וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אגרסיבי או פסיבי? כך תתמודדו עם קונפליקטים בשוק העבודה

8.7.2016 / 11:08

כשמנסים להתמודד עם מחלוקות בעולם העבודה, בעיקר כעצמאים יש מספר דרכי תגובה אפשריות. אדם אסרטיבי יוכל לעמוד על זכויותיו בלי לדרוס את הזולת. פרק מספר

אילוסטרציה. ShutterStock
איך להתמודד עם קונפליקטים?/ShutterStock

ההתנהלות בשוק העבודה, בין אם כשכיר ובין אם כעצמאי, מעמידה איתנו לא אחת בפני קונפליקטים ומצבים הגורמים לנו לחוסר שביעות רצון רב. הדרך להתמודד עם בעיות אלה שונה מאדם לאדם. בבעיות אלה ובאחרות עוסק הספר "אינסטנט יש רק בפודינג" – מסלול מעשי להצלחה בחיים ובעסקים שפרסמה גרסיאלה שפירו גולדמן מכ"לית ובעלים של מרכז גרייס המלווה בעלי ובעלות עסקים לצמיחה ופריצת דרך בתחומם. הבאנו לפניכם פרק מהספר:

כאשר מצב מסוים גורם לנו אי שביעות רצון, עומדות לפנינו לפחות ארבע אפשרויות:

1. לקבל את המצב ברוח טובה
2. להיות אגרסיביים ולהגיב בתוקפנות
3. להיות פסיביים, לא להגיב כלל ולהמשיך להרגיש רע עם עצמנו ועם התחושה של אוזלת יד,
4. להיות אסרטיביים

כאשר אנו מקבלים את המצב ברוח טובה, הכול טוב והסיפור מסתיים. כאשר איננו מסכימים לקבל את המצב, אין לנו אלא לבחור באחת משלוש דרכי תגובה: אגרסיביות, פסיביות או אסרטיביות.

הבה נבחן את שלוש דרכי התגובה הללו.

אגרסיביות

מטרתה של האגרסיביות היא להוביל את הדברים לפי צרכינו ולרצות לנצח בכל מחיר, כולל פגיעה הפגיעה באנשים אחרים. בדרך כלל, אגרסיביות, תוקפנות, אינה מקובלת מבחינה חברתית. התנהגות אגרסיבית גובה מחיר גבוה ממעמדו של אדם בחברה.

אנשים אגרסיביים אמנם משיגים את מטרתם, אבל במחיר גבוה במיוחד: אגרסיביות גוררת אגרסיביות. כאשר אדם מתנהג באגרסיביות כלפי הזולת, קשה לו להפסיק ממנהגו זה. הוא מחפש דרכים חדשות לפגוע באנשים אחרים והופך את עורו במהירות הבזק מחבר לאויב.

משיצא לאדם שם אגרסיבי, משתדלים חבריו להימנע מקשר אתו. חלקם מפחדים מעימות, אחרים מפחדים שידבק גם בהם שם של אנשים אגרסיביים.

בסופו של דבר רק אנשים אגרסיביים מתחברים לאנשים אגרסיביים. כשאנו כופים על אנשים אחרים להתנהג לפי רצוננו באגרסיביות, קרוב לוודאי שהם ירגישו רע עם עצמם – ואתנו. לעתים קרובות התוצאה היא שאנשים יימנעו מלסייע לנו בעתיד.

יש אנשים הבוחרים בהתנהגות אגרסיבית מתוך מחשבה שאגרסיביות גורמת לאחרים לכבד אותם, אבל אגרסיביות רק גורמת לאנשים לפחד. ייתכן שהתנהגות אגרסיבית תביא להיענות מפוחדת במקרה זה או אחר, אבל אנשים מפוחדים יעשו כרצוננו רק כל עוד אנחנו עוקבים אחריהם. ברגע שנפנה מהם את מבטנו הם יעסקו בדברים אחרים. בכך הופכת האגרסיביות לבזבוז זמן ואנרגיה.

לעתים גורמת לנו התנהגות אגרסיבית להרגיש טוב עם עצמנו. האם זה שווה את התוצאה?

עובדים ועובדות בחדר ישיבות. ShutterStock
האסרטיבי רואה בכולם שווי זכויות/ShutterStock

פסיביות

אנשים פסיביים מתנהגים כאילו זכויותיהם ורצונותיהם של האחרים עדיפים על זכויותיהם שלהם. אנשים פסיביים מתנהגים כאילו אין להם זכות שדעתם תישמע או תכובד. מרביתם לא יביעו את דעתם בחברה ולעתים אף יבצעו פעולות שאין להם עניין בהן. אנשים פסיביים פוחדים לעתים שדעתם תישמע טיפשית ומיותרת לעומת אנשים אחרים שדעתם, כך הם חושבים, חשובה יותר.

פסיביות מונעת מאתנו לממש את צרכינו ולהשיג את מטרותינו. כאשר אנו נמנעים להשמיע את דעתנו ולדבר על המטרות שלנו, קרוב לוודאי שלא נשיג אותן. התוצאה, בדרך כלל, היא תסכול וחוסר שביעות רצון.

אדם פסיבי מקבל פחות הערכה ופחות כבוד. כאשר אנחנו מרשים לאחרים לרמוס אותנו, קרוב לוודאי שהם ימשיכו לעשות זאת בעתיד. כך תלך ותפחת ההערכה שרוחשים לנו. לרוב, אנשים מעריכים יותר את אלה העומדים על דעתם ומוכנים להגן עליה.

בטווח הקצר, קל ונוח אפשר לאחרים לקבל החלטות עבורנו יותר מאשר להתעמת אתם. השאלה היא: האם זה שווה את התוצאה?

אסרטיביות

מטרתה של האסרטיביות היא למצוא את הפתרון הטוב ביותר המתאים לכולם. מצב זה מכונה באנגליתA win:win solution , פתרון שכולם מרוויחים ממנו.

האסרטיביות רואה בכולם שווי זכויות ושווי חובות.

אסרטיביות מעלה את הסיכויים לכך שכל הצדדים המעורבים במצב מסוים ישיגו את מטרתם או לפחות ייצאו בהרגשה טובה שקולם נשמע בכבוד הראוי. כשאנו יכולים להביע את דעתנו באופן חופשי ולהיות בטוחים שדעתנו תישמע ותילקח בחשבון, קל לנו להשמיע אותה ואין לנו צורך באגרסיביות. אנשים אף יפעלו לסייע לנו להשיג את מטרותינו. גם כאשר אנו מקבלים בהבנה את העובדה שהם אינם יכולים לסייע לנו, הם יישארו חברים.

אסרטיביות מאפשרת לנו להיות בתחושת שליטה. אנו יכולים לקבל בעצמנו את ההחלטה מהי מטרתנו ואיזו תוצאה ברצוננו להשיג, ולאחר מכן לחפש אנשים שיסייעו לנו להשיג את המטרה. כך אנו הופכים ליזמים או למובילי פרויקט.

אסרטיביות מעלה את הביטחון העצמי מפני שתחושת שליטה משפרת את הדימוי העצמי שלנו, ובעקבותיו – גם את הביטחון העצמי. ככל שמרגישים טוב יותר, כך משתפר התפקוד.

אסרטיביות מאפשרת לבטוח באחרים מאחר שלכולם זכויות וחובות שוות. כולם יכולים להביע את דעתם וכולם מתחשבים בדעת כולם. במצב זה כולם הוגנים ופועלים יחד להשגת מטרה משותפת.

לאנשים אסרטיביים יש יותר חברים. ככל שנתייחס לאחרים כאל שווים וככל שניתן להם יחס הוגן, כך הם ירגישו רצויים ונינוחים בקרבתנו וכך יהיו לנו יותר חברים שמכבדים אותנו ופחות "חברים" שירמסו אותנו כשאנו פסיביים או "חברים" שפוחדים מאתנו כשאנו אגרסיביים.
תחושת השליטה שמעניקה התנהגות אסרטיבית מפחיתה את הלחץ המוטל עלינו ואין צורך לדאוג שמא אנו מובלים בניגוד לרצוננו או שמא דעתנו לא תישמע.

להלן זכויותיו וחובותיו של האדם האסרטיבי

זכויות

• זכותך לומר "לא"
• מותר לך לא להבין
• מותר לך לטעות
• זכותך שדעתך תישמע
• זכותך להשיג את מטרותיך
• זכותך לתרום למען המטרה הכללית
• זכותך לזכות ביחס של כבוד
• זכותך לקבל את החלטותיך בעצמך
• יש לך זכות לכך שאחרים יתחשבו בדעותיך

חובות
• אתה מחויב לנהוג באחרים בהגינות ובכבוד
• אתה מחויב לזכויותיהם של אחרים. זכויותיהם שוות לזכויותיך!
• אתה אחראי להחלטותיך ואחראי לתוצאותיהן
• אתה אחראי לפעולותיך ואחראי לתוצאותיהן
• אתה מחויב לקבל אחריות לחייך: "מה שקורה לי הוא תוצאה של החלטותיי ופעולותיי!"

סיכום

אסרטיביות היא win-win situation: מציאת הפתרון הטוב ביותר המתאים לכולם כשווי זכויות ושווי חובות.

אגרסיביות: הרצון לנצח בכל מחיר ויהי מה, כולל פגיעה בזולת.

פסיביות: השגת אישור, קבלה והערכה על ידי ריצוי הזולת. ידועים כ-yes man.

לאתר של גרייס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully