וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קודם כל תירגעו: מה לעשות ומה לא לעשות במקרה של תאונת דרכים

וואלה! NEWS בשיתוף לשכת סוכני הביטוח

9.6.2016 / 8:17

יישום של כמה פעולות פשוטות יכול לחסוך בהמשך זמן, כסף ותסכול. איך לפעול וממה להימנע אחרי שאתם יוצאים מהמכונית הפגועה, ומבינים שכבר לא תגיעו בזמן?

תאונת דרכים. ShutterStock
קודם כל שמרו על קור רוח/ShutterStock

בוקר, התנועה עמוסה, אתם לא רוצים לאחר לעבודה. ברדיו יש שיר נחמד, אתם מאטים לפני הפנייה ימינה כדי לתת זכות קדימה לתנועה, ולפתע הכול רועד. בום. מישהו נרדם על ההגנה מאחוריכם או שהיה עסוק בסלולרי שלו ולא ראה שהאטתם. זאת לא מכה קטנה בפגוש, אלא משהו קצת רציני יותר. אתם יוצאים החוצה, רואים את תא המטען מעוך, ומתפתח לכם כאב בראש נוכח הניירת והבלגן שמחכה לכם. עברתם תאונה דרכים קלה.

רוב תאונות הדרכים בישראל הן תאונות שבהן יש פגיעה ברכוש ולא בנפש. הדקות הראשונות אחרי התאונה הן חשובות להמשך טיפול נכון ויעיל. יישום של כמה פעולות פשוטות יכול לחסוך בהמשך זמן, כסף ותסכול. מה חשוב לעשות ומה אסור לעשות באותם רגעים ראשונים, שבהם אתם עומדים ליד המכונית הפגועה ומבינים שלעבודה כבר לא תגיעו בזמן?

קודם כל תירגעו. אף פעם לא נעים להיות מעורב בתאונה, אבל כל עוד מדובר רק בפגוש עקום או דלת מעוכה, אפשר לנשום לרווחה ולנהל את האירוע בקור רוח. אחרי שנשמתם עמוק, אפשר לצאת מהמכונית ולטפל במצב.

אילוסטרציה. ShutterStock
לא נעים, אבל אם תקפידו על כמה פעולות אחרי התאונה, זה גם לא יהיה נורא/ShutterStock
"הנהג השני מסרב למסור פרטים? אומרים לו שזה מנוגד לחוק, אבל לא להתעקש או להגיע לעימות. הסירוב יפעל לחובתו"

"קודם כל, לפני החלפת הפרטים, חובה לתעד את האירוע והסביבה של התאונה", אומר עו"ד ג'ון גבע, מומחה בתחום הביטוח והנזיקין. התיעוד נועד לסייע לחוקר ולשמאי ולחברת הביטוח, אבל גם למנוע מצב שבו 'ידביקו' לכם בהמשך הטיפול באירוע מכות ומעיכות שאינן קשורות לתאונה. "חשוב לצלם את מספר הרכב השני, ולתעד מכל הזוויות את נקודת המגע של המכוניות לפני שמזיזים אותן, כי ייתכן שמיקום התאונה יפריע לתנועה ותיאלצו להזיז את המכוניות.

המפגש הראשוני עם הנהג בכלי הרכב השני תמיד יהיה מתוח ברגע הראשון, שכן איננו יודעים מה תהיה תגובתו לאירוע והוא אינו יודע מה תהיה תגובתנו, אבל חובה להחליף פרטים מלאים. "הנהג השני מסרב למסור פרטים? אומרים לו שזה מנוגד לחוק, אבל לא להתעקש או להגיע לעימות", ממליץ גבע, "יכול להיות שמדובר באדם שלא ימסור כלל פרטים ויגיד 'קפוץ לי', יכול להיות שיברח - לפחות אם מצלמים את מספר הרכב זו אינדיקציה לקבל את מלוא הפרטים בהמשך, והסירוב גם יפעל לחובת מי שסירב למסור פרטים". בהנחה שמדובר באדם שומר חוק שאינו מסרב להחליף פרטים, יש לצלם את רישיון הנהיגה, את רישיון הרכב ואת תעודת ביטוח החובה. כאן הטכנולוגיה באה לעזרתנו ואפשר לעשות זאת באותו רגע בעזרת הטלפון הסלולרי. מומלץ גם לקחת את מספר הנייד של הנהג השני ולוודא שהוא אכן שלו, להמשך התקשרות במידת הצורך. בכל מקרה, גם אתם בטוחים שהצדק עמכם, מומלץ לעשות זאת מבלי להיכנס באותן דקות לחילופי האשמות. חברות הביטוח ועורכי הדין יטפלו בזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
תאונת דרכים. ShutterStock
מומלץ לקחת את מספר הנייד של הנהג השני ולוודא שהוא אכן שלו/ShutterStock

הסעיף הקטן שעלול לגרום לנזק גדול

"חשוב לתעד את העדים בווידאו עם פרטים אישיים. במקרה של חילוקי דעות וגרסאות מנוגדות, חשיבותם יכולה להיות מכרעת"

מה כן יכול לעזור לכם להוכיח את צדקתכם? עדים. "חשוב לתעד את העדים בווידאו עם פרטים אישיים ופרטי המקרה", ממליץ עו"ד גבע, "זה חשוב מאוד במיוחד במקרה של חילוקי דעות וגרסאות מנוגדות, חשיבותם יכולה להיות מכרעת".

במקרה של תאונת שרשרת, הטיפול זהה אך מורכב ביותר משום שעלינו לתעד מכוניות נוספות, להחליף פרטים עם נהגים נוספים ולגבות עדות במקום ממספר אנשים. "בדרך כלל ניקח פרטים מאלה שצמודים אלינו, אבל כדאי מאוד לעשות שרטוט לצייר את מיקומו של כל רכב ולציין את פרטיו, וכמובן לתעד", ממליץ עו"ד גבע. "יש הבדל אם זה התאונה הייתה תוך כדי תנועה, ואז הבעיה היא אי שמירת מרחק, או אם תאונה היא כזאת שבה כלי רכב עמדו בצומת ואז הגיח רכב מאחור, פגע ודחף קדימה את המכוניות. במקרה כזה כולם צריכים לעשות יד אחת ולתבוע את חברת הביטוח של הרכב שגרם לתאונת שרשרת".

תיעדתם? החלפתם פרטים? גביתם עדות? עכשיו מגיע הרגע שבו לא מעט אנשים טועים. קוראים לרגע הזה סעיף 62 בחוק חוזה ביטוח. המונח המקצועי נקרא "סעיף תחלוף", אתם תזכרו אותו כ"אל תחתמו על כלום ואל תסכימו לשום פיצוי, גם אם המכה נראית קלה לכאורה".

"נניח שנכנסנו במישהו, בודקים את הנזק והוא אומר 'זה לא רציני, תן 200 שקל ואני אתקן', ומחתים אותנו על זה ששולם לו כסף - הרבה אנשים חתמו על הצהרות שאחר כך סיבכו אותם, מכיוון שהודו באחריות שלהם או הודו בטענות", מזהיר עו"ד גבע. סעיף 62 אוסר על מבוטח, כלומר עליכם, לנקוט צעדים שעלולים להפריע או להכשיל את חברת הביטוח. מכוח הסעיף, משלמת חברת הביטוח פיצוי למבוטח, ללא קשר אם הוא אשם או לא, ואז היא מגישה תביעה שיבוב נגד המזיק. מהי תביעת שיבוב? "לאחר שחברת הביטוח שילמה תגמולי ביטוח למבוטח, היא יכולה לחזור בדרישה למזיק ולהגיד לו הנה קבלה וראיה, אני שילמתי כסף, והואיל ואתה אשם אני מבקשת את כל הכסף ממך בחזרה", מסביר עו"ד גבע, "אם הנהג השני ישלוף לפתע פתק מהכיס ובו אתה חתום שאין לך יותר תביעות, זה 'תוקע' את חברת הביטוח והיא רשאית לבוא למבוטח, כלומר אליך, בתביעת פיצוי".

תאונת דרכים. ShutterStock
אל תחתמו על כלום ואל תסכימו לשום פיצוי, גם אם המכה נראית קלה לכאורה/ShutterStock

טעות נוספת שנהגים רבים עושים בסערת הרגשות או לחץ הזמן, היא לאמוד את הנזק ולהחליט אם הוא חמור או לא. אל תהפכו למכונאי רכב בזירת התאונה. מכה חיצונית שנראית קלה יכולה להיות למעשה נזק סמוי מן העין לשלדה, וגם אם פתחתם מכסה מנוע והכול נראה תקין - אין זה אומר שחלקי מנוע או צנרת לא נפגעו. "רק מכונאי או שמאי מוסמך יכול לומר מהן פגיעות הלוואי", מזהיר עו"ד גבע, "במקרה של תאונה שהיא יותר מנשיקת פגוש ורואים בה רואים נזק חמור, צריך להפעיל את המוקד של חברת הגרירה. רצוי לרכז את כל הטלפונים בתא בולט על לוח המכוונים. עדיף לא לגעת באוטו ושנציג חברת הגרירה יחליט".

סוגיית גרירת הרכב היא השלב האחרון והלא פחות חשוב של הטיפול באירוע. יש מקרים בהם המכונאי יכול לפתור את הבעיה המכנית במקום, ויש מקרים בהם ימליץ לגרור את הרכב למוסך. אל תערערו על קביעתו המקצועית. "כ-40 אחוז מהמינויים משתמשים בשירות בשנה", אומר שמעון גליל, סמנכ"ל חברת שגריר. "רוב התאונות שקורות מותירות את הרכב כשיר לנסיעה, ואפשר רק אחר כך להגיע למוסך. בחלק מהמקרים הלקוח יודע לזהות שהרכב לא כשיר לנסיעה ויש להזמין גרר שייקח אותו למוסך הסדר. לצערנו, בחלק מהמקרים יש נפגעי גוף ואז המשטרה מעורבת ומחליטה מתי לשחרר את הרכב, ולעתים היא לוקחת את הרכב למגרשים שלה כדי לבדוק את הבדיקות שלה".

בכל מקרה, ברגע שהוחלט על גרירת רכבכם למוסך, אסור להשאיר בו מסמכים, כסף וחפצים יקרי ערך. "אנשי השירות בחברות הגרירה המוכרות נבחרו בקפידה ועומדים תחת ביקורת החברה, יחד עם זאת לעולם אין להשאיר פרצה לגנב", ממליץ גליל, "הגורר משאיר את המכונית במוסך ויש עוד אנשים שמעורבים בטיפול, כך שצריך לקחת את החפצים היקרים והחשובים איתנו".

רצוי בשלב מוקדם ככל שניתן לערב את סוכן הביטוח. "הסוכן יוכל לוודא כי תהליך התביעה, שמתחיל ברגע התאונה, יעבור בצורה הכי חלקה שיש והמבוטח ישיג את מלוא זכויותיו על פי הפוליסה שרכש", אומר אריאל מונין, יו"ר הועדה לביטוח כללי בלשכת סוכני ביטוח. "הסוכן מכיר את הפוליסה שלך, ויוכל להיות עבורך ברגע האמת, לזרז את הגרר במידת הצורך, לתת עצה נכונה, ואולי חשוב מהכול לתת את ההרגשה שאתה לא לבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully