וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: תקן ישראלי לחיבור מפעלים לגז הטבעי

יובל אזולאי

5.7.2016 / 8:07

תידרש התאמה והסבה של התשתיות הקיימות בתעשייה המקומית, שרובן מיועד להפעלה במזוט או גז פחמימני מעובה

אסדה טורקית לקידוח גז מול חופי קפריסין. AP
עד כה חוברו בישראל 17 מפעלים קטנים ובינוניים לרשת החלוקה של הגז הטבעי/AP

אגף התקינה שבמכון התקנים השלים בימים האחרונים גיבוש של תקן ישראלי לחיבור מתקנים תעשייתיים לגז הטבעי. גיבוש התקן נעשה בתיאום עם משרדי האוצר, הכלכלה והתעשייה, התשתיות והאנרגיה - ולווה בידי צוות מומחים מחו"ל.

התקן החדש חובר תוך שימת דגש על התשתיות הקיימות בתעשייה הישראלית, שרובן המוחלט מיועד להפעלה באמצעות מזוט או גפ"מ (גז פחמימני מעובה) וחומרים אחרים זולת גז טבעי, באופן המחייב התאמה והסבה מיוחדת שתאפשר להן לפעול באמצעות גז טבעי.

"מרבית הציוד התעשייתי באירופה נחשב חדש, ותוכנן מראש לפעול באמצעות גז טבעי. לכן ניתן להחיל עליו תקנים אירופיים קיימים", אמרה ל"גלובס",מנהלת פרויקטים בתחום האנרגיה שבאגף התקינה במכון התקנים, ד"ר מיכל פילוסוף, שהובילה את גיבוש התקן עם עמיתה, ד"ר רועי גורנשטיין, שמנהל את תחום התעשיות הכבדות במכון. "ישראל נחשבת ייחודית בנושא זה, שכן רוב הציוד המשמש את המפעלים שלה לא תוכנן מראש לפעול באמצעות גז טבעי ולכן הוא נדרש לעבור הסבה. כפועל יוצא מכך, התאמנו את התקנים הזרים למצב הקיים בישראל לצד תקן 'מטרייה' ישראלי מקורי".

במכון התקנים אמרו כי הואיל ומרבית הציוד התעשייתי המשמש מפעלים בישראל בתהליכי היצור השונים מיובא ממדינות אירופה ומארה"ב - התקן החדש יכלול שני מסלולים נפרדים: אחד המתייחס לציוד שמקורו באירופה והשני שמתייחס לציוד שמקורו בארה"ב. גיבוש "המסלול האירופי" הסתיים במסגרת תקן 6464, ואילו העבודות על ה"מסלול האמריקאי" עדיין בעיצומן. "באופן זה, אנחנו מאמינים שהתקן יוכל לספק מענה למרבית הציוד התעשייתי שנעשה בו שימוש במפעלים בארץ, שכן רוב הציוד הקיים לא יועד מלכתחילה להפעלה באמצעות גז טבעי", אמרה ד"ר פילוסוף.

התקן החדש - המסדיר את דרישות הבטיחות למתקני צריכה תעשייתיים בגז טבעי, סביבת עבודה, הליכי בדיקה וצנרת פנים מפעלית - אושר בישיבת הוועדה הטכנית של מכון התקנים בסוף השבוע האחרון. לצד המשך ההליכים להשלמת ה"מסלול האמריקאי" של התקן, במכון התקנים אמרו ל"גלובס" כי צוות מטעמו כבר פתח במהלכים לקידום של תקן ישראלי חדש הנוגע לשימוש ביתי בגז טבעי. "התקן הישראלי למתקני הצריכה התעשייתיים בגז טבעי הוא אבן דרך חשובה בסיוע לחיבור התעשייה בארץ לגז הטבעי תוך שמירה על הבטיחות", אמר יו"ר מכון התקנים, אורי דורי.

לפי נתוני התאחדות התעשיינים, עד כה חוברו בישראל 17 מפעלים קטנים ובינוניים לרשת החלוקה של הגז הטבעי. גורם בהתאחדות אמר: "אפשר לראות את התקן החדש בנושא זה כמהלך נוסף שיקרב את חיבורם של מפעלים נוספים לגז הטבעי ובאופן שיאפשר הוזלה ניכרת בעלויות היצור". מנכ"ל משרד התשתיות הלאומיות, האנרגיה והמים, שאול מרידור, אמר בהתייחס לתקן החדש: "תקן זה מצטרף לשורה של פעילויות שמבצע המשרד כדי לפתח את משק הגז הטבעי בישראל ולמען הבטחת הצמיחה הכלכלית של ישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • גז טבעי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully