וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק האוסרת פרסום חשודים - לקריאה שלישית

גדעון אלון

16.10.2002 / 13:20

ההצעה מקנה לבתי המשפט סמכות לאסור על הפרסום אם יסבור שמניעת הנזק גוברת על העניין הציבורי שבפרסום



ועדת החוקה של הכנסת אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק, המקנה לבתי המשפט את הסמכות לאסור על פרסום שמו של חשוד שטרם הוגש נגד כתב אישום, או כל פרט אחר מפרטי החקירה, אם יגיע למסקנה שהדבר עלול לגרום לחשוד נזק חמור ובית המשפט סבור שיש להעדיף את מניעת הנזק על פני העניין הציבורי שבפרסום.



עם זאת, ברגע האחרון התקבלה הסתייגות לחוק, שיזם יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל איתן (ליכוד), הקובעת כי "לא יאסור בית המשפט פרסום שמו של איש ציבור אלא מטעמים מיוחדים".



ח"כ איתן הביע קורת רוח על כך שהוועדה אימצה את התוספת לנוסח החוק שהציע, כדי שלא ייווצר בציבור הרחב הרושם שהכנסת חוקקה את החוק כדי למנוע את פרסום שמם של אישי ציבור החשודים בפלילים, שמתנהלת נגדם חקירה.



לעומת זאת לא אישרה הוועדה את יוזמת החקיקה של הח"כים חיים דרוקמן (מפד"ל), שמואל הלפרט (יהדות התורה) ויורי שטרן (האיחוד הלאומי), הקובעת כי "בית המשפט יאסור על פרסום שמו של חשוד, וכן פרט שיש בו כדי לזהותו, כל עוד לא הוגש נגדו כתב אישום, אלא אם כן החשוד ביקש להתיר את הפרסום או שנשיא ביהמ"ש הורה להתיר את הפרסום מטעמים של טובת הציבור".



המשמעות של החוק שאושר היא, שבידי ביהמ"ש תהיה הסמכות - אך לא החובה - לאסור פרסום שמו של חשוד כל עוד לא הוגש נגדו כתב אישום. נציגי כלי התקשורת התנגדו בתוקף לחוק, אולם הוועדה החליטה ברוב גדול (13 נגד 1 - ח"כ ענת מאור ממרצ) לאשרה לקריאה שנייה ושלישית.



כמו כן אישרה הוועדה לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק של ח"כ יוסף לפיד (שינוי), המחייבת את כלי התקשורת לפרסם ידיעה על החלטה לסגור תיק נגד נאשם, או לזכות נאשם, או שלא להגיש נגדו כתב אישום או לעכב את ההליכים המשפטיים נגדו. כיום לא קיימת בחוק חובה לעדכן את הציבור במקרים שבהם נסגר תיק בסופה של חקירה או שאדם זוכה בתום משפטו. על פי הצעת החוק, הפרסום ייעשה בהבלטה ראויה. אם התיקון לא יתבצע, יהיה רשאי הנאשם להגיש תביעת פיצויים אזרחית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully