וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלפים שחייהם יעברו טלטלה קשה במיוחד ברעידת האדמה הבאה

וואלה! NEWS בשיתוף לשכת סוכני הביטוח

18.5.2016 / 8:01

רעידת האדמה שהורגשה השבוע הזכירה לישראלים שהם חיים על השבר הסורי-אפריקאי, ולמרות זאת כ-800 אלף מבנים אינם מבוטחים במקרה של אסון טבע מסוג זה. כמה עולה ביטוח נגד רעידות אדמה, מה מבטיח שנראה את כספי הפיצויים והאם ביטוח מבנה מספיק?

לא תמיד הישראלים זוכרים זאת, אבל מדי פעם אימא אדמה מזכירה להם שהם חיים על השבר-הסורי אפריקאי. השבוע רעידת אדמה בעוצמה של 4.8 הורגשה באילת, בבאר שבע וביישובים נוספים בדרום הארץ. המכון הססמולוגי מסר שמוקד הרעש היה בנואיבה שבסיני, כ-70 קילומטרים מדרום לאילת. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. אבל אם המוקד היה צפוני יותר או שהעוצמה הייתה גדולה יותר, התוצאה הייתה יכולה להיות שונה.

רעידת אדמה היא תופעת טבע שעשויה להתחולל בישראל בכל רגע נתון ולהסב נזק רב לרכוש עד כדי חורבן. ישנן רעידות חלשות באופן תדיר, והסטטיסטיקה מלמדת שאחת למאה שנה מתרחש בישראל רעש אדמה בינוני בדרגה 6. רעידת האדמה האחרונה שהתרחשה בעוצמה שכזו הייתה בשנת 1927, בעוצמה 6.25. האירוע הסתיים עם 500 הרוגים וכ-700 פצועים בארץ ישראל ובעבר הירדן, והסב נזקים רבים.

למרות השבר הסורי-אפריקאי ועל אף סכנה התמידית שהוא מהווה, על פי נתוני משרד האוצר רק 60% מהאזרחים בישראל רוכשים ביטוח מפני רעידת אדמה לדירה שבבעלותם. "במדינת ישראל יש כ-2.4 מיליון בתים, ומתוכם רק כ-1.6 מיליון רכשו כיסוי ביטוח של רעידת אדמה", אומר אריאל מונין, יו"ר הוועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני ביטוח, "ישנם כיום כ-800 אלף מבנים אשר אינם מבוטחים בביטוח כנגד סיכון רעידת אדמה".

רעידת אדמה. ShutterStock
"לא רואים פעילות הסברתית מצד המדינה"/ShutterStock

כמה בכלל עולה ביטוח נגד רעידות אדמה?

בעבר פורסם בכלי התקשורת שישראל חשופה לרעידות אדמה של עד 7.5 והתרחיש אליו נערכת הממשלה הוא לקריסה של 30 אלף מבנים שיותירו כ-170 אלף איש ללא קורת גג. אבל למרות הסיכון, המדינה לא מטילה חובת ביטוח על האזרחים, אולי כי איש לא רוצה להיות חתום על הגדלת מסים, משום שהטלת חובת ביטוח כזה כמוה כמס.

"המדינה לא יוצאת בקמפיין הקורא לאזרחים לבטח נגד רעידות אדמה, דבר שעשוי לחסוך לה כסף רב במקרה של קטסטרופה", אומר מונין, "אנחנו לא רואים פעילות הסברתית מצד המדינה או קריאה לאזרחים שייקחו אחריות וירכשו ביטוח מסוג זה. ככל שכמות האנשים שיצטרכו פיצויים ותמיכה מהמדינה תקטן, המדינה תוכל להשתמש בכספה לחזק ולתקן תשתיות".

עלותו הממוצעת של ביטוח נגד רעידות אדמה נעה בין 600 ל-1,600 שקל בשנה, זהו מחיר ביטוח מבנה הכולל בתוכו גם ביטוח רעידת אדמה בדירות ממוצעות, והוא משתנה בהתאם לגודל הדירה ופרמטרים שונים הקשורים בה. המחיר נשמע לרגע גבוה, אך כשחושבים על ההשלכות החמורות במקרה של פגיעה ברכוש, ונזכרים שאנחנו מוציאים סכום דומה ביום אחד של מסע קניות או על לילה במלון, הפרופורציות משתנות.

רעידת אדמה. ShutterStock
מי ערב לכם שחברות הביטוח אכן ישלמו את הפיצויים במקרה של אסון טבע?/ShutterStock

האם ביטוח המבנה מכסה רעידות אדמה?

אם מישהו חשב שביטוח מבנה כולל אוטומטית כיסוי ביטוחי מפני רעידת אדמה, אז טעות בידו. ביטוח מבנה כולל פיצוי נגד שריפה פנימית או חיצונית, הצפות ונזקי טבע שונים הנגרמים כתוצאה מרוחות עזות, שלג או ברד. ביטוח המבנה כולל גם פריצה וניסיון פריצה הגורמים נזק לבית כגון דלת שבורה או סורגים עקומים. אבל ביטוח המבנה אינו כולל פיצוי במקרה של נזק הנגרם מרעידת אדמה.

"ביטוח רעידת אדמה הוא רכיב בסיסי בביטוח המבנה, אבל איש אינו מחויב לעשותו, למעט חייבי משכנתה שבמקרה שלהם הבנק אינו לוקח סיכונים ומחייב אותם לעשות ביטוח נגד רעידות אדמה", מדגיש מונין, "הבנק לא רוצה להסתכן במימון אלפי אנשים שיישארו ללא קורת גג במקרה של אסון טבע". חשוב לדעת שכיסוי לרעידות אדמה ניתן לרכוש כחלק מביטוח מבנה בלבד, ולא בנפרד ממנו.

ונניח שאתם חלק מה-1.6 מיליון שכן מבוטחים נגד רעידות אדמה, מי ערב לכם שחברות הביטוח אכן ישלמו את הפיצויים במקרה של אסון טבע? "חברות הביטוח לא יקרסו כי הן מחויבות על פני חוק לבטח עצמן מפני קטסטרופות", משיב מונין. "מבטחי המשנה של חברות הביטוח הן בחו"ל, ולכן כלכלות מערביות שניזוקו ברעידות אדמה שילמו פיצויים כי חברות הביטוח היו מבוטחות".

אז בזמן שאתם ישנים על השבר הסורי-אפריקאי, ראוי לשאול את עצמכם האם כדאי לעשות ביטוח גם נגד קטסטרופה או רק לפריצה שבה גונבים את הטלוויזיה. "לכל אחד יש רכוש, וכל אזרח צריך לקחת אחריות על עצמו ועתידו, ולהחליט איך לנהל את הסיכון", מסכם מונין, "שבו עם סוכן ביטוח, קבלו מידע, לימדו את הנושא והגיעו להחלטה הנכונה ביותר עבורכם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully