וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יי.פי מורגן: בלי רפורמה קיצונית ישראל לא תצמח יותר מ-2.5%-3% בשנה

אמיר טייג

20.10.2002 / 13:02

הבנק אמריקאי צופה כי האוצר לא יעמוד ביעדו ויציג גירעון של 5% ב-2002; חוזים המשך פיחות בשקל


"בהיעדר רפורמה מבנית קיצונית בכלכלת ישראל ושיפור במצב הבטחוני קשה יהיה לראות את כלכלת ישראל צומחת ביותר מ-2.5%-3% בשנה בטווח הבינוני והארוך", כך כותבים כלכלני בנק ג'יי.פי מורגן צ'ייס, הבנק המסחרי השני בגודלו בארה"ב. "הצמיחה ב-2000 של 7.2% בכלכלת ישראל הייתה יוצאת מן הכלל ואין לראות בה בסיס לתחזיות", אומרים בג'י פי מורגן. על פי מחקרי בנק ישראל פוטנציאל הצמיחה של המשק המקומי הוא כ-5% בשנה בטווח הבינוני והארוך.

כלכלני הבנק מזכירים שני גורמים עיקריים המעיבים על יכולת הצמיחה של הכלכלה המקומית: התערבות גבוהה מדי של הממשלה בכלכלה ושיעור נמוך בהשתתפות בכוח העבודה. "לשיעור ההשתתפות הנמוך בכוח העבודה השפעה שלילית מאוד על רמת החיים בישראל", כותבים כלכלני הבנק. הבנק אמריקאי צופה כי הצמיחה בישראל בשנת 2003 תגיע ל-1.7%, מעט פחות מהתחזית של הבנק העולמי, ותונע רובה ככולה על ידי הצריכה הפרטית, אשר תצמח ב-0.9% בשנת 2003, בעיקר בגלל ההשפעות של הרפורמה במס. בנוגע לרמת ההשקעות, צופה הבנק כי בשנת 2003 רמה זו תתחיל להתייצב נוכח התייצבות בביקוש העולמי. "עם זאת, לא יהוו ההשקעות תרומה גדולה לצמיחת המשק הישראלי בשנה זו בגלל רמת הריבית הגבוה בישראל", כותבים כלכלני הבנק.

הגירעון בשנת 2002 יעמוד על פי התחזית של כלכלני הבנק על 5% מהתוצר. הערכה זו אינה עולה בקנה אחד עם ההחלטה האסטרטגית של האוצר לעמוד בגירעון של 3.9% בלבד. גם לגבי שנת 2003, חוזים כלכלני הבנק כי האוצר לא יעמוד בתחזית הגירעון. להערכתם, הגירעון ב-2003 יגיע ל-3.5% לעומת תחזית גירעון של האוצר העומדת על 3%.

בג'יי.פי מורגן מעריכים כי הפיחות בשער השקל צפוי להימשך בחודשים הקרובים ואף להתחזק. עד סוף השנה חוזים בבנק כי השקל ייסחר ברמה של 5.2 שקלים לדולר. הערכה זו תמוהה למדי, מאחר שהשקל נדרש לפיחות של כ-9.5% על מנת לעמוד בתחזית זו. יש לציין כי הבנק מחזיק בדעה זו זה זמן מה, גם כאשר נסחר הדולר ברמות שפל של 4.66 שקלים בסוף אוגוסט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully