וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלת מיליון הדולר: מה באמת ההבדל בין הימור להשקעה?

2.6.2016 / 8:01

הרשות לניירות ערך נחושה להקשות על חייהן של החברות המציעות הימורים במסווה של השקעה ולהשאיר רק את החברות המציעות ניהול תיק השקעות באופן עצמאי. מה יהיה מעמדן החדש של אופציות הבינאריות בעקבות הרגולציה החדשה?

בורסה. ShutterStock
הרשות לניירות ערך התריעה על הסכנות הרבות שבמסחר בכלי השקעה שאינם מפוקחים/ShutterStock

עד לשנה האחרונה, תחום זירות המסחר בישראל (הידוע בשם Forex, משום פעילותו הרבה במט"ח) היה פרוץ לחלוטין. חלק מהחברות ניצלו את המצב, תוך הבטחות שווא ללקוחות לרשום לעצמם רווח מהיר. לפני מספר שנים החלה הכנסת בתהליך חקיקה שבסופו נקבעו כי תחול רגולציה על גופי מסחר אלו, התהליך נמצא כעת בעיצומו.

המטרה היא לסגור את החברות המציעות הימורים במסווה של השקעה, ולהשאיר רק את החברות המציעות ניהול תיק השקעות באופן עצמאי. מה ההבדל בין ניהול תיק השקעות עצמאי לבין אופציות בינאריות מעכשיו לעכשיו? והאם חברות המסחר הגדולות והוותיקות מרוצות מהרגולציה? רמז: התשובה היא כן.

המערב הפרוע - נקודת ההתחלה של תהליך הרגולציה

עד לא מזמן פעלו בארץ שתי סוגי "זירות סוחר" (מערכות ממוחשבות שבאמצעותן קונה אדם מכשירים פיננסים). הרגולציה של הרשות מחדדת את ההבדל המהותי בין סוג הזירות – מצד אחד נמצאות האופציות הבינאריות, המציעות השקעה קצרת-טווח, על אופציות של "יעלה/ירד" בשעות הקרובות, כאשר מדובר בהימור לכל דבר, שכן הפסד הלקוח הופך לרווח של החברה.

זירות אלו לא עברו את תנאי הסף של הרוגלטור ולכן הוחלט להוציא לחלוטין מסחר באופציות בינאריות בישראל. מצד שני, מדובר על גופים שמספקים פלטפורמות למסחר בניירות ערך מגוונים, במגוון אפיקי השקעה, באופן עצמאי וללא תלות באף גוף פיננסי, כמקובל בכל העולם.

הזמן להשליט סדר

הרשות לניירות ערך בדרך לרגולציה לאחר מספר שנים של דיונים על נוסח התקנות לפיקוח על זירות הסוחר, פרסמה הרשות ב-2014 "אזהרה לציבור בדבר הסיכונים הכרוכים בהשקעות שאינן מפוקחות", בה היא מתריעה בלשון חריפה בפני הסיכונים בהשקעות מסוג זה, לרבות האפשרות לכך שמדובר בפעילות בלתי חוקית הכוללת הונאה, חוסר יציבות פיננסית של חלק מגופי המסחר, היעדר גילוי נאות, היעדר כללי ממשל תאגידי בחברות אלו, ומחסור בבקרה ומנגנונים לצמצום הסיכון שאותו לוקח הלקוח.

עוד באותה שנה, אישרה ועדת הכספים של הכנסת את 'תקנות ניירות ערך (זירת סוחר לחשבונו העצמי)', אשר נועדו להחיל פיקוח על פעילות זירות המסחר. עד לסיום תהליך בקשת רישיון המסחר ותחילת הפיקוח, התריעה הרשות על הסכנות הרבות שבמסחר בכלי השקעה שאינם מפוקחים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
בורסה. ShutterStock
נדרש הון עצמי מינימלי של 12 מיליון שקלים/ShutterStock

הרשות מסמנת גבולות - דד ליין להגשת בקשות לקבלת רישיון

מטרתה של הרשות לניירות ערך היתה להגיע בסוף התהליך לפיקוח מלא על שוק זירות הסוחר בישראל, דרך זירות מורשות ומפוקחות על ידי הרשות. עד חודש מאי 2015, הגישו החברות בקשה לקבלת רישיון מסחר מקומי.

בנוסף, על מנת להרחיק גופים שאינם רציניים מהתחום, דרשה הרשות ליישם בקרב החברות הגבלת המינוף, דרישת הון רגולטורי מינימלי והגבלת הפרסום.

מטרת הפיקוח, על פי הרשות, היא "מתן הגנה לציבור המשקיע את כספו במסגרת הזירות". בין השאר, התקנות מסדירות את הפרמטרים בהם צריכות לעמוד הזירות על מנת לקבל רישיון זירה: הון עצמי מינימלי של 12 מיליון שקלים, רמת המינוף המותרת, אופן הפרסום, טיפול בניגוד עניינים, מידע וגילוי נאות וחובת הזירה לברר את התאמתו של הלקוח לפעילות בזירה.

משמעות סיום שלב הגשת בקשות הרישיון במאי 2015, היא שכל חברה שלא הגישה עד לנקודה זו בקשה לקבלת רישיון, פעילותה הופכת לאסורה על פי דין.

אופציה בינארית - כן\לא הימור מסוכן?

אופציה בינארית היא נייר ערך שמשמש לחיזוי ערך המטבע הזר בטווח זמן קצר מאוד. הצודקים בהערכה מקבלים תשואה של 70% על ההשקעה, אך אם המשקיע טועה, כל כספו יורד לטמיון. כדי להדגיש את ההבדל בין שתי הזירות, במדינות כמו בריטניה, למשל, תחום המסחר בפורקס (חוזי הפרשים) מפוקח על ידי גורמים פיננסיים, בעוד שתחום האופציות הבינאריות מפוקח על ידי רשות ההימורים המקומית.

בסוף חודש מארס 2016 פרסמה רשות ניירות ערך את החלטתה שלא לאשר כלל מסחר באופציות בינאריות בזירות סוחר, בעקבות המאפיינים שלהן ונראה כי פיקוח עליו לא יכול להיות אפקטיבי. למעשה, הרשות הכריעה כי אופציות בינאריות דומות במהותן למשחק הימורים וכי המשך פעילות של אופציות בינאריות בזירה מפוקחת עשוי לפגוע לא רק בלקוחות אלא גם במוניטין של השוק כולו.

לפיכך, בהתאם להחלטת הרשות, על החברות שהגישו בקשות לקבלת רישיון להסיר את פעילות האופציות הבינאריות מהבקשה, או שהבקשה תידחה על ידי הרשות.

מסחר בבורסה. ShutterStock
המטרה: פיקוח מלא על שוק זירות הסוחר בישראל/ShutterStock

החברות למסחר עצמאי בשוק ההון מברכות על הרגולציה
בעוד שהחברות הפועלות בתחום האופציות הבינאריות מוצאות את עצמן נדחקות אל מחוץ לחוק, החברות אשר מאפשרות ניהול תיק השקעות עצמאי באמצעות חוזי הפרשים (CFD), העוקבים אחרי מדדים, סחורות ובורסות ברחבי העולם, מברכות על הרגולציה הנוכחית, דווקא משום שהיא מחדדת את ההבדל המהותי בין שני סוגי הזירות – מצד אחד אופציות בינאריות, המציעות השקעה לזמן קצר.

לעומת גופים המספקים פלטפורמות מסחר לטווח הרחוק, אך באופן עצמאי וללא כל תלות בגוף פיננסי או יועץ השקעות.
חברות ותיקות ומבוססות בישראל, כמו Atrade מרוצות מכך שהמוניטין של התחום ינוקה מגורמים שאינם רציניים, וכך הצרכן יוכל לקבל את היתרון האמיתי של מסחר עצמאי – פלטפורמה נוחה ואינטרנטית, חיסכון בעמלות, אפיקי השקעה שלא ניתן להשקיע בהם בדרכים אחרות ועצמאות מוחלטת, כאשר מידת החשיפה לסיכון נמצאת בידי המשקיע בלבד.

חברת Atrade, מקבוצת AVA הבינלאומית ובעלת סניפים בכ- 150 מדינות בעולם, פועלת בישראל כבר 10 שנים, מברכת על התהליך ומחכה ליישום מלא של הרגולציה בישראל, ומזמינה משקיעים מכל העולם להשתמש במערכות הדיגיטליות של החברה לטובת ניהול השקעותיהם.

לפרטים נוספים על מערכת המסחר

ארז בן ארצי בשיתוף Atrade

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully