וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד האוצר שוקל לאפשר הנפקה של בנק דיסקונט בבורסה

סמי פרץ

21.10.2002 / 7:22

שר האוצר מעדיף למכור את השליטה בבנק כולו; עד כה התנגד האוצר לביצוע הנפקת מניות של הבנק, כדי ששיעור האחזקה של המדינה, השולטת בבנק, לא יירד מתחת ל-50%



שר האוצר, סילבן שלום, מתכוון למצות עד סוף אוקטובר את האפשרות למכור את בנק דיסקונט בשלמותו, ואם יתברר כי אין סיכוי למהלך זה הוא ייתן לבנק "אור ירוק" לבדוק אופציות אחרות. למשרד האוצר הגיעה באחרונה פנייה מגוף שהביע התעניינות ברכישת השליטה בבנק דיסקונט, ובשלב זה נבחנת רצינות ההצעה.



שלום מעדיף למכור את השליטה בבנק דיסקונט, ולא לאפשר לבנק למכור את החברה הבת דיסקונט ניו יורק. החשש הוא כי מכירת דיסקונט ניו יורק תחליש מאוד את בנק דיסקונט ותקשה על הפרטתו בעתיד. בחודשים האחרונים בחנו אנשי האוצר את האפשרות למכור את השליטה בבנק דיסקונט, ובכוונתם להשלים את הבדיקה בעניין עד סוף החודש.



בנוסף על הפנייה שהגיעה באחרונה לאוצר, תת מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר, סטיוארט אייזנשטט, הביע בחודשים האחרונים את רצונו לארגן קבוצת משקיעים שתרכוש את השליטה בבנק. נציגים מטעמו של איזנשטט התעניינו גם ברכישת השליטה בבזק ובחברת צים. ככל הידוע לא ננקטו צעדים ממשיים שיקדמו את המהלכים הללו.



אם לא יימצא משקיע רציני שיביע נכונות לרכוש את הבנק, ייבחנו במשרד האוצר דרכים שיאפשרו לדיסקונט לטפל בבעיית ההון שלו. עד כה התנגד האוצר לביצוע הנפקת מניות של הבנק, כדי ששיעור האחזקה של המדינה, השולטת בבנק, לא יירד מתחת ל-50%. כיום מחזיקה המדינה 57.1% ממניות הבנק, והחשש באוצר הוא כי ירידה אל מתחת לשיעור של 50% תפגע ביכולתו למכור את השליטה בבנק. עמדה זו מבוססת על הניסיון בבנק לאומי, שבו ירדה המדינה אל מתחת לאחזקה של 50%, ולדעת בכירי האוצר פגע הדבר ביכולתה למכור את גרעין השליטה בו.



אם יתברר כי אין מועמד רציני לרכישת בנק דיסקונט, עשוי האוצר לחזור בו מעמדתו המקורית ולאפשר הנפקה של כמה אחוזים ממניות הבנק. נראה כי אפשרות זו נתפשת כפחות בעייתית בהשוואה לאופציית המכירה של דיסקונט ניו יורק. ואולם החיסרון בחלופה זו הוא שווי השוק הנמוך של הבנק, שנסחר כיום במחיר של 2.4 מיליארד שקל, הנמוך ב-52% מהונו העצמי. לפי שווי זה, מכירה של 10% מאחזקות המדינה בבנק תזרים לקופתו רק 240 מיליון שקל, בעוד שהבנק מעריך כי צורכי ההון שיספקו אותו לתקופה הקרובה הם 500-400 מיליון שקל.



בכל מקרה, באוצר מעוניינים לקדם את הטיפול בבנק דיסקונט בשל ההתפתחויות האחרונות במערכת הבנקאות ובכלל זה קריסות בנק לפיתוח התעשיה ובנק למסחר, שהגבירו את החשש ליציבות המערכת.



בחודשים האחרונים מנהל יו"ר בנק דיסקונט, אריה מינטקביץ, דיונים והתכתבויות רצופות עם ראשי האוצר בניסיון למצוא פתרון לבעיית ההון של הבנק. הרעיון המרכזי שקידם מינטקביץ הוא מכירת השליטה בבנק דיסקונט ניו יורק, שתייצר לבנק רווחי הון אשר ישפרו את יחסי ההון שלו. מינטקביץ הגיע להבנות עקרוניות בעניין עם בנק הפועלים, בכוונה למזג את הפעילות של דיסקונט ניו יורק עם הפעילות של בנק הפועלים בארה"ב, לרבות הבנק הפרטי סיגניצ'ר, שהוקם לפני כשנתיים.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully