וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילוקי דעות בין הבנקים על רקע הקדימות בהחזרי האשראי מחברת הכבלים הממוזגת

ערן גבאי

22.10.2002 / 15:26

כך נודע ל-TheMarker; לאומי והבינלאומי, עם חובות גבוהים יותר של תבל, צפויים ליהנות מהסדר איחוד החובות בכבלים; הפועלים לא ייהנה מהחוב "האיכותי" של מתב * הדיונים על מיזוג הכבלים נקלעו למבוי סתום



קיימים חילוקי דעות בין הבנקים לגבי הקדימות בהחזרי האשראי מחברת הכבלים הממוזגת. העובדה שחברת הכבלים הממוזגת תישא בחוב כולל של 1,070 דולר למנוי, שהוא תוצאה של ערבוב היקפי חוב שונים של שלוש חברות הכבלים - תבל, ערוצי זהב ומתב - ובעלי חוב (בנקים) שונים שנתנו אשראי לכל חברה, מהווה את המכשול העיקרי בגיבוש הסדר מיזוג חברות הכבלים, כך נודע ל-TheMarker.



גורם בכיר, המקורב למהלכים לגיבוש ההסדר המימוני של חברת הכבלים הממוזגת מול הבנקים, אומר כי חיבור החובות השונים לחוב מאוחד של חברת הכבלים הממוזגת, שיושפע בעיקר מהחוב הנורמטיווי של תבל מסבך את הבנקים - שכל אחד מהם רוצה ליהנות מחוב "איכותי" יותר מהשני.



כפי שדווח לפני כחודש, הבנקים הסכימו למעשה להוריד לחברת הכבלים הממוזגת חוב בהיקף של 1,070 דולר למנוי. מאחר שהחוב למנוי של מתב מסתכם בכ-550 דולר למנוי, מתב עשויה ליהנות מהפרש החוב למנוי שלה בהשוואה לשתי שותפותיה למיזוג, וליהנות עקב כך מקבלת מזומן מהמערכת הבנקאית בהיקף של כ-660 מיליון שקל.



לערוצי זהב חוב מוערך של כ-900 דולר, ולתבל חוב הגבוה מ-1,200 דולר למנוי. ההפרש בין החוב הנורמטיווי שתעביר כל חברה לחברה הממוזגת (1,070 דולר) לבין חובה למערכת הבנקאית כעת יקבע את היקף החוב שייוותר בחברות ההחזקה שמחזיקות את חברות הכבלים או את היקף המזומן שתעביר המערכת הבנקאית לחברות. בקונצרן אי.די.בי עשוי להיוותר חוב של כ-60-70 מיליון דולר, נוסף לחוב שיוכנס לחברה הממוזגת.



לתבל, עם חוב בנקאי בהיקף של יותר מ-1,200 דולר למנוי, חוב של מיליארד שקל לבנק לאומי, חוב של כחצי מיליארד שקל לבנק הפועלים, כ-445 מיליון שקל חוב לבנק הבינלאומי וכ-400 מיליון שקל חוב לבנק דיסקונט.



למתב, עם חוב בנקאי של כ-750 מיליון שקל, היקף החובות הנמוך ביותר המסתכם בכ-550 דולר למנוי - הנחשב לחוב האיכותי ביותר - לבנקים לאומי (60%) והבינלאומי (40%).



לערוצי זהב חובות הנאמדים בכ-1.5 מיליארד שקל, בהיקף של כ-900 דולר למנוי - לבנקים לאומי, הבינלאומי והפועלים.



יוצא אפוא שלבנק שלו חובות גבוהים יותר, באופן יחסי, מחברת הכבלים תבל עשוי ליהנות מהסדר איחוד החובות בכבלים, שמעמיס על חברת הכבלים הממוזגת חוב נורמטיווי כולל המתקרב לחובה של תבל.



החוב האיכותי ביותר הוא החוב שחבה מתב, והמלווה העיקרי של מתב הוא בנק לאומי, שאחראי גם על כ-40% מסך חובות חברות הכבלים כולן למערכת הבנקאית.



בנק הפועלים, להבדיל מלאומי, אינו רשאי להעניק אשראי למתב בשל החזקת משפחת דנקנר בבנק, ועל כן הוא צפוי להיפגע באופן יחסי מההסדר. הבינלאומי, שהחוב הגדול ביותר שלו הוא מתבל, עשוי לשפר את מצבו באופן יחסי בעקבות ההסדר בכבלים.



המקור הבכיר אמר עוד כי החוב הנורמטיווי, זה שהחברות מעבירות לחברה הממוזגת, שנקבע בראשית השנה על כ-940 דולר, שונה באחרונה ל-1,070 דולר בשל עדכון שביקשו חלק מהבנקים לבצע בגין הגידול בהפסדי החברות ובהשקעות החברות בשנה האחרונה. גורמים בשוק מביעים ספק שהעדכון הוא תוצאה של הגידול בהפסדים ובהשקעות, לאור העובדה שהשקל פוחת השנה בכ-17%.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully