וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטארט-אפ הישראלי שמאפשר ללקויי ראייה לראות

8.6.2016 / 8:07

חברת אור-קם הישראלית, שהוקמה על-ידי מייסדי מובילאיי, פיתחה מערכת שיודעת לזהות פנים, שלטים ועצמים שונים, ומקריאה ללקויי ראייה כתבות בעיתון ותפריטי מסעדות

איש עיוור. ShutterStock
תוכנת המחשב שפיתחה החברה הישראלית "יודעת" לזהות גם מוצרי צריכה, פנים של חברים וגם שלטיים ורמזורים/ShutterStock

כ-100 אלף ישראלים סובלים מלקות ראייה קשה, שמגבילה את יכולתם להשתלב בחברה ולנהל חיים נורמטיביים ושוויוניים. למרות המודעות הגוברת לצורך לסייע ללקויי הראייה לממש את זכותם להשתלב בחברה, למשל באמצעות הנגשת שירותים ומקומות ציבוריים, קיים לעתים פער בין הרצון של המדינה לסייע ובין המציאות המורכבת והתקציבים המוגבלים. אלא שמתברר שבזמן שהמדינה מתקשה לעתים לממש את חזונה, חברות היי-טק ישראליות מפתחות ומציעות ללקויי ראייה טכנולוגיות שמחוללות מהפכה של ממש ביכולתם להשתלב בחברה ולנהל חיים רגילים.

חברת אור-קם (Or-Cam) הישראלית פיתחה מערכת שמאפשרת ללקויי ראייה ועיוורים "לראות" את הסביבה שבה הם נמצאים, לקרוא כתבות בעיתונים, מסמכי מחשב, תפריטים במסעדות ושלטי רחוב, ואף לזהות בני אדם. המערכת עושה שימוש במצלמה זעירה שמותקנת על משקפיים, ועל-פי הוראה של המשתמש – למשל באמצעות הצבעה או לחיצת כפתור – מצלמת את האובייקט שנמצא מול עיניו. המצלמה מחוברת למחשב קטן, שמשמש לפענוח התמונה והפיכתה לטקסט שמוקרא למשתמש באמצעות אוזנייה קטנה.

המערכת של אור-קם, שנקראת My-Eye, אינה מוגבלת לפענוח טקסט כתוב: תוכנת המחשב שפיתחה החברה הישראלית "יודעת" לזהות גם מוצרי צריכה, פנים של חברים וגם שלטיים ורמזורים. לאחר זיהוי באמצעות המחשב, המערכת פשוט מתרגמת לטקסט מוקרא את מה שזיהתה, וכך מאפשרת ללקויי הראייה להתגבר על הלקות ו"לראות" בני אדם ועצמים.

מאחר שמערכת My-Eye נועדה להקל על חיי היומיום של לקויי ראייה, התקנתה והשימוש בה אינם דורשים מאמץ. את המצלמה אפשר להתקין על משקפי הראייה של המשתמש, והמחשב שאליו מחוברת המצלמה מיועד להתאים לכיס מכנסיים ומשקלו כמה עשרות גרמים בלבד. היחידה שמתחברת למשקפיים שוקלת כ-20 גרם בלבד, ולכן אינה מגבילה או מכבידה על המשתמש.

הטכנולוגיה עליה מבוססת מערכת My-Eye שונה מזו שבה בחרו חברות טכנולוגיה אחרות: המערכת שפיתחה חברת אור-קם הישראלית אינה מיועדת "לעקוף" את עצבי הראייה הלקויים, ובמקום זאת מטרתה היא לסייע ללקויי ראייה לשפר את איכות החיים במהירות יחסית ובאמצעים זמינים.

"אני יכול להעיף במהירות מבט בעיתון, בלי לחץ", אומר משה פ., שהתעוור בגיל צעיר. "אני קורא מיילים מהטלפון הנייד בזמן נסיעה. עם מערכת My-Eye של אור-קם אתה באמת יכול לקבל יותר מהחיים – אני מרגיש פחות תלוי באחרים ויותר רגוע".

יתרון נוסף של מערכת My-Eye טמון בכך שהשימוש בה אינו מצריך חיבור למחשב או לאינטרנט. באמצעות מעבד וזיכרון פנימי, מערכת MY-Eye יכולה לעבד תמונות ו"לזכור" מאות עצמים שונים, וזאת מבלי שהשימוש יוגבל על-ידי חיבור לתקשורת חיצונית.

חברת אור-קם הוקמה ב-2010 על-ידי שניים מבכירי תעשיית ההיי-טק הישראלית: פרופסור אמנון שעשוע וזיו אבירם, שהקימו בסוף שנות ה-90 את מובילאיי – אחת המובילות העולמיות בפיתוח מערכות בטיחות למניעת תאונות, שנסחרת בנאסד"ק לפי שווי של יותר מ-8.5 מיליארד דולר ומשתפת פעולה עם יצרניות הרכב הגדולות בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully