וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוש מתחייב להאיץ ולהגביר את זמינותן של תרופות גנריות

יורם גביזון

22.10.2002 / 9:20

טבע עלתה אתמול ב-2.5% במחזור גדול ב-50% מהממוצע בחודש האחרון, בתגובה להכרזתו של הנשיא; נוברטיס השיגה כנראה את תמיכת רוב בעלי המניות ב-Lek הסלובנית בהצעת הרכש שלה * אכזבה לטבע: בעלי מניות Lek יענו בחיוב להצעת הרכש של נוברטיס



מניית טבע עלתה אתמול ב-2.5% במחזור גדול ב-50% מהמחזור הממוצע בחודש האחרון, בתגובה להכרזתו של הנשיא האמריקאי ג'ורג' בוש בדבר כוונתו להוציא צו נשיאותי שיצמצם את יכולתן של חברות התרופות האינובטיביות שפיתחו את התרופות המקוריות להאט את תהליך קבלת האישור לתרופות גנריות זולות יותר. בוש אמר שהצעדים שבכוונתו לנקוט יפחיתו את עלות הטיפול התרופתי ב-3 מיליארד דולר לשנה.



ההכרזה עשויה ליהפך לצו מחייב בתוך 60 יום לאחר שהציבור ימסור את הערותיו. הצו הנשיאותי עשוי לכלול תקנות שיצמצמו את הפרצות בחוק Hatc-Waxman מ-84', שהניח את היסוד לתעשייה הגנרית.



הפרצות 1איפשרו לחברות האינובטיביות לערום מכשולים בדרכן של החברות הגנריות כמו לטעון לפטנט על תכונות לא מהותיות של התרופה כמו טעם ואריזה, ולתבוע את החברות הגנריות על הפרתן. החברות האינובטיביות עשו זאת כנראה אף שידעו כי הבקשה לפטנט תידחה משום שעצם הגשת התביעה דחתה את אישור השיווק לתרופה הגנרית ב-30 חודשים.



דחיית האישור מאפשרת לחברות האינובטיביות להמשיך לגרוף רווחים מונופוליסטיים משום שהיא מונעת את השיווק של תרופה גנרית, ואת ירידת המחיר החריפה של התרופה עד 90% לאחר התחלת שיווקה.



הנשיא בוש מציע להגביל בצו נשיאותי את מספר התביעות שתורשה חברה אינובטיבית להגיש בגין הפרת פטנט שאינו הפטנט העיקרי, כך שלא ניתן ליצור ריבוי של תקופות בנות 30 חודש כל אחת.







החברות הגנריות, וטבע בראשן, נהנות במקרה זה מהפיכת עלות הטיפול הרפואי ועלות הביטוח הרפואי לאחת הסוגיות העיקריות של מערכת בחירות המשנה לבתי הקונגרס שתתקיים בעוד שבועיים. לא לחינם הדגיש בוש בנאומו את חשיבותה של התעשייה הגנרית להקלת המעמסה הכספית של הטיפול הרפואי על אזרחי ארה"ב, ובעיקר המבוגרים. נאומו של בוש נתפש כניסיון לסייע למועמדים הרפובליקאים להסיר מעליהם את הדימוי של נציגי פלח האוכלוסייה העשיר, שמזדהה יותר עם הניסיון של החברות האינובטיביות למקסם את הרווח מהפטנט מאשר עם מצוקתו של האמריקאי הקשיש, שמתקשה יותר ויותר להתמודד עם העלות המאמירה של הטיפול הרפואי.



בוש איזכר שהעלות הממוצעת של מרשם לתרופה מקורית היתה 72 דולר, בעוד שהעלות הממוצעת של תרופה גנרית זהה היתה 17 דולר בלבד.



המנהל הפיננסי של טבע, דן זיסקינד, העריך שלהצהרתו של בוש יש ערך רב גם אם לא תהיה לחוק מחייב, משום שהיא משדרת מסר שלא ניתן להתעלם ממנו לרשות המזון והתרופות האמריקאית (FDA). זיסקינד העריך שההצהרה הנשיאותית עשויה להיות בעלת תחולה רטרואקטיווית במקרים מסוימים אם תיהפך לצו, ותגביל את טווח ההגנה הפטנטית שהחברות האינובטיביות יוכלו להשיג.



הצהרתו של בוש התקבלה בברכה אצל קבוצות לחץ שתומכות בתעשייה הגנרית, אבל תיסכלה את הסנאטור הדמוקרט צ'ארלס שומר שכינה את בוש "מומר של יום בחירות", ואמר שההצהרה מדיפה ריח פוליטי עז. שומר, יחד עם הסנטור הרפובליקאי ג'ון מקיין, יזמו הצעת חוק שקיבלה את אישור הסנאט שבו רוב דמוקרטי בתחילת אוגוסט 2002.



ההצעה של שומר ומקיין מגבילה את יכולתן של החברות האינובטיביות להגיש תביעה על הפרת פטנט ל-45 יום לכל היותר מרגע שהוגשה הבקשה המקורית, וכן שניתן יהיה להגיש בקשה לרישום פטנט אחד נוסף בלבד לאחר שהוגשה הבקשה עבור הפטנט העיקרי, וגם זאת 45 יום בלבד לאחר הגשת הפטנט. הטיפול בהצעתם של שומר ומקיין הוקפא למעשה עד לאחר הבחירות, ובוש מנסה לנצל את העיכוב למנוע מהסנאט הדמוקרטי לרשום את הנכס הפוליטי שבקידום התעשייה הגנרית על שמו.



טבע עשויה אם כן ליהנות מהחרפת המאבק הפוליטי בסוגיית קידום הזמינות של תרופות גנריות והפחתת הוצאות הבריאות, מה שלא ניתן לומר על הרכישה הצפויה של חברת Lek הסלובנית על ידי חברת נוברטיס.



אתר האינטרנט של נוברטיס מגלה כי מרבית בעלי מניותיה של החברה הסלובנית שעוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק של תרופות גנריות, הודיעו לנוברטיס על כוונתם להיענות בחיוב להצעת הרכש שלה. נוברטיס העלתה בסוף השבוע את מחיר הצעת הרכש למניותיה של החברה הסלובנית ב-7% ל-105 אלף טולר שהם 448 דולר למניה, מחיר שמשקף שווי חברה של 860 מיליון דולר. בעקבות עדכון הצעת הרכש קפצה מניית לק ב-13% למחיר של 102 אלף טולר.



עדכון הצעת הרכש גורם אוטומטית לדחיית מועד הקיבול מ-28 באוקטובר ל-4 בנובמבר. הגורם העיקרי לעדכון הצעת הרכש למניותיה של Lek הוא רצונה של ג'נבה, שהיא החטיבה הגנרית של נוברטיס, להגדיל את כושר הייצור לתרופת האוגמנטין.



נוברטיס היא בשלב זה החברה הגנרית היחידה שמשווקת את תרופת האוגמנטין, שהיא אנטיביוטיקה לטיפול בזיהומי אף, אוזן וגרון, ולטיפול בזיהומים בדרכי הנשימה. מכירותיה השנתיות במונחי מחיר התרופה המקורית של גלקסו-סמית'-קליין הסתכמו ב-2 מיליארד דולר.



טבע העריכה שג'נבה, שהחלה לשווק את הגרסה הגנרית ביולי, תתקשה להשתלט על השוק משום שיחסר לה כושר ייצור, כך שנראה שרכישת השליטה בלק עשויה לפתור בעיה זו ולאפשר לג'נבה להגדיל את נתח השוק שלה. מכירות האוגמנטין היו מהגורמים לקפיצה של 60% במכירותיה של ג'נבה בארה"ב ברבעון השלישי של 2002 ולגידול של 40% ברווח התפעולי שלה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2001 לרמה של 69 מיליון דולר, שהיו 14.5% מהמחזור.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully