וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנקנר שוקלת לפרוע חוב ללאומי בהון אישי והלוואת גישור כנגד מניות כור

אורה קורן

20.10.2002 / 7:34

תעשיות מלח צריכה לשלם כ-70 מיליון שקל ב24- באוקטובר בגין ההלוואה לרכישת מניות בנק הפועלים; לאה דנקנר דורשת את מניות צבי מור בדור כימיקלים



מאת אורה קורן וסמי פרץ



משפחת דנקנר בוחנת אפשרות לפירעון התשלום הקרוב של חברת תעשיות מלח לבנק לאומי באמצעות הלוואת גישור, תמורת שיעבוד מניות כור שקיבלה כדיווידנד והון עצמי של בני המשפחה - כך אמרו בסוף השבוע מקורבים לקבוצה.



תעשיות מלח צריכה לפרוע ב-24 באוקטובר תשלום בסך כ-70 מיליון שקל לבנק לאומי, בגין הלוואת גישור שקיבלה לפני יותר משנה. לחברה היתה אופציה לקבל מלאומי הלוואות גישור ל-15 חודש, במקרה שבנק הפועלים לא ישלם דיווידנד ולא יהיה לחברה מקור לפירעון ההלוואה שנטלה ב-97' מלאומי לצורך רכישת 11.7% מהפועלים.



תעשיות מלח ניצלה את הסעיף האמור בהסכם ההלוואה ונטלה הלוואת גישור. החברה תיכננה לפרוע את התשלום באמצעות דיווידנד שבנק הפועלים אמור היה לחלק ב-2002 - אך המפקח על הבנקים, יצחק טל, אסר באופן לא רשמי על הבנקים לחלק דיווידנד השנה.



כתוצאה מכך הודיע בשבוע שעבר הפועלים על חלוקת מניות כור שברשותו (כ-20%) כדיווידנד לבעליו - הסדר שקיבל את אישורו של טל. תעשיות מלח תקבל במסגרת החלוקה מניות כור בשווי של כ-27 מיליון שקל.



המקורות הוסיפו כי תעשיות מלח מתכוונת למכור את מניות כור שברשותה בעסקה מחוץ לבורסה. עד אז, בכוונתה לקבל הלוואת גישור תמורת שיעבוד מניות כור שבידיה, כנראה מבנק לאומי. ייתכן שתעשיות מלח תקבל ארכה של כמה ימים לביצוע התשלום, אף שבהסכם המקורי אין לחברה אפשרות לבקש ארכה.



מקורות במערכת הבנקאית העריכו כי בנק לאומי יתנגד לקבל את מניות כור כבטוחה. לדבריהם, בפני החברה עומדת האפשרות לשעבד את המניות וליטול הלוואה מבנק אחר. בנוסף ייפגשו השבוע בני המשפחה לבחון אפשרויות "להביא כסף מהבית", כדברי המקורות. החלופות הן גיוס הון מכל אחד מבעלי השליטה בתעשיות מלח, לפי חלקו היחסי.



עם זאת על רקע הקשיים שמערימה לאה דנקנר (המחזיקה כ-15.5% מתעשיות מלח) על עסקי המשפחה, ייתכן שבני המשפחה - בראשם דני, נוחי ודורי - יגיעו להסדר אחר ביניהם, שבמסגרתו כמה מהם יתמכו בתשלום בשיעור הגבוה מחלקם בחברה.



בסוף השבוע פנתה לאה דנקנר לצבי מור (מיורשי משפחת ג'יניאו), המחזיק עם משפחתו בכ-6% ממניות דור כימיקלים, והודיעה לו כי בכוונתה לממש גם מולו את זכות הסירוב הראשונה שיש לה, על פי הבנתה, לרכישת מניות בני המשפחה בדור כימיקלים. בכך צירפה דנקנר את מור לבני משפחות דנקנר (שמואל, יצחק, אברהם ודוד), שמהם ביקשה לפני כשבוע לממש את זכות הסירוב הראשונה שיש לה לרכישת מניותיהם, שנמכרו לחברת אלרן בעסקה שנחתמה אך עדיין לא הושלמה.



מקורבים לבני המשפחה האחרים אמרו כי עוד לא הובהרה להם מהי דרישתה המדויקת של לאה דנקנר, ובמיוחד כמה מניות ברצונה לרכוש. בנוסף לא ברור עדיין מהי זכותה על פי ההסכמים המשפחתיים בדור כימיקלים, המנוסחים בצורה שאינה חד-משמעית. מקורבים נוספים העריכו כי בכוונתה להביא להסדר שבמסגרתו תוכל דווקא למכור את אחזקותיה בדור כימיקלים (כ-15%) לאלרן, יחד עם מכירת מניות בני המשפחה האחרים לאלרן.



ההסכמים המשפחתיים אינם מקנים לה זכות הצטרפות אוטומטית למכירה בדור כימיקלים ובדנקנר השקעות. לעומת זאת, הם מאפשרים לה להצטרף למכירה בתעשיות מלח. לאה דנקנר אכן הבהירה בשבוע שעבר כי בכוונתה להצטרף למכירה בתעשיות מלח.



כל העסקות כלולות בארגון מחדש בקבוצת דנקנר, שבמסגרתו רוכשות אלרן השקעות והחברה הבת אלרן החזקות את השליטה בשלוש החברות הציבוריות של משפחות דנקנר - תעשיות מלח, דנקנר השקעות ודור כימיקלים. בעסקת אלרן, כל ההסכמים מותלים זה בזה ואי מימוש של אחד מהם מבטל את כל המהלך.



מקורבים למשפחה הדגישו כי לאה דנקנר נחושה בדעתה לממש את האפשרות שיש לה, על פי הבנתה, להשתלט על דור כימיקלים גם אם עסקת אלרן לא תצא לפועל. מקורבים אחרים ציינו כי אם לאה דנקנר תרכוש את השליטה בדור כימיקלים, תתבטל כל עסקת אלרן ובכללה המכירה של המניות בדור כימיקלים. כך, לא תהיה לה אפשרות למימוש אחזקותיה. לדבריהם, לפי העסקה מוכר כל אחד מבני המשפחה את חלקו בשלוש החברות כעסקה אחת - לכן לא ניתן לאפשר ללאה לרכוש רק את המניות שיימכרו בדור כימיקלים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully