וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ללא מוצא: נורטל ולוסנט

קודי וילארד

14.10.2002 / 9:01

בסופו של דבר גלי המיזוגים והקונסולידציות יגיעו לתעשיית ציוד התקשורת, אולם נורטל ולוסנט לא יקחו בהם חלק; מי שעשויות להפתיע הן דווקא חברות תעשייה בטחוניות כהאניוול ולוקהיד מרטין



מה יכול עוד להציל את נורטל ולוסנט ? כנראה ששום דבר.



שתי החברות השחיתו את מאזניהן בערב רב של ניירות ערך המירים, אג"ח, קווי אשראי בנקאיים, ומבנים סבוכים וכעורים אחרים המותירים את ערך מנייתם היכן שהוא בין שוויו הנוכחי לאפס. אני פשוט לא מצליח לראות איך נורטל ולוסנט יצליחו להעמיד את עסקיהן על הרגליים ויביאו אותם לנקודה בה הן לא רק חותכות, מקצצות ומתחמקות.



הסחות דעת



חלק מן הבעיה, כפי שהזכרתי בעבר, היא הפגיעה החמורה בתפקוד הנגרמת מקיצוץ דרסטי של 80% מכוח העבודה תוך שנתיים. קשה מאוד לשמור על דינמיקה בריאה כלשהי בחברה בה פרצופים נעלמים ללא הרף. המיזוג של כל הרכישות חסרות הערך שביצעו החברות בסוף שנות ה-90 היה קשה דיו, אך המריטה הכואבת של כוח האדם פשוט הורסת כל חלקה טובה.



בשעה שהחברות מפרפרות בניסיון להותיר את ראשן מעל המים, והנהלותיהן הבכירות שקועות בניסיון למצוא את הדרך לשמור על קו האשראי הבנקאי ולהימנע מהפרת חוזים, הן פשוט לא מתמקדות בעסקים. מישהו אמר הסחת דעת?



זה גרוע מאוד, היות ששעה זו, בה מצויה התעשייה בבלבול מוחלט ובדיכאון, היא העת בה צריכות החברות שיצליחו לשרוד את השפל להתכונן לעתיד. תנו לי לנסח זאת שוב: זו העת בה הזוכות הסופיות ממצבות עצמן לקראת העתיד. ראו את סיסקו לדוגמה.



מוקדם יותר החודש פירסמתי טור, חומד לצון במקצת, בה המלצתי לנורטל ולוסנט לצאת ולרכוש את הספקיות ויצרניות הרכיבים הנסחרות בשווי שוק קטן בהרבה מקופת מזומניהן הבריאה. (לכמה מהן יש גם למעשה קווי מוצרים נהדרים). למרות שאין כל דרך בה יוכלו השתיים לעשות זאת, הרבה חברות אחרות מסוגלות לכך.



שחקניות חדשות על מגרש המשחקים



כנראה שבקרוב נראה את תחילתם של גלי המיזוגים והקונסולידציות המצופים, אך נורטל ולוסנט לא ייקחו בהם חלק. אולי נראה שם דווקא חברות ממגזר התעשיות הבטחוניות? אל תחשבו לעצמכם שתאגידים כמו לוקהיד מרטין (סימול LMT) והאניוול (סימול HON) אינם בוחנים לעומק רבות מהחברות הללו. שתיהן נחשבות כבר לחברות היי-טק המוכרות מוצרים ללקוחות לא מסחריים .רכישות כאלה יאפשרו להן למנף רבות מיכולות הליבה שלהן, תוך התרחבות לשווקים חדשים.



הן לוקהיד והן האניוול יוכלו לגוון את שירותיהן בקלות ובזול, עם תוספת של מוצרים טובים, באמצעות ליקוט חברות עשירות במזומנים, אך בעלות שווי שוק נמוך כסיקמור (סימול SCMR) או קורביס (סימול CORV), שלא לדבר על סיינה או אפילו אביצי (סימול AVCI). שילובים מסוימים יוכלו ליצור סינרגיות אמיתיות. חברה שכזו תוכל להיחלץ מביצת תעשיית הטלקום ולהפיל לקרשים את נורטל ולוסנט.



היתרון היחידי שנותר כנראה בידיהן של נורטל ולוסנט היא המחויבות העמוקה והמוחלטת של הלקוחות החשובות באמת: חברות הטלקום הגלובליות הגדולות. מצחיק שבסופו של דבר מתג "קלאס 5" הקלאסי והמשעמם, המספק את הרוב המכריע של צלילי החיוג הדיגיטלים בעולם, הוא הסיבה המשכנעת ביותר שעולה בדעתי להישרדותן של לוסנט ונורטל.



אך אולי, אם וכאשר, יניפו השתיים את הדגל הלבן, תגיח חברת תעשייה בטחונית או קונצרן כלשהו, בעל מאזן ומחיר מניה טובים יותר, תנבור בפגריהן ותיטול לידיה את עסקי ה"קלאס 5". אני פשוט לא רואה את סיסקו מגלה עניין ב"קלאס 5", למרות שאין ספק שהיא מזילה ריר לעצם המחשבה של השגת בסיס הלקוחות של החברות, אם באמצעות זכיות בחוזים או באמצעות רכישות.



אולי לכך יגיעו הדברים בסופו של דבר: נורטל ולוסנט ימכרו כל דבר אפשרי, והשריד שייוותר לאחר כל איחודי המניות, הפיצולים והמכירות הוא שיזכה כנראה לשם לוסנט ונורטל. ברור שלא הייתי רוצה להחזיק במנייתן כשנגיע לשלב זה.






טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully