וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יו"ר פעילים: "צפוי מחנק אשראי כבד במשק"

ליאור כגן

15.10.2002 / 12:54

יורם גבאי: "לנגיד אין עוד השפעה אמיתית על שיעור הריבית במשק"; "צפוי משבר בגביית המיסים במחצית הראשונה של 2003"

"מדיניותה הכלכלית של הממשלה, שעיקרה השגת יציבות פיננסית בכל תנאי, תביא למחנק אשראי חריף במשק ובשוק ההון. בהיעדר מקורות אשראי תיאלץ הממשלה לבקש ערבויות, או סיוע נוסף, מממשלת ארה"ב". כך העריך היום יורם גבאי, יו"ר פעילים, בכנס מנהלי משאבי אנוש שערך המרכז הישראלי לניהול (המי"ל).

גבאי הדגיש כי למדיניותה הכלכלית של הממשלה, ככל שהיא מועילה להשגת היציבות, עשויים להיות מחירים גבוהים, הן במישור החברתי והן במישור הכלכלי. "בתחום החברתי צפוייה עלייה נוספת בשיעור נתמכי הסעד עד לרמה של 1.4 מיליון איש, עקב הקיצוצים החריפים בקצבאות ושחיקתן, ולגידול במספר הקשישים שיימצאו מתחת לקו העוני. במישור הכלכלי צפוי מחנק חריף בשוק ההון, אך ללא משבר פיננסי", אמר גבאי.

גבאי הסביר כי נזילות האשראי נפגעת וצפוי מחסור חריף במקורות אשראי זמינים. "הדבר נובע מכך שאי אפשר להנפיק מניות בחו"ל והממשלה איננה יכולה להנפיק אג"ח בשוקי ההון בעולם משיקולים תדמיתיים, חרף חוב לאומי נמוך יחסית. הנפקת אג"ח בשוקי ההון בעולם כיום עשויה להיתפס כצעד של חולשה בדומה לממשלות בדרום-אמריקה. גם הבנקים יגבילו את האשראי עקב לחצי הנגיד והרצון לשמור על שולי ביטחון גבוהים. קופות הגמל מצידן מצויות בדילמה קשה היכן ומתי להשקיע את הכספים הצבורים. במצב כזה אין עוד כמעט מקורות אשראי זמינים וייווצר מחנק אשראי ממשי", אמר גבאי.

"במישור המדיני אין עוד רשות פלשתינית מתפקדת והקשרים עם ירדן, מצרים ואירופה מנותקים למעשה. במישור הכלכלי יש לבנק המרכזי השפעה מועטה ביותר על קביעת שער הריבית ואת השער האמיתי ואת רמת הסיכון קובע שוק ההון, כפי שהוכח בהעלאת הריבית האחרונה כאשר הנגיד "רץ" למעשה אחר השוק. גם אם יוריד הנגיד את הריבית איש לא יתחשב בו", אמר גבאי.

יורם גבאי העריך כי ללא מפנה מדיני של ממש בשנת 2003, לא צפוי שינוי משמעותי במצב המשק בשנים 2004-2005. לדבריו, הצמיחה הכלכלית בעולם לא תהווה זרז או חסם לכלכלת ישראל, גם בהינתן ניצחון צבאי על עיראק. לדברי גבאי, אף מצטברים איתותים שונים על משבר צפוי בגביית המיסים במחצית הראשונה של 2003. גבאי העריך כי הפסד התוצר בעקבות האינתיפאדה הוא 10% תוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully