וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגייסות ואז מפטרות

עודד חרמוני

20.10.2002 / 10:28

קיארו, מלנוקס, פי-קיוב, סרף הן חלק מתופעה לפיה חברות סטארט אפ דוחות פיטורי עובדים עד להשלמת גיוס ההון כדי לא לשדר "מסר של חולשה"





מבין ארבע המגייסות הגדולות של 2002, רק חברת אטריקה עדיין לא פיטרה עובדים. למעשה, רק באחרונה גייסה עשרה עובדים נוספים. אטריקה, המפתחת ציוד תקשורת, השלימה בפברואר השנה גיוס הון בהיקף של 75 מיליון דולר. עם זאת, עובדי החברה מפוכחים, לאחר שראו מה קרה לעובדי חברות אחרות בסביבתם. "דווקא גיוס ההון זורע בחברה חוסר ביטחון וחשש מהעתיד", אמרה באחרונה עובדת בחברה. "אף אחד פה לא בטוח שהחברה לא תבצע גל פיטורים בדומה לחברות אחרות. ההאטה בשוק היא בעיה של כולנו, ואף חברה לא רוצה להאיץ את קצב שריפת המזומנים שלה".



עובדים רבים בחברות סטארט-אפ מדווחים על משבר אמון בינם לבין ההנהלות והמשקיעים. מספר עובד שנותר באחת החברות שהשלימו באחרונה גיוס: "בתקופת הגיוס, הנמשכת לעתים ארבעה חודשים עד שנה, ההנהלה מדרבנת את העובדים לעבוד קשה יותר לקראת השלמת הגיוס. המסר הוא קבוע: החברה טובה, ואחרי שנוכיח זאת נוכל להשלים את הגיוס ולהמשיך בתנופת הפיתוח וההצלחה.



"העובדים, שגם בתקופת המשבר ממשיכים להאמין בחלומות שמוכרות להם ההנהלות, עובדים שעות נוספות ללא תוספת שכר ולעתים אפילו תוך צמצום ההטבות שלהם. ואז, חודשים ספורים אחרי שהם נושמים לרווחה, וכשהמיליונים בקופה, מגיעים הפיטורים בהפתעה, ומנהלי החברות מתקשים להסתכל למפוטרים בעיניים".



מייסד קיארו, איל שקל, הסביר לאחר הפיטורים האחרונים בחברה כי אף שבקופת החברה נותרו עשרות מיליוני דולרים, עליו לבנות תקציב שיאפשר לה לפעול ללא גיוס הון נוסף עד 2005, והדבר יכול להיעשות רק על ידי צעדי התייעלות כמו פיטורים. גם מייסד מלנוקס, איל וולדמן, שפיטר 65 עובדים חודשים ספורים לאחר השלמת גיוס הון של 56 מיליון דולר, הסביר כי כבר במהלך הגיוס הבין שייאלץ לבצע התאמה למצב השוק. "מטרת הקיצוץ, יחד עם הגיוס, היא להביא את החברה לרווחיות", אמר.



גיורא איתן, מייסד פי-קיוב וחברות נוספות, סבור כי לפיטורים שלאחר הגיוס היא שקודם לכן לא ידוע כמה כסף יושג בסופו של התהליך ואיזו התאמה תצטרך להיעשות בהתאם לקצב ההוצאות. לדבריו, אחת הבעיות היא שההנהלות מתקשות לצפות מתי יסתיים השפל הנוכחי בשוק. "אם היה מדובר בחודשיים-שלושה של האטה, רבים היו מוותרים על הקיצוצים", אמר.



בהנהלות החברות מתקשים להסביר מדוע מועדפת אפשרות הפיטורים על פני הקיצוץ בשכר העובדים. כך למשל, בקומברס, שבחודשים האחרונים מתמודדת עם פיטורי 1,200 עובדים, הוחלט שפיטורים וקיצוץ תקנים עדיפים על פגיעה בשכר העובדים הנותרים בחברה. ירון סבור כי קיצוץ בשכר יפגע בתחושת המחויבות של העובדים ויעודד את הטובים שבהם לעזוב. מנהל בחברה אחרת אמר לסיכום כי קיצוץ בשכר, לעתים יותר מפיטורים, מלמד על קשיים בחברה. "לא מדובר בהתייעלות, אלא בפגיעה באנשים טובים ובעובדים חרוצים, וזה נראה לא טוב", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully