וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כדאי שתתחילו לחשוב על מקצוע חדש לילד

25.5.2016 / 11:36

העתיד הטכנולוגי המתקדם יגרום להיעלמותם של מקצועות רבים שאנו מורגלים בהם כיום. איך לא להיכלל במיליון הישראלים שיחפשו עבודה חדשה בעוד 10 עד 20 שנה?

אולפן

(בוידאו: טכנולוגיה חדשה מכניסה נשים למעגל העבודה בבניין)

וק העבודה העולמי משתנה במהירות בגלל התקדמות הטכנולוגיה. לפי דו"ח טאוב שהתפרסם לאחרונה, כמיליון ישראלים עובדים כיום במקצועות המוגדרים בסיכון גבוה למחשוב בשני העשורים הקרובים וחלקם ימצאו עצמם במקצועות שלא יהיה בהם צורך בעתיד. פקידים בתחומים רבים, מוכרים, מוקדנים טלפוניים, אנשי שירות ותחזוקה נמנים עם בעלי הסיכון הגבוה לאי מציאת תעסוקה לפי מכון טאוב.

בתחילת פברואר 2015 התנהל דיון בוועדת הכלכלה בכנסת בנושא מקצועות העתיד, מתוך כוונה לארגן את השוק הישראלי בהתאמה לדרישות המתפתחות. אחד הגורמים לדיון היה הניסיון של חברת UBER להכניס לשוק הישראלי. מודל UBER X שמאפשר לכל אזרח במדינה להפוך לנהג מונית במסגרת החברה.

מקרה מעניין זה של חברת UBER מלמד אותנו 2 עקרונות מרכזיים שילוו את החדשנות העתידית ואת התפתחות מקצועות העתיד. העיקרון הטכנולוגי והעיקרון הרגולטיבי. העיקרון הטכנולוגי מלמד שבכל מקום שבו ניתן להחליף את הפעילות האנושית או הטבעית ברעיון חדשני או במוצר טכנולוגי חדשני הנשלט על ידי אלגוריתם מעשה ידי אדם, כך יעשה. מקצועות מסורתיים נעלמים מהעולם, הכוח האנושי מוחלף בכוח טכנולוגי ובכך לדוגמא, עולה הציפיה שנשים תוכלנה להיכנס בקלות לשוק העתידי. עולה גם הדרישה למקצועות העוסקים בפיתוח, תכנון, ניהול ויישום של תשתיות המידע והטכנולוגיה. עובדי התשתיות יהיו עובדי הידע הייחודיים העתידיים. והנה, מתברר שמקביל לתוכנית X מפתחת חברת UBER מונית אוטונומית שמשמעותה, ביטול הצורך בהסעת אנשים על ידי נהגים מיומנים או כל נהג. מכך מתברר לכאורה, שקרוב לוודאי כי תוכנית X של חברת UBER, מטרתה להתמודד עם שינוי מקדים של הרגולציה ולא בהכרח להתחרות עם נהגי המוניות.

העיקרון השני הינו העיקרון הרגולטיבי - אסדרה, שכן האסדרה של דרישות המקצועות השונים היא המחסום המרכזי להטמעה מידית של חדשנות או להחלפה וכניסת מקצועות חדשים לשוק. האסדרה קובעת את דרישות הקדם, את המיומנויות הנדרשות, את פרקי ההכשרה הנדרשים ואת מחיר הרישיון. נהגי המונית מחויבים לתהליך הכשרה, למבחני כניסה ולתשלום על מחיר הרישיון.

כל אלו, תהליכים שמונעים מחברת UBER להטמיע את תוכנית X במשק הישראלי, ובמקביל, במידה ויוחלט שהתוכנית תוטמע, הרי שהשינוי בתהליך האסדרה יהפוך את מקצוע נהג המונית למיותר, אך במקביל יקדם בצורה דרמטית את היתר השימוש והכנסת המכוניות האוטונומיות לישראל. רק לפני כשבוע ראינו הדגמה טלוויזיונית כיצד המכוניות האוטונומיות עתידות להפוך בעוד עשור למטוסים קטנים שיקלו על התנועה עוד יותר.

בעתיד במקום נהג יהיו טייסים

אם כך, מקצוע הנהג עשוי לעבור מהעולם, כמו גם מקצועות טכניים רבים אחרים, כאלו שיוכלו להיות מוחלפים על ידי בינה מלאכותית, אלגוריתם מתוחכם, תוכנה חדשה, אפליקציה מועילה. כך נוכל לקבל בתים חכמים שיודעים להפעיל, להתאים וגם לתקן את מערכות החשמל, תקשורת, מיזוג ומחשוב של עצמם. ערים חכמות שיודעות להפעיל, להתאים ולתקן בעצמן את מערכות הרמזור, התחבורה, איכות הסביבה ועוד. בנוסף למשרדים חכמים וכיתות חכמות היודעות להפעיל את המכשור האלקטרוני המתאים בזמן הנדרש.

כשכל החידושים הללו יכנסו לשוק בעוד כ-15 שנים, כבר לא ידעו הילדים מדוע נדרש לנהוג, מהו השלט הרחוק לטלוויזיה או למזגן ומדוע צריך מתג חשמלי. ומאחורי כל אלו, יעלו מקצועות פיתוח התוכנה, מתכנני ומיישמי תשתיות התקשורת, תשתיות המחשוב והמידע, מהנדסי האיכות ומהנדסי הסביבה. אפילו מקצוע כמו הוראה ישתנה ויותאם ללמידה אוטונומית, מרחוק, בצורה רבודה ומעצימה. קרוב לוודאי שגם עובד במקצוע ההוראה יוסיף לעצמו את מיומנויות התכנון, ויישום של תשתיות התקשורת, המחשוב והמידע בכיתות הלימוד.

כל אחד מאתנו מחויב לחשוב על עתידו ועתיד מקצוע ילדיו, הטכנולוגיה מחליפה את הסביבה הטבעית ויוצרת יחסים חדשים עם המין האנושי. אנחנו, ובעיקר ילדנו, נצטרך להסתגל בעתיד למקור התעסוקה שלנו וכדאי להתחיל לחשוב על כך כבר עכשיו.

ד"ר אלון הסגל, מרצה בכיר במרכז ללימודים אקדמיים אור יהודה (מל"א)

  • עוד באותו נושא:
  • מקצועות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully