וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים מקורי: לרחף אל פרויקט העתיד

3.4.2016 / 15:48

תחביב מהנה? תעסוקה לשבת בבוקר? התלמידים האלה מצאו רעיונות יצירתיים לשימוש ברחפנים, שגם יעמדו בעתיד לרווחת הקהילה

עמל - רחפנים. רשת עמל,
תלמידי רשת עמל. "רחפנים זה תחום אקטואלי שיכול לפרוץ את גבולות השימוש המקורי שלו"/רשת עמל

במובנים רבים, בתי הספר ותכניות הלימוד מהווים מעין חממה סגורה שנבדלת מהחיים עצמם. מקצועות הלימוד, המסגרת החינוכית והדיסציפלינות השונות, מנסות להביא את התלמידים אל פי הבאר, אבל רק מי שמספיק אמיץ לקפוץ פנימה זוכה לטעום מן המים.

את האמת יודעים גם מי שממתינים בחוץ: מרבית מוסדות הלימוד אולי מנסים להטמיע בתלמידים מתודות עסקיות כאלה ואחרות שידליקו בהם את הניצוץ היזמי אבל שיטת הלימוד המסורתית עדיין שולטת במסדרונות ביד רמה.

אבל יש מי שחושב אחרת. מרכזי היזמות של רשת עמל הם לא עוד שם מכובס לשעות העשרה קבוצתיות אלא למסגרת חשיבה ועשייה יצירתית שגם מקפידה לשלב ערכים חברתיים שמשרתים את הקהילה.

כך למשל יצרו תלמידי כיתה י"ב במרכז היזמות של עמל בצפת, מדבקה מיוחדת לחולי פסוריאזיס, המתריעה מפני חשיפת יתר לשמש. התלמידים הגיעו עם המיזם בסוף השנה שעברה לתחרות התכנות "האקתון" במרכז פרס לשלום, בה התחרו עשרות נבחרות מרחבי העולם וזכו במקום השלישי.

המדבקה נחשבת לפריצת דרך בעולם הפסוריאזיס ובמהלך התחרות שודרג הפיתוח לכדי יצירת שעון יד המקושר לאפליקציה בסמארטפון, ומעביר בזמן אמת נתונים על הטיפול בחולה וחשיפתו לשמש לרופא המטפל ולמרכז הרפואי שבו מטופל החולה, שם הנתונים מעובדים ומנותחים לקראת המשך הטיפול.

אבל נראה שבעמל לא מחכים לשנת הלימודים האחרונה כדי לעודד את חוש היזמות. תלמידי כיתה ט', התחילו את שנתם הראשונה במרכז היזמות בחניכת תחום חדש: בנייה והטסה של רחפנים. חניכים שמשתלבים בפעילויות המרכז ינסו במשך שלוש השנים הבאות להשמיש לטובת הקהילה את אחד הפיתוחים הטכנולוגיים הנפוצים ביותר כיום.

"רחפנים זה תחום אקטואלי שיכול לפרוץ את גבולות השימוש המקורי שלו", אומרת סגנית מנהל ביה"ס הרב תחומי עמל צפת, חני יאיר. לדבריה, התלמידים העלו רעיונות לייעד את הרחפנים לצרכי חקלאות, איכות סביבה ואפילו העברת דיווחי תנועה ומפגעים בדרך.

במסגרת המרכז ליזמות הם יקימו חברה עסקית, יפגשו משקיעים, יבקרו במפעלים וחברות בתחומי התעשייה והאווירונאוטיקה הקלה ויעסקו בפיתוח המיזם אותו יבחרו משלב הרעיון ועד לשלב הסופי.

רחפן. ShutterStock
רעיונות להעברת דיווחי תנועה ומפגעים בדרך/ShutterStock

שיתוף פעולה חוצה אוקיינוס

"איננו מחפשים דווקא את התלמידים המצטיינים בשכבה אלא את אלה היצירתיים ביותר שרוצים לעודד את היזמות בתוכם. הם עוברים מבחני הערכה ואז יוצאים לדרך עצמאית שמורכבת מחטיבות כמו תכנון, ייצור, הפצה ועוד. מדהים לראות כיצד הם מבצעים בעצמם את כל התהליך, ובדרך מפתחים את המסוגלות שלהם לחיים עצמם", מתגאה חני יאיר.

ההכשרה היזמית ניתנת לתלמידים במרכז היזמות של עמל בצפת בשיתוף עם עמותת יוניסטרים. מי שנבחר הפעם הוא "מרחב החלל והטכנולוגיה" של מונא במג'ד אל-כרום שבגליל. המרחב הרב תרבותי משמש ילדים, בני נוער ,סטודנטים, יזמים ושאר חברי קהילה תושבי הגליל, להפעיל מדפסות תלת ממד, להטיס רחפנים, לבנות רובוטים ועוד.

מנכ"ל קבוצת עמל עו"ד רוית דום עיני שיזמה את הקמת מרכזי היזמות ואף ראיינה באופן אישי את התלמידים המועמדים אומרת: "הקמנו מרכזי יזמות ייחודיים שבהם כל תלמיד יכול לפתח חשיבה יצירתית ולהתנסות באופן מרתק בעולם האמיתי, תוך התמקדות בתחומים חדשניים ביותר כמו למשל פיתוח אפליקציות, סייבר, ביומד והשנה גם בתחום הרחפנים".

עוד הוסיפה מנכ"ל עמל: "הצגתי זאת בפני גורמים בקהילה היהודית בארה"ב. הם מאוד התלהבו ונרתמו לעבוד איתנו בשיתוף פעולה כדי לפתח מרכזי יזמות נוספים. יש לנו שיתוף פעולה עם בתי ספר אחרים בארה"ב. משלחת תלמידים שלנו יוצאת בימים אלה לארה"ב כדי להציג פיתוחים יזמיים שפיתחו ולהיפגש עם חברות מובילות ועסקים. המטרה שלנו היא לצמצם את הפערים בין ילדים בפריפריה לבין ילדים במרכז הארץ, ולתת לכולם כלים יזמיים ואפשרויות להתפתח מקצועית ותעסוקתית".

וואלה! NEWS בשיתוף רשת עמל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully