וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מייסד אימקלון, סם וקסאל, הודה בסחר על פי מידע פנימי ופשעים נוספים

דפנה מאור

15.10.2002 / 16:57

סעיפי האישום, בהם הודה מנכ"ל אימקלון לשעבר, נושאים עונש מרבי של 65 שנות מאסר; ייתכן כי יעיד נגד מרתה סטיוארט



סם וקסאל, מייסד אימקלון ומנכ"לה לשעבר, הודה באשמה בסחר על פי מידע פנימי, הונאה בנקאית, שיבוש הליכי חקירה ועדות שקר. סעיפי אישום אלה נושאים עונש מרבי של 65 שנות מאסר. במסגרת ההודאה באשמה לא נכללו אישומים כי וקסאל הדליף מידע פנימי לאביו ולבתו.



חברת הביוטכנולוגיה אותה הקים וקסאל, אימקלון, עומדת בפני עשרות תביעות של משקיעים הטוענים כי הטעתה אותם. אימקלון תבעה את וקסאל עצמו באוגוסט בדרישה שיחזיר 7 מיליון דולר, שקיבל כפיצויי פרישה. לדברי אימקלון הורה וקסאל לעובדים באימקלון להשמיד מסמכים שנדרשו לחקירה נגדו. בשעה זו טרם ידוע אם וקסאל נדרש לספק עדויות נגד מרתה סטיוארט, אשת המדיה הידועה המעורבת אף היא בפרשה, כדי שיוכל לזכות בהקלה בעונש.



חשד למסחר על פי מידע פנימי



וקסאל נעצר בתחילת יוני בחשד למסחר על סמך מידע פנימי. וקסאל המליץ, לכאורה, לבני משפחתו למכור את מניות אימקלון שברשותם משום שידע כי צפויות לחברה חדשות רעות, שיפילו את המניה - דחיית בקשה לדון באישור תרופה חדשנית לטיפול בסרטן על ידי מינהל התרופות והמזון. וקסאל עצמו ניסה למכור בעצמו מניות באותה עת, לפני שהחדשות הרעות הפכו לפומביות.



במהלך החקירה נגד וקסאל נחשף אי מייל המזהיר את בריסטול מאיירס, שותפתה האסטרטגית של אימקלון, מפני דחיית הדיון באישור תרופת ארביטוקס. האי מייל התקבל ב-24 בדצמבר, ויומיים אחרי כן ניסה סם וקסאל למכור מניות אימקלון שהיו ברשותו. לפי החשדות הזהיר הארלן וקסאל, אחיו של סם ומנכ"ל אימקלון באותה עת, את סם בנוגע לדחייה.



וקסאל נחשד כי ביצע מספר שיחות טלפון לאביו ולבתו ב-26-27 בדצמבר, והאיץ בהם להיפטר ממניות אימקלון. רק ב-28 בדצמבר שלח ה-FDA את המכתב הדוחה את בחינת האישור לתרופה החדשנית של אימקלון. וקסאל ניסה למכור גם את החזקותיו באמצעות החשבון של בתו, אך הדבר לא עלה בידו. בפרשייה מעורבת גם ידידת המשפחה, כוהנת טיפוח הבית מרתה סטיוארט, אשר לפי חשד פעלה למכור מניות לפי מידע שקיבלה מווקסאל.







בפועל מכרו וקסאל, ואחיו הרלן וקסאל, המנכ"ל החדש של אימקלון, מניות בשווי של כ-150 מיליון דולר בשבועות שקדמו לדחיית הבקשה לאישור הארביטוקס בחודש דצמבר האחרון. בתו של וקסאל, אליזה, מכרה מניות של אימקלון בשווי 2.5 מיליון דולר ב-27 בדצמבר.



אישומים נוספים בהונאה ושיבוש חקירה



באוגוסט הוגשה נגד וקסאל תביעה נוספת, על הונאה ושיבוש הליכי חקירה. לפי סעיפי האישום החדשים נטען כי וקסאל הונה את בנק אוף אמריקה בכך שהשתמש במניות אימקלון בתור ערובה להלוואות אישיות שלו, למרות שמניות אלו כבר לא היו בבעלותו באותה עת. לפי טענת התביעה זייף וקסאל את חתימתו של היועץ הכללי של אימקלון על מסמך שהגיש לבנק. המסמך, נטען בתביעה, הטעה את הבנק לחשוב כי בידי וקסאל מספיק מניות כדי לערוב להלוואות של 44 מיליון דולר שהעניק לו הבנק.



לפי טענת התביעה השתמש וקסאל באפריל 1999 בכתבי אופציות לרכישת 350 אלף מניות בתור עירבון לשני קווי אשראי, אחד שסיפק לו בנק אוף אמריקה, ואחד של רפקו קפיטל מקרטס. וקסאל לא חשף בפני בנק אוף אמריקה כי האופציות משמשות כעירבון כפול. בקיץ 2000 מימש את כתבי האופציות, אך לא טרח להודיע לנושיו כי העירבון שלהם איבד את ערכו כליל. כאשר התבקש לספק לבנק אוף אמריקה הוכחה כי כתבי האופציות עדיין תקפים, זייף וקסאל, לפי החשד, את המסמך המאשר זאת.



וקסאל נאשם גם כי ניסה לשבש את חקירתה של רשות ני"ע. התביעה טענה כי כאשר וקסאל גילה שרשות ני"ע מנהלת חקירה, וכי עורכי הדין של אימקלון אוספים מסמכים כדי למסור לרשות, הוא הורה על השמדת מסמכים, כולל קבצים המכילים מידע הנוגע להודעות טלפוניות שלו, ומידע על חשבונות שהחזיק מחוץ לגבולות ארה"ב, בג'נווה ואמסטרדם.



סטיוארט מסתבכת



מרתה סטיוארט, ידוענית פופולרית בארה"ב שהקימה אימפריה של עצות לטיפוח הבית, עשויה לעלות על המוקד בעקבותיו של וקסאל, ואולי אף במקומו. החודש הודה דאגלס פנוויל, עוזר לברוקר במריל לינץ', כי קיבל שוחד כדי לא לחשוף מכירת מניות על ידי סטיוארט, ושיקר בחקירה מוקדמת. פנוויל הסכים להעיד נגד סטיוארט במקרה שיוגש נגדה כתב אישום.



סטיוארט נחקרת עתה על ידי הקונגרס ומשרד המשפטים בחשד כי שיקרה בחקירותיה. סטיוארט טענה כי מכירת המניות נעשתה על פי פקודה קבועה ועומדת שניתנה הרבה לפני שהמידע הפנימי נמסר לוקסאל. סטיוארט מכרה 4,000 מניות אימקלון בסמיכות להעברת המידע לכאורה לוקסאל.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully