וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח שטרום המלא: "איום חוץ בנקאי על המערכת הבנקאית"

עירית אבישר

7.7.2016 / 8:27

תזכיר החוק של הוועדה לבחינת התחרות בבנקים: חב' האשראי יופרדו מהבנקים למעט כאל. תוקם ועדת יישום בראשות מנכ"ל האוצר. "השחקנים החדשים יהוו 'איום תחרותי' על הבנקים"

כחלון: לא מתחייב לקבל את כל המלצות הוועדה. רוני כנפו
משה כחלון/רוני כנפו

יותר משנה לאחר שהוחלט להקים את ועדת שטרום לקידום התחרות במערכת הבנקאית, פורסם הלילה תזכיר חוק הכולל למעשה את מסקנותיה הסופיות שכבר הוצגו לממשלה לפני כחודש.

"הוועדה הגיעה למסקנה כי במצב הדברים הנוכחי ולנוכח העובדה כי ניסיונות קודמים לא הביאו לשינוי המצב במגזר הקמעונאי, אין מנוס מנקיטת שורה של צעדים מבניים שתכליתם לבסס איום חוץ בנקאי על המערכת הבנקאית (בין היתר באמצעות הפרדת הבנקים הגדולים מחברות כרטיסי האשראי שבבעלותם) ובמקביל ליצור תנאים להגברת התחרות בתוך המערכת הבנקאית", נכתב בתזכיר החוק.

"צעד זה נועד לאפשר, בטווח הזמן הקרוב, כניסת שחקנים תחרותיים ובני קיימא שיהוו 'איום תחרותי' על המערכת הבנקאית, שיגבירו ויחוללו תחרות בשוק השירותים הבנקאיים והפיננסיים למגזר הקמעונאי. בד בבד, המליצה הוועדה על שורה של צעדים משלימים אשר תכליתם לאפשר כניסה עתידית של שחקנים חדשים, שתהליך כניסתם לתחום של מתן שירותים בנקאיים ופיננסיים, ארוך וקשה, ושוודאותו פחותה".

עיקרי מסקנות הוועדה הוצגו כבר לממשה ע"י שר האוצר משה כחלון, וכעת הן הופכות לרשמיות:

שתי חברות כרטיסי האשראי הגדולות ישראכרט ולאומי קארד יופרדו מהבנקים. כאל תישאר בשליטת דיסקונט והבינלאומי, כאשר סוגיית הבעלות תיבחן בעוד 4 שנים.


הבנקים אמנם יוכלו להנפיק כרטיסי אשראי, אך הדבר ייעשה תחת הגבלת פרק הזמן שבו מותר לתאגיד בנקאי גדול להציע ללקוחותיו כרטיס חיוב. כמו כן יוגבל היקף האשראי שהבנקים הגדולים יורשו להנפיק ללקוחותיו. בנוסף נתח השוק של חברת כרטיסי האשראי בכל בנק יוגבל ל-40%.

"כל זאת על מנת למנוע מצב שבו תאגיד בנקאי גדול - שלו יתרונות מובנים על פני השחקנים החדשים - משמר, הלכה למעשה את כלל לקוחותיו ומונע את התפתחות התחרות וכן על מנת למנוע תלות יתר של חברת כרטיסי אשראי בבנק גדול אחד, תלות העלולה לצנן את התחרות", נכתב בתזכיר החוק.

עוד מוצע כי עד למועד שבו יופרדו חברות כרטיסי האשראי, הבנקים הגדולים לא יהיו רשאיים לשנות את תנאי כרטיסי האשראי של לקוחותיו, ובכלל זאת לא יקצרו את תוקפם. זאת על מנת למנוע פעילות יזומה של הבנקים הגדולים להחלשת כוחן של חברות כרטיסי האשראי שיופרדו.

מוצע גם לאסור על בנקים להגביל את החברה שמתפעלת הנפקה את כרטיסי האשראי ללקוחותיו מלהשתמש במידע המצוי בידה כתוצאה מהתפעול. זאת, בין היתר, על מנת לאפשר לחברות כרטיסי האשראי המופרדות לעשות שימוש במידע שקיים בידיהן הנובע מתפעול הנפקה ומהסליקה.

בנוסף, תזכיר החוק מציע להקים ועדת יישום שבראשה יעמוד מנכ"ל משרד האוצר ויהיו חברים בה, בין היתר, הרגולטורים הפיננסיים הרלוונטיים. "תפקידי ועדת היישום יהיו לערוך בדיקות תקופתיות של מצב התחרות בשוק הבנקאות ולהמליץ על צעדים נדרשים להגברתה; לבחון את הצורך בהקמת מתג חדש; לבחון מתן המלצה לשר האוצר להרחיב את האיסור על בנקים נוספים לעסוק בתפעול הנפקה ובסליקה, לשלוט או להחזיק באמצעי שליטה בתאגיד שעוסק בתפעול הנפקה או בסליקה; ולבחון את הצורך להאריך את הוראת השעה העוסקת, בין היתר, במגבלות הנפקה החלות על תאגידים בנקאיים גדולים, בשים לב להתפתחות התחרות בשוק הבנקאות. מוצע כי ועדת היישום תגיש לממשלה ולכנסת, אחת לשנה, דין וחשבון על עבודתה והמלצותיה", נכתב בתזכיר החוק.

תזכיר החוק פורסם הלילה, שעות לאחר שפורסם דוח של קרן המטבע הבינלאומית התקופת בחריפות את מסקנות ועדת שטרום ומתריעה כי הן עלולות לזעזע את יציבות המערכת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully