וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול מארט: עד 2025 ביצים מכלובים יוסרו מהמדפים

מיכל רז-חיימוביץ'

6.4.2016 / 15:53

המהלך ייושם בהדרגה ב-10 השנים הבאות. וול מארט משווקת כרבע מתצרוכת המזון בארה"ב, ולכן הצהרה כזו היא בעלת משמעות אדירה לא רק בחמלה לטובת בעלי החיים אלא כמהלך שהמתחרות יצטרכו לנקוט גם הן במוקדם או במאוחר

חנות וול-מארט. AP
וולמארט/AP

ענקית הקמעונאות האמריקאית וול מארט הכריזה אמש (ג'): עד 2025 ביצים שמקורן בלולי כלובים יוסרו מהמדפים. המהלך, כך הצהירה הרשת, ייושם בהדרגה ב-10 השנים הבאות בכל סניפי הרשת בארה"ב ובקנדה.

וול מארט משווקת כרבע מתצרוכת המזון בארה"ב, ולכן הצהרה כזו היא בעלת משמעות אדירה לא רק בחמלה לטובת בעלי החיים אלא כמהלך שהמתחרות יצטרכו לנקוט גם הן במוקדם או במאוחר.

יצוין כי צעד כזה נקטו זה מכבר רשתות סופרמרקטים והסעדה בארה"ב ובאירופה, בהן למשל מקדולנד'ס, שהודיעה לפני חודשים ספורים כי תרכוש מספקיה ביצים שלא מכלובים. ההכרזה של וול מארט, החולשת על למעלה מ-11,000 חנויות, מטבעה מתייחסת להיקפים גדולים ומשמעותיים של ביצים.

הכרזת וול מארט באה בעקבות חקירות סמויות של ארגוני בעלי חיים, שחשפו את המתרחש בכלובי סוללה תעשייתיים ועוררו סערה ציבורית.

"מאז ספטמבר, כשמקדונלד'ס הודיעה כי תאמץ מדיניות של ביצים שלא מכלובים, ידענו שהגענו לנקודת מפנה במאבק בכלובי הסוללה", כתב בבלוג שלו וויין פאסלי, נשיא ארגון HSUS (The Human Society of the United State). "הוויכוח הציבורי בסוגיה הזאת הוכרע, והכיוון ברור: העידן של כליאת תרנגולות בכלובים בתעשיית המזון בארה"ב מגיע לסיומו הרשמי".

כדי לסבר את האוזן, נספר כי מחזור המכירות של וול מארט עומד על 482 מיליארד דולר, כש-260 מיליון לקוחות מבקרים ב-11,535 חנויות וול מארט ב-28 מדינות ובאתרי אונליין הפועלים ב-11 מדינות. החברה מעסיקה 2 מיליון עובדים.

האם גם בארץ נגיע ליום שבו תכריז רשת גדולה על מהלך דומה? נזכיר כי ביצים שנתונים תחת פיקוח מחירים הם כאלה שהופקו בלולי כלובים. ארגוני בעלי החיים בישראל נאבקים זה שנים לאיסור על כליאת תרנגולות בכלובים. בעקבות עתירה לבג"ץ שהגישה עמותת אנונימוס לזכויות בעלי החיים, משרד החקלאות התחייב להתקין תקנות לחוק צער בעלי חיים שיקבעו את תנאי ההחזקה של תרנגולות בתעשיית הביצים.

טיוטת התקנות שניסח המשרד מתירה אמנם שימוש בכלובים, אך בכאלה שהשטח בהם לכל תרנגולת גדול יותר באופן יחסי, והם מאובזרים בציוד נוסף. עם זאת, באנונימוס מסבירים כי מדובר בתקן הנמוך בעולם. בשנים האחרונות קיימה ועדת החינוך של הכנסת 10 דיונים בסוגיה, ועד כה התקנות לא אושרו.

"תרנגולות בתעשיית הביצים כלואות בתנאים מחפירים", אומרים באנונימוס. "לעתים הן נאלצות לדרוך זו על זו או על פגרי תרנגולות שמתו עקב התנאים הקשים. הן לעולם לא יזכו למתוח כנפיים, ללכת או לנקר באדמה. צרכנים ברחבי העולם לא מוכנים לעבור בשתיקה על ההתעללות הזאת, ולכן תאגידי מזון רבים בוחרים לעבור ללולים ללא כלובים".

המהלך של וול מארט, כמו גם שאר הרשתות, מדגישים באנונימוס, לא מסיים את ההתעללות שעוברות המטילות: "עדיין מדובר בלולים תעשייתיים לכל דבר – את האפרוחים הזכרים משמידים, לאפרוחות חותכים את המקור בלהב מלובן, והתרנגולות מומתות כשתפוקת הביצים יורדת. מעבר לביצים מלולים ללא כלובים הוא בגדר הרע במיעוטו".

מגמה אחרת עליה מספרים באנונימוס היא של ביקוש לחלופות טבעוניות לביצים בעיקר בתעשייה. כאן נזכיר את הסטארט-אפ Hampton Crick, שעם משקיעיו נמנה גם ביל גייטס. החברה חתמה לאחרונה על חוזה עם רשת הסופרמרקטים 7:11, שהתחייבה להשתמש רק במיונז טבעוני של המפטון קריק בכריכים הנמכרים בסניפיה, וכן על שיתוף-פעולה עם חברת הקייטרינג הגדולה בארה"ב Compass לשימוש במיונז, בקמח עוגיות שמאפשר אפייה ללא ביצים ובמוצרים נוספים בעתיד. לאור ההצלחה של המיונז הטבעוני של המפטון קריק, לאחרונה השיקה גם יוניליוור מיונז טבעוני נטול כולסטרול.

  • עוד באותו נושא:
  • וולמארט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully