וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

10 המכות שנפלו על המשקיעים בשוק ההון

שחר חן

22.4.2016 / 12:20

ביטול מתווה הגז, קריסת מחירי הנפט, הציוץ שחתך את מדד הביומד האמריקאי וזיוף תוצאות זיהום האוויר ברכבי וולקסוואגן. 10 המכות שנחתו על המשקיעים ושהשפיעו דרמטית על שוק ההון

צילום: רויטרס, עריכה: מתן חדד

בוידאו: כך זה נראה כששוק נופל ביוון

אירועים על טבעיים שנחתו על העם המצרי בזמן שיעבודו של עם ישראל נקראים מכות מצריים. בשוק ההון, מכות מצריים הן תופעות שנקראות בשם 'ברבורים שחורים'. 'ברבור שחור' הוא מונח שנובע מתפיסה מערבית עתיקה, ולפיה כל הברבורים הם לבנים, ולכן ברבור שחור נחשב כמטאפורה לאירוע שונה עד בלתי אפשרי. בשוק ההון משמש המושג 'ברבור שחור' לציון אירועים יוצאי דופן ובעלי השלכות גדולות על השוק, שלכאורה לא ניתן היה לצפות אותם מראש, כמו רווחים או הפסדים בלתי פרופורציונלים וללא חוקיות סטטיסטית שאיפשרה לחזות אותם.

הבורסה לניירות ערך, תל אביב. פברואר 2016. ראובן קסטרו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב/ראובן קסטרו

ביטול מתווה הגז מרץ 2016: בעקבות החלטת בג"ץ שהתקבלה במרץ השנה, בוטל מתווה הגז שאמור היה להסדיר את מכירתו והפצתו של הגז הטבעי השמור במאגרים בבטן האדמה. ביטול המתווה היווה מכה של ממש לחברות השותפות במאגרים. יום למחרת הביטול, ניתן היה לראות את מניות החברות השותפות יורדות באחוזים ניכרים.

קריסת מחירי הנפט: אמנם הנפט נמצא במגמת ירידה כבר מיולי 2008, אך בשנת 2014 התעצמו הירידות באופן משמעותי. כמו כל דבר, השינוי הדרסטי, שהגיע לשיאים חדשים השנה, נובע מהיצע וביקוש. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא החלטתה של סעודיה להגביר את קצב הפקת הנפט, להציף את השוק, ולגרום למתחרות הגדולות שלה - ארה"ב, רוסיה ואיראן - שבהן הפקת הנפט יקרה יותר, לראות בהוצאת המשאב מאדמה פעילות לא משתלמת.

משבר החוב ביוון: משנת 2009 ועד היום יוון מתנהלת ממשבר למשבר, עקב משבר האשראי העולמי, והמדיניות הלאומית הבזבזנית. המדינה נקלעה למשבר כה חוב חמור, שבאוגוסט 2015 הגיעו הדברים לנקודת רתיחה שבה נאלצה המדינה להגביל את משיכת המזומנים של הציבור ולהגדיר מדיניות צנע. היעדר היציבות ביוון משפיע על היציבות בכל כלכלות אירופה.
המשבר הכלכלי בסין: ביורוקרטיה מורכבת במיוחד, שפה ותרבות שונים, רמת שחיתות גבוהה, בועת נדל"ן שכוללת דירות ברמת גימור נמוכה, פרויקטים עירוניים לא נחוצים שמתוקצבים בהגזמה, בעיית זיהום אוויר חמורה וכמובן הערכות שווי לא מפוקחות של מאות חברות ציבוריות - סין נחשבת זה שנים למדינה שקשה לעשות בה עסקים, אך טלטלה המשמעותית שעובר השנה הענק הסיני משפיעה על שוקי אירופה, ארצות הברית וכמובן, על הבורסה בישראל. הכלכלה הסינית עתידה לעבור תהליך הבראה ארוך ומשמעותי, כך שיחלפו עוד שנים רבות עד שינוקו כל האורוות.

קריסתה של מניית גרופון $GRPN: ביום בהיר אחד קרסה המניה בצורה ניכרת בעקבות הגשת דו"חות רבעוניים שלא עמדו בציפיות.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מניית גרופון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קריסת מניית וולקסוואגן: לאחר שהתפרסמה הודעה על חשד לזיוף תוצאות במדידת מדד זיהום האוויר ברכבי וולקסוואגן, צנחה המניה בכ-40% ביומיים בלבד!!!

מניית וולקסוואגן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הציוץ שריסק את הביומד האמריקאי: בספטמבר 2015, בעקבות הפרסום ב- 'ניו יורק טיימס' שחברת התרופות KBIO מעלה את מחיר התרופה שהיא מייצרת מ-13 דולר ל-750 דולר צייצה בטוויטר הילארי קלינטון את הציוץ הבא -

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

התוצאות לא איחרו לבוא: מדד הביומד ירד ב-20% בתוך שבוע מרגע הציוץ של קלינטון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

אז איך מתמודדים עם "ברבורים שחורים" בשוק ההון?

מכירים בקיומם של אירועים חריגים ומשתדלים לא להיות מופתעים מהם

לא מנסים לחזות 'ברבור שחור', אלא פשוט עובדים לפי הכללים: מגמה עולה - קונים, מגמה יורדת – מוכרים; תמיכה - קונים, התנגדות - מוכרים.

מנצלים כל הזדמנות שנראית כמו הזדמנות טובה.

לא מבזבזים זמן על קריאת תחזיות אנליסטים. גרף המחיר הוא ספק הטיפים המשמעותי ביותר, שדרכו ניתן להבין מהו מחיר יקר, מהו מחיר זול ומהי הזדמנות טובה. כמעט בכל המשברים ובכל אירועי "הברבורים השחורים", אפשר למצוא איתותים או אינדיקציות מוקדמות בגרף.

בוחרים למה להשתעבד מתוך חירות מוחלטת - ומקווים, לאינספור ברבורים לבנים.

הכותב הוא שחר חן, מאמן מסחר במכללת 'פסגות' המתמחה בלימודי שוק ההון, נדל"ן ויזמות עסקית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully