וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוסי פילוס מקסלמן וקסלמן: "העלייה בהשקעות הון סיכון ברבעון השלישי אינם משקפת את עומק המשבר"

בעז בבאי

20.10.2002 / 10:47

ההשקעות ברבעון ה-3 הסתכמו ב-221 מ' ד' לעומת 217 מ' ד' ברבעון ה-2; פילוס: "הנתונים אינם מסגירים את מה שעשוי להתחולל ברבעונים הבאים - מאות חברות סטארט אפ ייסגרו"



מגמת הירידה בהשקעות הון סיכון בישראל נבלמה, כך עולה מנתונים שפורסמו היום על ידי סקר Money Tree. ההשקעות ב-72 חברות סטארט אפ המגובות על ידי קרנות הון סיכון הסתכמו ברבעון השלישי ב-221 מיליון דולר, לעומת 70 חברות שגייסו 217 מיליון דולר ברבעון השני.



למרות השינוי החיובי, שמציג הסקר של קסלמן וקסלמן ו-PWC, היקף השקעות ההון סיכון בישראל ברבעון השלישי נמוך עדיין בשיעור של 79% לעומת רבעון השיא - הרבעון השלישי של 2000 - שבו הושקע סכום כולל של 1.034 מיליארד דולר.



להערכת יוסי פילוס, שותף בכיר ומנהל תחום ההיי-טק בקסלמן וקסלמן PwC, למרות שממצאי הסקר ברבעון זה מצביעים על יציבות ברמת ההשקעות, הם אינם מסגירים את אשר עשוי להתחולל במרוצת הרבעונים הבאים לדעת גורמים בענף - "סגירת חברות והצטמקות נוספת של תחום ההיי-טק הן בצד היוזמות החדשות והן בצד מקורות מימון שיעמדו לרשות התחום כולו". לדבריו, "מאות חברות סטארט אפ ייסגרו ברבעונים הבאים".



היקף ההשקעות של קרנות מקומיות מסך כלל ההשקעות ירד לא רק במונחים אבסולוטיים אלא גם במשקלן היחסי: 48% (106 מיליון דולר) ברבעון השלישי לעומת 52% (112 מיליון דולר) ברבעון הקודם. היתרה הושקעה ע"י קרנות הון סיכון זרות וציבור משקיעים אחר. מנתוני הסקר עולה כי השקעה ממוצעת של קרן הון סיכון מקומית ברבעון השלישי של השנה שמרה על רמה דומה לזו ברבעון קודם: מיליון דולר לעומת 1.2 מיליון דולר ברבעון הקודם.



27 קרנות הון סיכון, המהוות מספר שיא של כ-36% מכלל 75 הקרנות שהשתתפו בסקר, לא ביצעו אף השקעה במהלך הרבעון, הן בחברות חדשות והן בחברות הפורטפוליו שלהן, לעומת 20 קרנות (27% ) ברבעון השני השנה.



עלייה באחוז ההשקעות הראשוניות



נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר הוא, שהשקעות ראשוניות (first time financing) היוו ברבעון השלישי 50% מהיקף ההשקעות הכולל של קרנות ההון סיכון במונחים כספיים בעוד 50% הנותרים הושקעו בחברות הפורטפוליו של הקרנות. זאת לעומת הרבעון השני השנה, שבו היוו השקעות ההמשך 63% מסך הגיוסים.



העובדה שברבעון השלישי של השנה על כל דולר שהושקע בחברה חדשה על ידי קרנות הון סיכון, הושקע דולר בחברת המשך, מוסברת על ידי יוסי פילוס, ברצון של הקרנות הון סיכון להמשיך ולתמוך בחברות הקיימות בתיקי ההשקעות שלהן, על מנת שתוכלנה לשרוד את המשבר. עם זאת, הקרנות כיום מבינות שלצד שמירה על הקיים הן נדרשות להיערך למחר ומנסות לאתר חברות חדשות שתהיינה המובילות בעוד מספר שנים מהיום.



חברות תוכנה הובילו את ההשקעות הראשוניות (30 מיליון דולר, המהווים 26% מהיקף ההשקעות הכולל של הקרנות), ואחריו חברות התקשורת והרשתות (16 מיליון דולר). מניתוח השקעות ההמשך עולה כי חברות התקשורת והרשתות הן שהובילו את ההשקעות עם היקף של 23 מיליון דולר ואחריו תחום התוכנה (12 מיליון דולר).



קרנות ההון סיכון המקומיות השקיעו כ-9 מיליון דולר ברבעון השלישי ב-11 חברות זרות, שאין להן כל פעילות בארץ, המהווים 8% מסך ההשקעות של קרנות ההון סיכון ברבעון זה. השקעה ממוצעת של קרן הון סיכון בחברה זרה עמד ברבעון זה על רמה של 800 אלף דולר.



31 חברות מתוך סך החברות אשר גייסו ברבעון זה היקף של 48 מיליון דולר מקרנות הון סיכון, נהנות מסיוע של המדען הראשי. מתוך סך החברות שהשיגו מימון מהמדען הראשי - 26 מהן רשומות כחברות ישראליות בעוד רק 5 רשומות כזרות.



התפלגות השקעות לפי מגזרים טכנולוגיים



מגזר התקשורת והרשתות המשיך להוביל את ההשקעות גם ברבעון השלישי של 2002 וריכז 109 מיליון דולר שזרמו ל-19 חברות, מתוכן 2 עסקות נאמדו בהיקף של 60 מיליון דולר.



מגזר התוכנה רשם עלייה בהיקף ההשקעות (במונחים כספיים) בהשוואה לרבעון קודם: 68 מיליון דולר זרמו ל-16 חברות תוכנה, לעומת 42 מיליון דולר שהושקעו ב-21 חברות ברבעון הקודם. השקעה ממוצעת בחברת תוכנה עמדה על כ-4.2 מיליון דולר ברבעון זה לעומת 2 מיליון דולר ברבעון קודם.

מגזר מדעי החיים היווה 8% מסך ההשקעות במונחים כספיים ברבעון זה, לעומת 27% ברבעון קודם, ומשך אליו השקעות בהיקף של כ-18 מיליון דולר שזרמו ל-17 חברות ברבעון זה, לעומת 19 חברות שהשיגו מימון בהיקף של 59 מיליון דולר ברבעון קודם. תחום המכשור הרפואי הוביל את ההשקעות במדעי החיים עם השקעות בהיקף של 15 מיליון דולר שהושקעו ב-13 חברות.



ניתוח לפי סבבי השקעה



מגמת השפל במספר החברות שהצליחו להשיג מימון בשלב הסיד ממשיכה לשבור שיאים: 3 חברות בלבד גייסו כ-7 מיליון דולר, לעומת 19 שגייסו 13 מיליון דולר ברבעון מקביל אשתקד.



סבב ה-Early Stage (הסבב הראשון והשני יחד) ריכז 52% מהיקף ההשקעות ו-40% ממספר העסקות ברבעון זה. 29 חברות בסבב זה גייסו 116 מיליון לעומת 32 חברות שגייסו 118 מיליון דולר ברבעון הקודם.



השקעות בסבב גיוס שלישי היווה 31% מסך ההשקעות במונחים כספיים ו-15% במספר העסקות שבוצעו ברבעון זה: 69 מיליון דולר זרמו ל-11 חברות בתחום זה לעומת 80 מיליון דולר שגייסו 13 חברות רבעון קודם.



עלייה קלה נרשמה הן בהיקף ההשקעות (במונחים כספיים) והן במספר העסקות שבוצעו בסבבים מאוחרים (החל מסבב רביעי ועד סבב ה- Mezzanine), כאשר 10 חברות גייסו 20 מיליון דולר ברבעון השלישי.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully