וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקר הממוצע: מה דמי הניהול שגובות קופות והקרנות?

איציק אסטרייכר

14.7.2016 / 13:36

הירידה העקבית בדמי הניהול הנגבים מהמבוטחים לא מגיעה לכולם, אלא מתמקדת בלקוחות שצברו הון בהיקף גדול, באלה המשתייכים לקבוצות עובדים מאורגנות, ובאלה שמתמקחים. שאר הלקוחות משלמים הרבה מעל הממוצע. דעה

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

שוק קופות הגמל לתגמולים הסתכם בסוף 2003 ב-116 מיליארד שקל. ירידת קרנן של קופות הגמל במרוצת השנים לא צמצמה את היקף הכספים שהעביר הציבור לקופות גמל לתגמולים, והוא המשיך לצמוח ל-193 מיליארד שקל בסוף 2015. גם שוק קרנות ההשתלמות גדל מ-55 מיליארד שקל כספים מנוהלים בסוף 2003, ל-169 מיליארד שקל בסוף 2015.
אך לצד הגידול בהיקף הכסף המנוהל בקופות גמל ובקרנות השתלמות, נרשמה בענף מגמת התכנסות וצמצום במספר הגופים המנהלים את כספי הציבור, כך שכיום כל אחד מגופים אלה מנהל הרבה יותר כסף מאשר בעבר.

ומה קרה לצרכנים בעקבות מגמות אלה? מתברר שבשוק נרשמה שחיקת מחירים עקב התחרות: מאז רמות השיא של דמי ניהול בשנת 2009, שהגיעו לממוצע של 0.98% בקופות גמל לתגמולים ו-0.82% בקרנות השתלמות, ירדו דמי הניהול, והגיעו ב-2015 לממוצע 0.63% בקופות גמל לתגמולים, ושל 0.66% בקרנות השתלמות.

אך מהו אותו שיעור ממוצע של דמי ניהול, ומי הצרכנים שבאמת נהנים מהירידה העקבית בדמי הניהול? כצפוי, מדובר בלקוחות בעלי ממון שצברו כספים בהיקפים גדולים, באלה המשתייכים לקבוצות עובדים מאורגנות, ובאלה שמנהלים מו"מ ומתמקחים. שאר הציבור, כלומר רוב רובו של ציבור החוסכים, משלם דמי ניהול כפולים ואף למעלה מכך.

כך למשל גבתה קופת הגמל הגדולה במשק,שניהלה נכסים בהיקף הגדול ביותר בסוף 2015 עם 701,973 חשבונות שצבורים בהם 16.3 מיליארד שקל, דמי ניהול של 0.75% עד 1.05% - שהוא השיעור המקסימלי המותר. כלומר, ביותר מ-700 אלף חשבונות, שבהם מנוהל סכום עצום של 16 מיליארד שקל, גבתה הקרן דמי ניהול ברף הגבוה ביותר – הרבה מעל הממוצע.

גם בקרן ההשתלמות הגדולה בשוק, נוהלו 110,031 חשבונות, שבהם צבורים 2.7 מיליארד שקל, ושולמו דמי ניהול בשיעור הגבוה מ-1%. ברור שעובדים מאוגדים, וכן חוסכים בעלי ידע ומודעות זוכים להטבות ומשלמים פחות. אך מה עם כל שאר הלקוחות, השקופים, חסרי הידע או המודעות? מהם נגבה השיעור המקסימלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חפשו היכן תשלמו דמי ניהול נמוכים יותר

מידע על דמי הניהול ניתן לחוסכים כחלק מהחובות שמשרד האוצר הטיל על הגופים המנהלים. למשל, בדוח השנתי שנשלח לכל חוסך ניתן מידע על שיעור דמי הניהול שהוא משלם, לצד שיעור דמי הניהול הממוצע בקופה. כל אחד שמגלה כי דמי הניהול הנגבים ממנו גבוהים מהממוצע יכול לצאת מנקודת הנחה שהוא "יצא פרייר". כדי לתקן את המעוות מומלץ להיכנס למנוע שהשיק האוצר ושמופיע באתר האינטרנט שלו, ובו מוצגים דמי הניהול שמציעים הגופים השונים ללקוחות מזדמנים. ללא מאמץ מיוחד תוכלו למצוא אילו גופים מציעים דמי ניהול נמוכים מהממוצע המקובל כיום בקופות הגמל בשוק.

נראה כי הדרך היחידה להתמודד עם הרמות הגבוהות של דמי הניהול שגובים מרוב הציבור היא הקניית חינוך פיננסי רחב וכלים למימוש מלוא הזכויות העומדות בפני החוסך. רק כך יוכל כל אחד למקסם את זכויותיו ולחסוך לעצמו יותר כסף. דמי הניהול במרבית החברות הם תוצאה של מו"מ שמנהל המבוטח עם הגוף שמנהל את כספו. ידע שכל חוסך וחוסך לא יגן על האינטרסים שלו נראה כי הלקוחות ימשיכו לשלם דמי ניהול גבוהים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

איציק אסטרייכר הוא יו"ר אינטרגמל, חברת גמל אינטרנטית מלאה שכל פעילותה מתבצעת באמצעות רשת האינטרנט המציעה דמי ניהול בשיעור 0.35% מן הצבירה, ו-0.00% דמי ניהול מן ההפקדות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully