וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעור המשפחות העניות בישראל - מהגבוהים במדינות המפותחות

ליאור כגן

15.10.2002 / 11:26

מדו"ח של האו"ם עולה כי ברמת החיים, רמת הבריאות וברמת החינוך - ישראל מדורגת מעל הממוצע בעולם; בנק ישראל: ההתפתחות האנושית של ישראל השתפרה בשנת 2000

"בעוד שרמת החיים, רמת הבריאות וגם רמת החינוך מעניקים לישראל דירוג יחסית משופר, ההיפך הוא הנכון בקשר למצב העוני. שיעור המשפחות הנמצאות מתחת לקו העוני הוא בין הגבוהים בקרב המדינות המפותחות, הכלולות בדו"ח", כך עולה ממדד ההתפתחות האנושית (HDI) של האו"ם.

האו"ם מוציא מדי שנה (מאז 1990) דו"ח על מצב הפיתוח האנושי בכ-174 ארצות. ארגון האו"ם מפרסם דו"ח המשלב בנוסף לנתונים הכלכליים גם נתונים חברתיים, ומתייחס למגוון רחב של נושאים ובהם התפתחות התוצר, מצב הבריאות, ההשכלה, הפערים הכלכליים בין עשירים ועניים, בין נשים וגברים ועוד. מלבד הדיווח על התחומים השונים, הדו"ח השנתי לשנת 2002 מתמקד במצב הדמוקרטיה בעולם.

מסקירה שערך ד"ר דניאל גוטליב מבנק ישראל עולה כי רמת ההתפתחות האנושית של ישראל השתפרה בשנת 2000 לעומת 1999 בדומה לשיפור שחל במדינות המפותחות האחרות, כך שהדירוג של ישראל נשאר יציב במקום ה-22. ישראל נמנית עם המדינות המפותחות ביותר בעולם אשר שיפרו בעשורים האחרונים את רמת ההתפתחות האנושית באופן ניכר.

מהדו"ח עולה כי ישראל שייכת לקבוצה בעלת פיתוח אנושי גבוה בכל שלושת התחומים הנבדקים, והיא נמצאת באופן ברור מעל הממוצע בעולם ובארצות המתפתחות. אולם, בעוד שהתוצר לנפש (מתואם לכוח קניה) ותוחלת החיים של ישראל גבוהים יחסית בהשוואה בינלאומית, החינוך דרך לכאורה במקום, כאשר ארצות עם רמת פיתוח אנושי דומה לישראל שיפרו מצבם בתחום זה. בעוד שבתחום הבריאות ישראל מדורגת במקום ה-8, ובתוצר לנפש במקום ה-22, מציב אותנו מדד החינוך לפי דו"ח זה בסביבות המקום ה-40 מתוך 53 מדינות עם פיתוח אנושי גבוה.

גוטליב מציין כי מיקום זה מטעה, והוא נובע מהעובדה שאין התייחסות לשירות הצבאי בישראל שמקטין את שיעורי הלמידה. הדירוג הנוכחי של ישראל מבוסס כאמור על נתוני שנת 2000. לדברי גוטליב, ברור כבר עתה כי בדו"ח הבא ואולי גם בזה שלאחריו צפויה הרעה בדירוג של ישראל לפי מדד זה. הסיבה לכך היא ירידת התוצר לנפש של כ-3.1% בשנת 2001 ושל כ-4.3% ב-2002, בעיקר עקב התמשכות נזקי האינתיפאדה והעמקת המשבר בענף הטכנולוגיה העילית בעולם. לעומת זאת, מוערכת הצמיחה לנפש באזור ה-OECD בשנת 2001 בסביבות 0.5%.

לדברי גוטליב, גם בתחום העוני קיימת סבירות גבוהה של החמרה נוספת בשנים 2001 ו-2002, זאת עקב המשך הגידול בשיעור האבטלה ובשעור ההשתתפות בכוח העבודה המושפעים ממספרם הגדול של עובדים זרים בתחום השכר הנמוך. העוני יגבר, לפחות בטווח הקצר, עקב הקיצוצים בתקציב הממשלה בתחום תשלומי ההעברה בנושאי רווחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully