וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיה שכל בעל אופניים חשמליים חייב להיזהר ממנה

23.5.2016 / 8:47

מאות אלפי ישראלים שוויתרו על הרכב/קטנוע/מונית/אוטובוס מצאו פתרון ניוד די משתלם. הבעיה היא שנהיגה רשלנית באופניים חשמליים עלולה להוביל לתאונות ונזקי גוף. אז מה כדאי לעשות?

תקנות חדשות לשימוש באופניים חשמליים. מרץ 2016. ניב אהרונסון
בהתחלה עוד היה נראה שמדובר בטרנד ירוק שיחלוף די מהר/ניב אהרונסון

הררי מילים, עמותות ותקציבי עתק כבר נשפכו על המאבק הבלתי נלאה בתאונות הדרכים. חוקים חוקקו, תקנות תוקנו, אחראים נקנסו ותכנית הלימודים כבר הועמסה במסרי הסברה להתנהגות נאותה בכביש. אבל נדמה שבין כל אלה איש לא ראה את הצרה החדשה שמגיעה במהירות 30 קמ"ש מאחורי גבם של הולכי הרגל, בין המדרכות.

בהתחלה עוד היה נראה שמדובר בטרנד ירוק שיחלוף די מהר, אבל עבור מאות אלפי ישראלים שוויתרו על הרכב/קטנוע/מונית/אוטובוס מדובר בפתרון ניוד די משתלם ולאיש מהם אין כוונה להחליפו. הבעיה היא, כמו תמיד במספרים.

בשנה האחרונה חל גידול דרמטי במספר הולכי הרגל שנפגעו כתוצאה מתאונות אופניים חשמליים. במרבית המקרים מדובר בנהיגה (אין לטעות: מדובר בנהיגה ולא ברכיבה) פרועה ורשלנית של קטינים שלא מהססים ללחוץ על מתג ההנעה ולהאיץ גם כשהרחובות עמוסים בהולכי רגל או כבישים מהירים.

הכותרות בעיתונים לא טועות: מדובר במכת מדינה, ולפי שעה, לרשויות השיטור והאכיפה אין יותר כלים להילחם בתופעה.

חוק ביטוח חובה

החוק במדינת ישראל מחייב כל כלי רכב בביטוח חובה המכסה נזקי גוף שנגרמו לאדם, נוסע או הולך רגל כתוצאה מנהיגה ברכב ומעורבות בתאונה. הבעיה היא שהחוק חל על רכב מנועי בלבד (מכוניות, אופנועים, משאיות) ואינו חל על אופניים למשל.

העובדה שעל אותם כלי אופן מותקן מנוע, לא ממש מסייעת להחיל עליהם את החוק וכפועל יוצא, לא מחייבת את הנוהגים בהם לרכוש ביטוח מתאים, גם אם נוסיף לזה את צורת הנהיגה הבעייתית על האופניים החשמליים – נהיגה על מדרכות, ולא בשבילים מסומנים לכך, היעדר קסדות ומהירות גבוהה.

חשוב לציין שלמרות שהאופניים החשמליים התקניים מגיעים לארץ עם מנגנון הגבלת מהירות עד 25 קמ"ש, יש אנשים "יצירתיים" אשר עקפו את המנגנון וכיום רוכבים גם במהירות גבוהה של למעלה מ- 40 קמ"ש.

תקנות חדשות לשימוש באופניים חשמליים. מרץ 2016. ניב אהרונסון
לתכנן נכון את הנהיגה על פי החוק ולהצטייד בביטוח המתאים./ניב אהרונסון

איך מתמודדים עם מכת המדינה?

ראשית, משרד התחבורה עסק רבות בהוצאת הנחיות המחייבות לעלות את גיל הנהיגה ל- 16, כמו גם הנחייה האחרונה הדורשת רכיבה בכביש או בשטח מסומן, ולא על מדרכה, וכן בהגבלות מהירות ועוד.

ומה עושים עם הביטוח? נכון להיום ככל הנראה לא יוגדר רכב זה כרכב מנועי ולכן לא תוטל האחריות לרכוש ביטוח חובה. יש לזכור כי הפיכתו לרכב מנועי תדרוש מהמדינה לא רק לחייב ביטוח חובה, כי אם להוציא רישיון, להקים מכוני פיקוח, ותקציב רב לכך שלא בהכרח יצדיק את רכישת האופנים.

יחד עם זאת, יש שני ביטוחים שכן ניתן היום למצוא בענף הביטוח: ביטוח לנהג עצמו ניתן למצוא בביטוח תאונות אישיות מורחב, ביטוח אשר יכסה חלילה מוות, נכות, או הוצאות החזר בית חולים ברכיבה על אופנים חשמליים. יש לזכור כי רוב ביטוחי התאונות (כולל ביטוחי התאונות של תלמידים) אינו מכסה נהיגה על כלי דו גלגלי, ולכן יש צורך בכיסוי מיוחד זה.

ומה לגבי הולך הרגל? יש כיום בשוק פוליסה ייחודית שיכולה להעניק כיסוי לצד ג' אשר יפגע, על ידי הנהג, וטוב שכל אחד מהם אשר לוקח אחריות ונוסע בכלי שעלול להיות מסוכן ירכוש לעצמו גם אם אין זה חובה, כיסוי ביטוחי.

לסיכום: אופניים חשמליים הם כלי תחבורה נח ויעיל בכל חברה מערבית, והמדינה בצדק רוצה לעודד שימוש בכלי, ולהפחית את זיהום האוויר מרכבים מנועים.

אך עדיין עלינו לגלות אחריות בשימוש בכלי זה, ולתכנן נכון את הנהיגה על פי החוק, ולהצטייד בביטוח המתאים. לשם כך הדבר הנכון הוא לפנות לסוכן הביטוח שלנו שימצא לנו את הפוליסה המתאימה ביותר עבורנו.

אריאל מונין בשיתוף לשכת סוכני ביטוח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully