וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא קיבלתם שי לחג? אולי כדאי שתתבעו

13.4.2016 / 11:43

האם עובדת שיצאה לחופשת לידה זכאית לקבל שי לחג? ומה עם עובד שסיים את עבודתו סמוך לחג – האם המעסיק חייב לתת לו שי? שאלות ותשובות על זכויות עובדים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פסח מתקרב ואתו המתנות או התלושים שמרבית השכירים במשק מקבלים. במקומות שאינם כפופים להסכם קיבוצי המעסיק לא חייב להעניק שי לעובדים, אך ההרגל, שלפיו מעניקים בחגי ישראל הגדולים שי לעובדים, יצר נוהג לעשות זאת גם ללא הסכם מחייב בין הצדדים. באמצעות עו"ד גדעון רובין, מומחה לדיני עבודה ממשרד רובין-שמואלביץ, בדקנו מתי המעסיק מחויב לתת שי לחג לעובדיו.

האם המעסיק חייב לתת שי לחג לעובדיו?

במקום עבודה שבו נהוג להעניק תלושים לחג, אי מתן השי יכול להיחשב בנסיבות מסוימות הרעה מוחשית בתנאי העבודה, ולזכות את העובד בפיצויי פיטורים, במקרה שיחליט להתפטר בשל הרעת תנאים זו. עם זאת, לא כל ביטול של נוהג הענקת שי לחג נחשב להרעת תנאים. בית הדין קבע כי בהיעדר ציפייה של העובדים לקבלת השי, למשל בשל התנייתו בתקציב המעסיק, נתינתו בעבר לא יצרה "נוהג".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

האם עובד שסיים את עבודתו סמוך לחג, זכאי לקבל שי לחג?

גם עובדים שהעסקתם הסתיימה סמוך למועד הענקת השי לחג, זכאים בנסיבות מסוימות לקבל את השי לחג. אם יחסי העבודה בין הצדדים נותקו טרם מועד החג, המעסיק לא חייב להעניק לו שי לחג. אך אם עובד פוטר, ועדיין נמצא בתקופת ההודעה המוקדמת, הוא זכאי לקבל שי לחג מאחר שלא מדובר בניתוק יחסי העבודה.

האם מותר למעסיק להחליט למי הוא מעניק שי לחג ואיזה בדיוק?

בכל מקרה שהמעסיק מחויב לתת שי, מכוח הסכם או מכוחו של נוהג, חלוקתו לא תעשה ביחס של איפה ואיפה. בהקשר זה קבע בית הדין לעבודה כי שי לחגים הוא זכות כללית ואחידה במקום העבודה, לכל העובדים וללא כל הבדל. על השי להיות שווה לכל העובדים, בכירים וזוטרים, עובדים מצטיינים ושאינם מצטיינים. בכל מקרה חלוקת שי לחג רק לחלק מהעובדים מהווה אפליה פסולה.

האם עובדת הנמצאת בחופשת לידה זכאית לשי לחג?

"כיוון שלא קיימת הוראה חוקית למתן שי לחג, המעביד צריך לתת אותו לעובדת הנמצאת בחופשת לידה בשני מקרים: אם חל על מקום העבודה הסכם קיבוצי או צו הרחבה הקובע זאת, או אם נקבעה הוראה כזו בהסכם עבודה אישי או בדרך של נוהג המחייב זאת. בכל מקרה אחר ההחלטה אם להעניק לעובדת שנמצאת בחופשת לידה שי לחג או לא, נתונה לשיקול דעתו. עם זאת, במקרים שבהם עובדות אחרות במקום העבודה זכו במשך השנים לקבל שי בעת ששהו בחופשת לידה, ייראה בכך בית הדין נוהג שמכוחו חייב המעסיק במתן השי".

האם מעסיק הנותן שי לחג לעובדיו חייב לחייב אותם בתשלום מס הכנסה על כך?

כן. לפי פקודת מס הכנסה, שי לחג שנותן מעביד לעובדו מהווה 'טובת הנאה' שחייבת במס.

האם גם תלושי קנייה מחויבים בתשלום מס הכנסה?

תקנת מס קבעת כי כאשר עובד מקבל תשלום, גם באמצעות תווי קנייה שהם שווי כסף, המעביד יקבע את סכום התשלום לצורך ניכוי המס, לפי הסכום ששילם או לפי מחיר השוק - הגבוה מבין השניים. עמדת נציבות מס הכנסה היא שכאשר המעביד רוכש כמות גדולה של תלושים ומקבל עליהם הנחה, ניכוי המס ייעשה מהסכום שאותו שילם המעביד ולא מערך השוק של התלושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully