וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחתת מזונות – רק כשיש סיבה ממש טובה

עו"ד רועי ברומר

22.5.2016 / 14:57

טובת הילדים היא שלשני ההורים תהיה האפשרות לא להחסיר מהם דבר. באילו תנאים יסכים בית המשפט להפחתת מזונות

מערכת וואלה!

הסכם גירושים או לחלופין מתן פסק דין בנוגע למזונות, מביא לא פעם את שני הצדדים לחששות כלכליים. אימהות לא בטוחות שיוכלו לשמר את רמת החיים שהורגלו לה למרות תשלומי המזונות; ואילו אבות חוששים שמא לא תהיה להם היכולת לעמוד בתשלומי המזונות שנפסקו לטובת ילדיהם. במקרים מסוימים נאלצים אבות לחזור ולהתגורר עם הוריהם, למצוא עבודה נוספת ואף לקחת הלוואות כדי להתמודד עם ההוצאה הכספית החדשה.

עוגות גירושין. ShutterStock
עוגות גירושין/ShutterStock

הגישה הרווחת היא שלא ניתן לעשות דבר לשינוי סכום המזונות וגם לא רצוי, מאחר שתשלומי המזונות הם לילדים ולא לאישה, וברור שאין כל רצון לפגוע בילדים. עם זאת כדאי לזכור שטובת הילדים היא שלשני ההורים תהיה האפשרות לא להחסיר מהם דבר.

א' שילם מזונות של 5,550 שקל בחודש עבור שלושת ילדיו: 1,250 שקל עבור כל ילד (המינימום בפסיקה) ועוד 1,800 שקל דמי מדור, כלומר 50% מדמי השכירות או המשכנתא עבור שלושה ילדים. לכאורה, מדובר בסכום סביר, אך במקרה שאצל א' היו כל הקריטריונים הנדרשים לצורך הפחתת מזונות התקיימו.

הוא סבל מאפילפסיה כתוצאה מתאונה שעבר בעבר, מצבו הבריאותי הורע משמעותית, וכך גם מצבו הכלכלי. לפני התאונה עבד כמסגר, אך לאחריה נבצר ממנו לעבוד את אותן שעות כבעבר והוא שקע בחובות, נותר ללא דירת מגורים, כלי הרכב שלו שועבד והוא עבר להתגורר במחסן שלו. לאור מצבו זו ולנוכח העובדה שגרושתו עברה להתגורר עם בן זוגה, נענה בית המשפט לבקשתו של א' להפחתה משמעותית של דמי המזונות.

המקרה של א' נשמע אולי קיצוני, אבל גברים לא צריכים להגיע לפת לחם כדי לבקש מבית משפט להפחית את המזונות אם הם חווים קשיים כלכליים בלתי נסבלים. האפשרות הנכונה במקרה של חוסר יכולת לעמוד בתשלומי המזונות היא להגיש תביעה להפחתת מזונות בבית המשפט לענייני משפחה, שבו אושרר ההסכם או ניתן פסק הדין.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

תנאים להפחתת תשלומי המזונות

יש כמה תנאים שצריכים להתקיים במקרים שבהם רוצים להפחית את דמי המזונות.

תום לב בהגשת התביעה: על המבקש להגיע לבית המשפט בתום לב וניקיון כפיים. חייבת להיות עילה ממשית לבקשה להפחתת מזונות. תביעה שתוגש מתוך קנטרנות כלפי האישה, לא תתקבל. למשל, הגשת תביעה זמן קצר מאוד לאחר מתן פסק הדין או החתימה על ההסכם, הגשת מספר תביעות להפחתת מזונות, שכולן נדחו, ניסיון להתעמר באישה ולהקניטה, וכדומה.

באחד המקרים שבהם גרוש ביקש להפחית מזונות, כבר בפתח הדיון בבית המשפט זיהה השופט את התובע ונזכר שדן בעבר בבקשת הגבר להפחתת מזונות ודחה את התביעה. גם הפעם השופט דחה את התביעה על הסף, קבע שמדובר בתביעה טורדנית וקנטרנית וחייב את הגבר לשלם 5,000 שקל הוצאות משפט.

שינוי נסיבות מהותי: מה הבסיס להפחתת דמי המזונות שנפסקו בהסכם הגירושין או בפסק הדין? על פי הפסיקה על התובע להציג שינוי נסיבות מהותי, שלא ניתן היה לצפות בעת חתימת ההסכם או מתן פסק הדין. לא מדובר בשינוי חולף או אפיזודה רגעית, אלא במצב חיים שהשתנה באופן שהשארת פסק הדין או ההסכם המקורי על כנו - לא יהיה צודק. עם נסיבות אלה נמנים:

מצב בריאותי: פגיעה בריאותית קשה לאחר חתימת ההסכם, שמגובה במסמכים רפואיים. התובע יצטרך להוכיח שהליקוי הבריאותי לא מאפשר לו לעבוד את אותן השעות שעבד בעבר, שהוא נאלץ לעזוב את עבודתו, או לחלופין שהוא מטופל בתרופות רפואיות מוכרות.

ירידה ביכולת ההשתכרות: פיטורים מהעבודה במקרה שעד הדיון בתביעה התובע לא מצא עבודה נוספת, או לחלופין ירידה משמעותית בשכר. פשיטת רגל לעצמאים, פגיעה קשה בתנאי העסקה של שכירים, או עבודה חדשה שהשכר בה נמוך משמעותית מזו שקיבל בעבודה הקודמת.

חובות והוצאות: התובע נקלע לחובות שלא נצפו מראש. למשל הלוואות שלקח כדי לשרוד כלכלית וחובות שהם תוצר של חוסר יכולתו לעמוד בתנאי תשלום המזונות עד כדי פגיעה אנושה באיכות החיים.

הולדת ילד והקמת משפחה חדשה: זוגיות או חתונה בלבד אינם תנאי להגשת תביעה להפחתת מזונות. עם זאת הולדת ילד נוסף מהזוגיות החדשה היא בהחלט עילה להפחתת מזונות.

הטבת מצבה של הגרושה: הפסיקה הכירה ב"חיתוך" של 50% בדמי המדור ואחזקת המדור, כלומר דמי השכירות והוצאות אחזקת הבית, כשלגרושה יש בן זוג שעבר להתגורר עימה - בין אם בביתה ובין אם בדירה אחרת.

משרד עורך דין רועי ברומר מתמחה בדיני משפחה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully