקנה להם מעמד של מנהל מוסך.

"לפי שעה חסרים בענף כ-3,000 עובדים מקצועיים ואנו נחושים לספק את הביקוש הזה. מדובר בהחלט במקצוע העתיד שיבטיח פרנסה ומעמד".

כדי לחזק את מעמדו בשוק ולהבטיח לבוגריו קשר ישיר לתעשייה, פועל מסלול האוטוטק של עמל בשיתוף עם איגוד המוסכים וכמובן צה"ל. "כבר השנה שילבנו תלמידים בעבודה במוסכים המודרניים כדי שיבינו איך נראה היומיום ויבינו את גודל הפוטנציאל שעומד מולם", מספר דרי שגם יצר שיתוף פעולה הדוק בין תלמידי המסלול למנהלי מוסכים באזור העיר פתח תקווה אשר מעניקים את התמיכה הטכנולוגית והמעשית הנדרשת לאורך כל תקופת הלימודים.

בנוסף, מדי שנה דרי נוסע לגרמניה להשתלמויות בנושא מערכות הרכב המתקדמות, ואליו מצטרפים מספר מתלמידיו בכיתות י"ג ו-י"ד להשתלמות של כחודש ימים בחו"ל. "התלמידים מספיקים כמובן להוציא תעודת בגרות ולחזק את הבגרות הטכנית שלהם. אנו מלמדים אותם להתייחס בכבוד למקצוע ומדגישים בפניהם שהם אלה שהולכים להוביל את הענף בשנים הקרובות".

ואמנם, בוגרי בית הספר הרב תחומי עמל א' בפתח תקווה שסיימו את מסלול "אוטוטק" זוכים לתמיכת מערכת החינוך שמחויבת לספק הכשרות מקצועיות שיאפשרו לכל בוגר להשתלב במעגל העבודה ולהשלים תואר בהנדסה במכללת אפקה. אחד הבוגרים, דולב מור כבר יישם זאת ולומד כיום לימודי הנדסת אוטוטק במכללת אפקה. כמו כן, חיל החימוש בצה"ל מעניק למצטיינים מלגות ורישיון נהיגה, ומממן עבור התלמידים לימודים אקדמיים.

וואלה! NEWS בשיתוף רשת החינוך עמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully