וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה: מודן קונה את הוצאת כתר ב-26.5 מיליון שקל

יניב מגל

29.3.2016 / 14:13

שוק הספרות המקומי ממשיך בתהליך הריכוזיות: ההוצאה השלישית בגודלה נרכשת בידי ההוצאה הרביעית בגדולה, שמחזיקה גם בשליש מ"צומת ספרים" המהלך יושלם בתנאי שיקבל אישור מהממונה על הגבלים

צומת ספרים. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
למודן אחזקות בצומת ספרים/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

דרמה בשוק הספרים המקומי. הוצאת מודן קונה את כתר ספרים מידי כתר הוצאה לאור שבשליטת קבוצת ארלדן תמורת 21 מיליון שקל. לפי העסקה, במועד השלמת המכירה, תפרע כתר הלוואה שקיבלה מכתר הוצאה לאור, שנכון לסוף 2015 היקפה הוא 5.4 מיליון שקל. כך שהיקפה הכולל של העסקה יהיה 26.5 מיליון שקל.

כתר ( 760 +34.30% ) הוצאה לאור נסחרת בתל אביב לפי שווי של 49.7 מיליון שקל. קבוצת ארלדן מחזיקה ב-81.5% ממניותיה. מנכ"ל החברה הוא יפתח דקל והיו"ר שלה הוא צלי רשף, יו"ר ארלדן. בשנת 2015 הכנסותיה היו בהיקף של 63 מיליון שקל ובשורה התחתונה ההפסד עמד על 65 אלף שקל, לעומת הפסד כ-5 מיליון שקל ב-2014, שנבע בעיקר מהוצאות חד פעמיות.

מלבד ההוצאה, לחברה שמעסיקה כ-70 עובדים, יש נכס נדל"ן מניב של כ-13 אלף מ"ר ברחוב בית הדפוס בירושלים. במסגרת המכירה, נכללת גם פעילות ספריית "מעריב". בהודעה לבורסה נכתב כי "חברת האם, כתר הוצאה לאור, תמשיך לפעול בתחום הדפוס והכריכה של ספרים, ותמשיך לתת שירותים לכלל המוציאים לאור בישראל, ובתוכם לכתר ספרים שעוברת לבעלות מודן, ולמודן עצמה".

כתר ספרים היא ההוצאה השלישית בגודלה בענף הספרים בישראל (אחרי "ידיעות ספרים" וכנרת זמורה ביתן), ומודן נחשבת להוצאה הרביעית בגודלה בענף. מודן, שבשליטת משפחת מודן, היא חלק מפעילות נרחבת יותר, הכוללת את באג והחזקה בשליש מרשת "צומת ספרים". עודד מודן הוא יו"ר באג והוצאת מודן וילדיו מנהלים את החברות - רוני מודן את ההוצאה ואמיר מודן את באג.

כתר ספרים נמצאת על המדף ולא מהיום. לפני מספר שבועות התקיימו מגעים לרכישתה בידי "ידיעות ספרים", מו"מ שלא הבשיל להסכם. כך או כך, העסקה למכירת כתר לגורם דומיננטי אחר בענף, הופכת את התחום הריכוזי ממילא לריכוזי עוד יותר.מהבחינה הזו יהיה מעניין לראות את תגובת הממונה על ההגבלים למהלך עליו הוכרז היום, וגם בהודעה לבורסה נאמר כי העסקה מותנית באישור זה.

למעשה, תהליך הריכוזיות של ענף הספרים, המתרחש בשנים האחרונות, הוא קטליזטור לעסקה זו, בבחינת הכלל שמי שלא קונה אחרים, לבסוף יקנו אותו. כך גם אמר היום רשף כי "המיזוג בין חברת הבת כתר ספרים למודן הוא הכרח בשוק הספרים של היום, ויאפשר את המשך שגשוגה של כתר ספרים".

במסגרת החלפת הבעלות, גם מנכ"ל ההוצאה דקל יפרוש מתפקידו. היום הוא אמר כי יעשה זאת לאחר שיבצע העברה מסודרת לבעלים החדשים ואז לדבריו, "יפנה לדרך חדשה".

  • עוד באותו נושא:
  • מודן
  • כתר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully