וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוצר הכריז על הוזלות לפסח? אל תוותרו על הבדיקה

12.4.2016 / 15:08

הכרזת האוצר על הפחתת מחירי המוצרים בפסח בעד 50% בהשוואה לראש השנה, נתנה תווית איכות של "מחירים זולים" לרשות השיווק. ובמציאות: אל תמהרו לצאת לחגיגת קניות, הרי מישהו צריך לשלם על הצהרות האוצר. דעה

צילום: יותם רונן, עריכה: ניר חן

משרד האוצר הודיע שהוא הגיע להסכמה עם חלק גדול מרשתות הסופרמרקטים ושלפיה הרשתות ימכרו את המוצרים לפסח בהנחות משמעותיות. לפי ההודעה של משרד האוצר, מחירי מוצרים יהיו זולים יותר בעד 50% מהמחירים בראש השנה.

לקריאה נוספת:

בדיקת וואלה! NEWS: איפה סל הקנייה הכי משתלם לפסח?
הורדת המחירים לקראת חג הפסח: ספין של האוצר?

אבל לפני שהצרכנים מתחילים לחגוג את הפסח כבר כשהם עושים את הקניות ולא רק בליל הסדר, כמה סימני שאלה. ראשית, מה המשמעות של הוזלות של עד 50% לעומת ראש השנה? בראש השנה האחרון המחירים של ירקות, פירות ובשר היו גבוהים במיוחד בשל סיבות עונתיות. בפסח הזה, לעומת זאת, אין סיבה מיוחדת לעלייה במחירי הירקות והפירות. לכן, מחירי הירקות, הפירות וגם הבשר, היו ממילא ברמה נמוכה בהרבה משהם היו בראש השנה, ואין שום סיבה שהם יעלו.

בדיקה באתר פרייסז, שמקבל את המחירים מכל הרשתות, מראה כי המחירים בפסח הזה לא שונים בהרבה מהמחירים בחודש שעבר. כך שמהבטחה של משרד האוצר, מה שנשאר, בעצם, זה שהמחירים ממילא ברמה שבה הם היו קודם לכן.

לכן, במקום לחגוג לפני הפסח, כדאי שהצרכנים יבדקו טוב לפני שהם עושים את הקניות, וגם אחריהן. כי על התערבות של משרד האוצר, מישהו צריך לשלם.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מוזילים מוצרים בקצת, מייקרים אחרים בהרבה

אפשרות אחת היא שהתשלום יגיע כאשר יתברר מה משרד האוצר הסכים לתת לרשתות בתמורה להסכמה שלהן "להוריד מחירים". מתח הרווחים של הרשתות נמוך, כפי שניתן לראות בדוחות הכספיים של רמי לוי. לכן אם ההסכמה של הרשתות אכן תגרום להם להוריד את המחירים של אפילו מספר מצומצם של מוצרים מעבר לתכנון המקורי שלהן, הן ירצו פיצוי. גם אם הפיצוי הזה לא הוסכם באופן רשמי, יש לא מעט דרכים שבהן משרד האוצר יכול לסייע לרשתות.

הוא יכול, למשל, להתנגד או לתמוך בהצעות רכישה לסניפים של מגה. הוא יכול להחליט מה גודל מכסות הייבוא של בשר, שמן זית וירקות שהוא נותן לכל ספק. כל אחת מהדרכים הללו יכולה להגדיל את הרווחים של הרשתות בתקופה שאחרי הפסח, אבל לא בטוח שגם הצרכנים ירוויחו מכך.

אפשרות אחרת היא שההכרזה של משרד האוצר חוסכת למשווקים חלק מהוצאות הפרסום, כי משרד האוצר כבר נתן להם תווית איכות של "מחירים זולים." אם הצרכנים יאמינו לכך וישימו לב פחות למחירים שהם משלמים, המשווקים יכולים להרוויח בשני מקומות.

ראשית, מחקרים מראים שאחת הדרכים הטובות ביותר להעלות מחירים היא להוריד מחירים של הרבה מוצרים בקצת - ולהעלות מחירים של מספר קטן של מוצרים, אבל בהרבה. ההכרזה של משרד האוצר נותנת למשווקים הזדמנות נפלאה להשתמש בדיוק בטכניקה הזאת. כי אם הצרכנים מאמינים שהמחירים ירדו, זאת ההזדמנות להעלות מחירים של מוצרים שהצרכנים בודקים פחות אבל מכניסים לעגלה בכל זאת.

שנית, המשווקים יכולים להרוויח אם צרכנים שמגיעים לעשות את הקניות לחג ממשיכים לעשות קניות אצלם גם לאחר מכן. במקרה כזה, משתלם לחנויות להוריד מחירים בפסח (וגם ליהנות מתווית יושר של משרד האוצר) ואז להעלות את המחירים אחרי הפסח כשהצרכנים פחות שמים לב.

כך שלפני שהצרכנים מתחילים לחגוג, כדאי שהם ידעו שהמשמעות של ההבטחה של משרד האוצר היא לא שאין צורך להשוות מחירים. הרשתות רוצות להרוויח, ואם הצרכנים יחשבו שמשרד האוצר יעשה את העבודה בשבילם, הצרכנים יגלו שאין ארוחות חינם, גם לא בפסח.

ד"ר אביחי שניר - המכללה האקדמית נתניה ובית ההשקעות אינפיניטי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully