וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לא תוכל לרכוש את פלאפון על פי שווי חברה הגבוה מ-800 מיליון דולר

ערן גבאי

15.10.2002 / 12:19

כך מעריך אלכס וייסמן מאנדרסן; לדבריו, שמרוק תיאלץ להכיר בהפסד של עד 200 מ' ד'; רשות החברות: לא התקבלה פנייה לקבלת הנחיות לממשלה בנושא שמרוק



"ההערכות השווי הנשמעות עבור פלאפון של כ-600-700 מיליון דולר נמוכות ומוטות כלפי מטה. הערכת שווי של 800 מיליון דולר עשויה לשקף יותר את שווי החברה האמיתי", כך אומר אלכס וייסמן, מנהל תחום הטלקום באנדרסן יועצים ולשעבר סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת. וייסמן סבור כי בחינת שוויה של פלאפון כנגזרת משוויה של פרטנר בשוק אינו בהכרח מדויק.



הסכם הרכישה המקורי במחצית שנת 2001 בוצע על פי שווי חברה של כ-1.2 מיליארד דולר, כששמרוק שילמה כ-590 מיליון דולר עבור רכישת 50% ממניות פלאפון בעסקה שמומנה ברובה על ידי הלוואות שניתנו לחברה על ידי בזק והבנקים.



שר התקשורת, ראובן ריבלין, אמר היום בראיון ל"ידיעות אחרונות" כי מניות פלאפון לא שוות היום את מחירן בעסקת הרכישה המקורית. המשמעות היא כי אם המדינה תרכוש את מניות פלאפון, היא תעשה זאת על פי מחיר נמוך יותר מזה ששילמה שמרוק בשעתו בעבור המניות.



שאלת ההפרש שתיאלץ שמרוק לספוג בגין עסקה - המכשירה את הקרקע לניסיון הממשלה להציל את שמרוק מעסקת פלאפון כדי שזו תסכים לרכוש את בזק ובכך להציל את הפרטת חברת התקשורת הלאומית - נשארה פתוחה.



וייסמן טוען שהביקורות והצורך שלא לפגוע בשוויה של בזק יחייבו את המדינה לא לשלם על פלאפון יותר משוויה הכלכלי, מכאן ששמרוק אמורה להיפגע בעסקת המכירה בהיקף של עד 200 מיליון דולר.



וייסמן, כמו גם גורמים נוספים בשוק, לא מעניקים סיכוי רב לעסקת החבילה המתגבשת עם שמרוק, על פי התנאים שפורסמו עד כה, שעל פיהם בזק רוכשת את פלאפון במחיר כפול משוויה.



לגבי השאלה עד כמה נכון מבחינת בזק לרכוש 50% ממניות פלאפון הנוספות, קיימים חילוקי דעות בקרב גורמים שונים, כשחלקם רואים בהשתלטות של בזק על פלאפון כמהלך סינרגטי לפעילות הקבוצה, בעוד שאחרים חושבים כי אין זיקה ברורה בין פעילות סלולרית לפעילות נייחת.



הטיעון העיקרי המצדד ברכישה מלאה של בזק את מניות פלאפון מתבסס על יכולת הקבוצה לספק חבילת שירות מקיפה, שתוכל ליצור סבסוד צולב בין השירות הסלולרי לבין שירות הטלפוניה הפנים ארצית, ולהקטין את השחיקה בהכנסות בזק מהטלפוניה הפנים ארצית. כמו כן, הגדלת בסיס ההכנסות ופיזור סיכונים יקלו על בזק להנפיק בשוק בעתיד.



מנגד, יש הסבורים כי המגמה, שבחלקה באה לידי ביטוי בחברות תקשורת באירופה ובארה"ב של מכירת עסקי סלולר על ידי חברות תקשורת נייחת, יכולה להיות נכונה גם עבור בזק, ועל כן השאלה אם לרכוש 50% נוספים במניות פלאפון הופכת לשאלה עסקית-כלכלית נטו. לדעתם, אין זיקה ברורה בין פעילות הסלולר לפעילות התקשורת הנייחת, וגם אם בזק תרכוש 100% במניות פלאפון זו עדיין תהיה חברה נפרדת וללא ממשק אמיתי ביניהן.



ברשות החברות טוענים כי בניגוד לפרסומים, לא התקבלה עד כה פנייה מצד מנכ"ל בזק, אילן בירן, לקבלת הנחיות לממשלה בנושא שמרוק.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully