וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק הפועלים: מתקפה אמריקאית בעיראק לא תעזור להתאוששות השווקים

אילן מוסנאים

17.10.2002 / 10:55

בבנק מעריכים כי אם תהיה התאוששות בבורסה היא תהיה קצרת טווח ואחריה יימשך הסנטימנט השלילי

המצב בשוקי ההון בישראל ובעולם היום שונה מהמצב בו היו שרויים בזמן מלחמת המפרץ בראשית שנות ה-90. כך מציינים כלכלני בנק הפועלים.

כלכלני הבנק סבורים כי בניגוד למצב ב-1990, בו עם פרוץ המתקפה האמריקאית על עיראק החל גל של עליות בשווקים בארץ ובעולם, המצב הפעם יהיה שונה. להערכתם, בתנאים השוררים היום, גם בתרחיש האופטימי ביותר, בו המלחמה תסתיים מהר ובהצלחה, ההשפעה החיובית על השווקים, אם תבוא, תהיה קצרת טווח ואחריה יימשך הסנטימנט השלילי.

בבנק מציינים מספר פרמטרים מרכזיים שהשתנו. כך האינדיקטורים הכלכליים, שבשנות ה-90 הצביעו על צמיחה חזקה של המשק הישראלי בזכות גל העלייה מברית המועצות והמשך הרפורמות הכלכליות במשק בעקבות תוכנית הייצוב ב-1985, מצביעים היום על מיתון עמוק, שהינו הארוך בתולדות המדינה.

המתיחות הגוברת עם הפלשתינאים, החשש מפני הפחתת הדירוג של ישראל, האפשרות שהתקציב לשנת 2003 לא יעבור בכנסת ומיסוי שוק ההון יקשו אף הם על התאוששות המשק, וזאת לאור אי הוודאות הרבה לגבי המדיניות הכלכלית ולגבי היכולת של הסקטור הפרטי לחלץ את עצמו מהמצב הנוכחי.

הבדל מהותי נוסף בין שתי התקופות הינו הסביבה הרגולטורית. בתחילת שנות ה-90 עדיין חלו מגבלות רבות לגבי תנועות ההון למשק (ע"י תושבי חוץ) וממנו (ע"י תושבי ישראל). לכן, ההשפעה של 'יתר העולם' על השווקים הפיננסיים בארץ, כולל על שער החליפין, היתה קטנה הרבה יותר.

פער נוסף נעוץ במדיניות המוניטרית השונה שהונהגה בשתי התקופות. בשנים 90-91 היינו עדים, תקופה ארוכה יחסית, למדיניות מוניטרית מרחיבה, ושיעור הריבית ירד מרמה של 17.3% בספטמבר 1990 לרמה של 13.2% באפריל 1991. אומנם בחודשים שלפני פרוץ המלחמה שוק המניות נשאר אדיש לשינויים בריבית, אך מיד עם סיומה הוא פרץ כלפי מעלה, גם בשל העובדה כי המשק נמצא אז בתוואי של ריבית יורדת.

לעומת זאת היום אנו מצויים בתוואי של ריבית עולה, כשבתחילת השנה עמדה הריבית ברמה של 3.8% והיום ברמה של 9.1%. לכן, גם אם תוסר עננת אי הוודאות באשר למתקפה, יהיה לשוק המניות קשה הרבה יותר לפרוץ בתוואי של ריבית עולה ועל רקע תשואות מאוד אטרקטיוויות של האפיקים האלטרנטיוויים.

בבנק בוחנים את ההשפעה של מתקפה בעיראק על מחירי הנפט העולמיים. עם תחילת המשבר במפרץ, באוגוסט 1990, החל מחיר הנפט לנסוק ובסוף חודש ספטמבר של אותה שנה הגיע לרמה של כ-41 דולר לחבית (מרמות של כ-15 דולר לפני תחילת המשבר). עם זאת, לאחר תקופה מאוד קצרה, במהלך חודש אוקטובר, חזר מחיר הנפט לרדת והגיע בינואר 1991 עד לרמות של 18-20 דולר לחבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully