וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך למשרה - לא חבל ליפול דווקא על הממליצים?

נועה סמולסקי

8.4.2016 / 7:20

בחירת הממליצים היא לא עוד שורה בקורות החיים שלכם. לא מעט מועמדים לעבודה נופלים דווקא בבחירה הזו – הרבה אחרי שצלחו בהצלחה את שלבי המיון, המבחנים וכמה ראיונות עבודה. איך בוחרים אותם? פשוט שואלים איזו המלצה הם מתכוונים לתת. מדריך

מערכת וואלה!

(הגשה: מיכל רשף, עריכה: תמר סוקניק)

שלב הממליצים הוא השלב הסופי בתהליך המיון למשרה חדשה, וזהו גם השלב שרוב המועמדים מייחסים לו הכי פחות חשיבות בתהליך חיפוש העבודה. נראה כי לאחר המאמצים הרבים שמוקדשים לשליחת קורות חיים, חיפוש חברות מעניינות, הכנה לראיונות ולמבחנים, לא נותר למחפשי העבודה רגע אחד של שקט כדי לעצור רגע ולחשוב על הממליצים הפוטנציאלים.

עובדות החיים הן כי לא מעט מועמדים – בשלל ענפים במשק, כולל תעשיית ההיי-טק - נופלים בשלב הממליצים. עבור המגייסים, כישלון התהליך דווקא בשלב הזה, מתסכל. אחרי הכל מדובר במועמד שעבר מבחני מיון ובין שלושה לחמישה ראיונות מקצועיים ואישיים במקום העבודה הפוטנציאלי, וכבר הגיע לשלב שבו הציפיות בכל הצדדים גבוהות וכולם "מריחים" את הסוף. אפשר רק לדמיין כמה מתסכל המעמד הזה עבור המועמד, שעבר את כל השלבים האלה ושרד אותם, כמעט עד הסוף.

תפקיד הממליצים הוא לאשר או להפריך ספקות שעלו בתהליך. ומתברר שכשיש ספקות משמעותיים, במרבית המקרים הממליצים מחזקים את ההתלבטות של הצד המגייס.

ממליצים הלא פורמליים

כשמבקשים מכם בראיון העבודה לציין ממליצים, אתם עוד יכולים לשלוט באופן חלקי בסיטואציה ולבחור את הממליצים הטובים ביותר עבורכם. לא כך הם פני הדברים עם הממליצים הלא פורמליים. מדובר במכרים של מגייס העובדים, אליהם הוא פונה באופן אישי מבלי שהמועמד לעבודה יודע ושהם לחלוטין לא נתונים לבחירתו.

אם לא די בכך, הרי שרוב השיחות עם הממליצים הלא פורמליים, קורות מבלי שהממליץ מוכן לשיחה. הוא נשאל על המועמד ומדבר "מהבטן" באופן יותר ישיר. אין ספק שחוסר הפורמליות והקשרים בין הממליץ למגייס עלולים לפגוע קשות בסיכוים של המועמד לעבודה.

דרך אחת להתמודד עם הממליצים הלא פורמליים היא "לנקות" את רשימת הנטוורקינג שלכם. בכך יצטמצם הסיכוי שהמגייס הפוטנציאלי יגיע ל"ממליצים" שעלולים להזיק לכם.

דרך נוספת היא להקדים רפואה למכה, ופשוט להתקשר לאותם ממליצים ולבקש מראש את רשותם לתת את פרטיהם כממליצים. לרוב, בשיחת הטלפון הזו תוכלו לעשות סגירה יותר נכונה של המעגל.

ראיון עבודה. ShutterStock
דעו מי כדאי שימליץ עליכם/ShutterStock

כך תבחרו את הממליצים

לנוכח החשיבות הרבה של הממליצים בתהליך מציאת העבודה, חשוב להקפיד על כמה צעדים:

הכינו רשימת ממליצים. לא מומלץ להכניס לקורות החיים שלכם את הממליצים ופרטיהם. מסרו את פרטי הממליצים רק כשתתבקשו לכך ואז העבירו את כל הפרטים שלהם: שם, תפקיד כיום ובזמן יחסי העבודה שלכם, טלפון ואימייל, ו?ודאו שהממליץ זמין לקבל את השיחה.

נהלו שיחה מקדימה עם הממליץ: צרו קשר עם הממליץ וקבלו את רשותו לתת את פרטיו. ספרו לו על התפקיד שאליו אתם רוצים להתקבל, על החברה ועל מה מצופה מכם בתפקיד הזה. העלו ספקות שאתם מרגישים שעלו בתהליך ושהמעסיק הפוטנציאלי ירצה לדבר עליהם. חשוב לקיים את השיחה המקדימה עם הממליץ שוב ושוב עבור כל משרה – ולא רק בפעם הראשונה שבה אתם מבקשים המלצה.

בחרו את הממליצים בקפידה: הכי טוב לבחור ממליצים שאתם יכולים לסמוך עליהם. לא תמיד ה ממליץ חייב להיות המנהל הישיר שלכם, זה יכול להיות המנהל של המנהל ואף עמיתים שעבדתם אתם בשיתוף פעולה ובתחומי אחריות חופפים. מצאו את האנשים שיכולים לדבר על החוזקות שלכם, על המקצועיות שלכם ועליכם כאנשי צוות וכמנהלים (אם תפקידכם היה ניהולי, כמובן).

שתפו את המגייס בקשיים: אם אתם נאלצים לתת ממליץ שיכולה להתעורר בעיה עם ההמלצה שלו, שקפו זאת למגייס והסבירו את הנקודות שעשויות לעלות. לדוגמה, אם מדובר במנהל שהיה מאוד ריכוזי ושהדבר בא לידי ביטוי בעבודתכם המשותפת וביכולת שלכם לקחת אחריות, הסבירו זאת בצורה עניינית ומקצועית, ללא התגוננות או ביקורת.

שאלו את עצמכם אם אפשר לסמוך על הממליץ: הכניסו לקורות החיים שלכם רק ממליצים שאתם בטוחים שאפשר לסמוך עליהם. שלב הממליצים בתהליך הקבלה לעבודה כל כך מרכזי שחשוב להקדיש לו תשומת לב ולשאול את עצמכם פעם ועוד פעם – אם בטוח שהבחירה שלכם בממליץ היא מדויקת.

בהצלחה!

הכותבת היא מנהלת חטיבת הלקוחות בחברת Experis Israel המתמחה בגיוס אנשי הייטק וטכנולוגיה לחברות המובילות בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully