וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילנות בטוחה: הבנקים למשכנתאות הקשו את תנאי מתן ההלוואות ואת דרישות ההון העצמי מרוכשי הדירות

אמיר טייג

17.10.2002 / 13:00

לדברי האנליסט אלון גלזר, החמרת מצב תיק האשראי במערכת הבנקאות מחלחלת גם לבנקים למשכנתאות; "ענף המשכנתאות לא צפוי להציג שיפור בתוצאותיו בקרוב"



"אם לאנשים קשה יותר לקנות במכולת אז קל וחומר לרכוש דירות" - כך אומר אלון גלזר, אנליסט הבנקים של אילנות בטוחה, על רקע ירידה של 10% במצב רוכשי הדירות, על פי מדד בנק משכן. גלזר מעריך כי בנוסף לקושי של הציבור לעמוד בהחזר הלוואות, הבנקים למשכנתאות הקשו לאחרונה את התנאים למתן ההלוואות. "החמרת מצב תיק האשראי במערכת הבנקאות מחלחלת גם לבנקים למשכנתאות, ולהערכתי הם הקשו את תנאי מתן ההלוואות ואת דרישות ההון העצמי מרוכשי הדירות".



גלזר מציין מספר גורמים נוספים אשר מביאים לירידה בהיקף המשכנתאות, שהמשמעותי ביותר ביניהם הוא המיתון. "הגיוני שאנשים המתקשים להתמודד עם מצב אי הוודאות יבחרו שלא להיכנס בשלב זה להתחייבות ארוכת טווח כמשכנתא", אומר גלזר. כמו כן, הריביות הגבוהות מקטינות את כדאיות רכישת הדירות. גורם נוסף שמקטין את היקף הענף הוא הירידה העקבית במחירי הנדל"ן שעמה יורד היקף המשכנתאות.



מחנק האשראי בו שרויה המערכת הבנקאית, אשר משליך גם על ענף הבנקאות למשכנתאות, גורם לחיפוש מקורות אשראי מחוץ למערכת הבנקאית. לאחרונה נודע כי קרן הפנסיה מבטחים וחברת הביטוח מגדל צפויות להשתתף במימון עסקת אי.די.בי של נוחי דנקנר. "אני רואה מגמה זו באופן חיובי מאוד", אומר גלזר ומזכיר כי מימוץ חוץ בנקאי מקובל בתחום המשכנתאות כבר שנים, אך לא בהיקף משמעותי. להערכתו, במצב הנוכחי קשה לראות התקדמות בנושא זה, למרות מחנק האשראי של הבנקים. "ניסו לעשות זאת בתקופות טובות יותר אך זה לא הצליח", אומר גלזר.



בנוגע לתוצאות הבנקים למשכנתאות מעריך גלזר כי הבנקים ימשיכו הבנקים להציג ירידה מסוימת בהיקף פעילותם. עם זאת, ענף המשכנתאות הוא ענף דפנסיווי יותר ולא צפויה בו סערה כפי שעוברת על ענף הבנקאות המסחרית. לגבי המגמה הצפויה בענף, אומר גלזר כי כל עוד המצב בשוק הנדל"ן לא ישתפר, הריבית לא תרד ומצב המיתון לא ישתפר - לא צפוי כי הענף יציג שיפור בתוצאותיו.

אתמול פורסם כי מדד בנק משכן למצב רוכשי הדירות עלה בספטמבר בשיעור של 0.5%. עם זאת, מתחילת השנה ירד המדד בשיעור של כ-10%, כלומר מצבם של רוכשי הדירות הורע בצורה חריגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully