וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים בחופש הגדול? יש לכם זכויות

21.7.2016 / 13:34

מגיע לכם תשלום מהרגע הראשון: גם על תקופת "התלמדות", וגם עבור משמרת "ניסיון" וגם כשמבקשים "תגיע חצי שעה קודם להתארגן". עשרה כללים שיזכירו לכם שגם אם אתם עובדים צעירים, יש לכם זכויות

אילוסטרציה. ShutterStock
אילוסטרציה/ShutterStock

דני, בן 14 וקצת, עובד בחנות גלידה, ובשבתות מתבקש תמיד לעבוד "כפולות": גם משמרת שישי, וגם משמרת שבת, שתיהן מתחילות ב-4 אחר הצהריים ומסתיימות לקראת חצות. כחלק מהעבודה, דני מתבקש להרים ארגזים מהמשאית לחנות, לערום שולחנות אחד על השני ולנקות את המכונות הכבדות. הוא פנה כדי לבדוק: האם מגיע לו תשלום מיוחד על משמרות כפולות? האם מותר לו לפעמים לסרב לעבוד בשבת? ומה לגבי המשקל הרב שהוא נאלץ להרים ולסחוב?

העסקת נוער – לא משחק ילדים

העסקת בני נוער בחופשה יכולה להיות עסקה טובה לשני הצדדים – בני הנוער זוכים לעבוד ולהרוויח את דמי הכיס שלהם לחופש הגדול, ואילו המעסיק זוכה בכוח עבודה חרוץ, זול וזמין. אך למרבה הצער, לא תמיד העסקה זו עולה יפה, וכדי למנוע ניצול של עובדים צעירים ותמימים, חוקקה המדינה את חוק עבודת הנוער, תשי"ג-1953 והתקנות מכוחו.

חשוב לדעת – כל מעסיק שיבחר להעסיק בני נוער בחופש הגדול, ולא יקפיד על קיום הוראות החוק, קלה כחמורה, עלול למצוא את עצמו על ספסל הנאשמים. מדובר בדין פלילי, שבו מדינת ישראל היא המאשימה, הקנסות הם גבוהים, ואיומו של עונש מאסר מרחף מעל ראש הנאשמים (בעלי חברת כח האדם, בעלי החברה המעסיקה ואפילו נושאי משרה בה).

הענפים המרכזיים בהם נמצאות, בכל שנה מחדש, הפרות רבות של חוקי העבודה הם: אולמות אירועים, מסעדות, בתי מלון, ושירותי אוכל, וזאת בעבירות שונות: העסקת לילה בלא היתר, העסקה ללא רישום שעות עבודה, העסקה מעל 8 שעות ביום, העסקה ללא אישור רפואי או בשבתות. כדי שכולנו נוכל להמשיך לעבוד, ולהעסיק, בהנאה ובביטחון, הגדרנו 10 כללי מפתח, שמנוסחים כפנייה למעסיק, אך כמובן שהמידע רלבנטי וחשוב לבני הנוער בעצמם, ולהוריהם. לגזור, לשמור וליישם.

גיל העסקה

השכנה בת ה- 13.5 מבקשת לבוא לעבוד במכולת שלך הקיץ? תחשוב פעמיים. לפי חוק, ניתן להעסיק בחופשות מהלימודים אך ורק נער או נערה שמלאו להם 14 שנה. בתקופת לימודים המצב שונה, וניתן להעסיק נער או נערה שחוק חינוך חובה חל עליהם, רק אחרי גיל 16, ורק לאחר שעות הלימודים. זאת, בכפוף לקבלת הודעה בדבר שעות הלימודים של הנער או הנערה, מאת מוסד החינוך בו הם לומדים. דני שלנו, בן 14 וקצת, יכול לעבוד בחופשת הקיץ, אך יש להעסיקו אך ורק בעבודות "קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בדיקות רפואיות

על פי החוק חלה חובה לקבל מנער או נערה עובדים, אישור מרופא משפחה, המתיר את העסקתם. לא ניתן להעסיק נער או נערה ללא אישור זה, ומומלץ לתייקו ולשמרו בתיקו האישי של העובד. בנוסף, יש לקבל מהנער/ה צילום תעודת זהות שלו/ה או של הוריהם, ולתייקם.

התלמדות / ניסיון

העסקת נוער מחייבת תשלום מהרגע הראשון – גם עבור תקופת "התלמדות" וגם עבור משמרת "ניסיון", גם עבור "ערב הכנה" לקייטנה וגם עבור "תגיע חצי שעה קודם להתארגן". העובד נמצא במקום העבודה – שלם לו.

הודעה על תנאי העבודה

בהתאם לחוק, חובה למסור לכל נער, בתוך 7 ימים מיום תחילת עבודתו, הודעה לעובד, המופיעה בתקנות הודעה לעובד (תנאי עבודה) (צורת הודעה ופרטיה), התשס"ב-2002. בטופס זה נכללים שם המעסיק והעובד; תאריך תחילת העבודה; תפקיד; גובה השכר; אורך יום העבודה וכולי. מומלץ לקבל חתימת העובד על העתק ההודעה שנמסרה לו, ולשמור העתק בתיקו האישי.

שעות עבודה

נער שגילו מתחת ל- 16 לא יכול לעבוד יותר מ- 8 שעות ביום.
אחרי גיל 16 – ובמידה ובמקום העבודה עובדים 5 ימים - ניתן לעלות ל- 9 שעות ביום.
בימי שישי וערב חג - עד 7 שעות ביום.
שעות עבודה בשבוע – לא מעל 40 שעות.
אסור להעסיק בני נוער בשעות נוספות.

הפסקות

מעסיק חייב לתת הפסקות לנער במהלך עבודתו, כאשר יום העבודה עולה על 6 שעות. אורך ההפסקה - 45 דקות לפחות. כמובן שבנוסף יש לוודא שיש חדר שירותים תקין וראוי לשימוש, במקום העבודה או לידו.

עבודה בשבת

החוק קובע חד משמעית כי אין להעסיק בני נוער ביום המנוחה השבועי. לעובד יהודי יום המנוחה השבועי הינו יום שבת, לעובד בן דת אחרת, יש אפשרות בחירה בין שישי שבת וראשון (את הבחירה יש לסמן ב"הודעה לעובד").

ניתן לראות אם כך, שלא ניתן להעסיק את דני בשבת. ואולם, למרות שמעסיקו של דני עבר על החוק, כדאי שיימנע מהוספת חטא על פשע, ושבמידה וכבר העסיק את דני בשבת, ישלם לו גמול מיוחד על העסקתו בשבת, כמגיע לפי חוק: 150%, או יותר אם עבד שעות נוספות ביום המנוחה השבועי שלו.

עבודת לילה

כעקרון, החוק אוסר על העסקת נערים בשעות הלילה, כשבימי לימודים – לילה נחשב בין 20:00 ועד 08:00 בבוקר. ואולם, בחופשות רשמיות מהלימודים ניתן להעסיק נוער, מעל גיל 16, עד השעה 24:00, וזאת בתנאי שהמעסיק ידאג להסעתם הביתה – לא בתחבורה ציבורית. דני לא הגיע עדיין לגיל 16, ולכן העסקתו עד חצות אסורה.

כמה משלמים?

שכר מינימום לנוער נגזר מתוך שכר מינימום למבוגרים.
להלן לנוחותכם טבלה שהכין משרד הכלכלה. זכרו שזהו רק שכר מינימום, דהיינו אי אפשר לשלם לבני הנוער פחות, אך בהחלט ניתן לשלם להם יותר:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בנוסף יש לשלם לנער/ה הוצאות נסיעה מביתם למקום העבודה ובחזרה (עד 26.40¤ ליום עבודה).

עונשים

למעסיקים בני נוער כדאי לדעת, שבמהלך חודשי הקיץ מוגברת האכיפה בנושא. מעסיקים שיפרו זכויות בני נוער, צפויים לקנסות בגובה עשרות אלפי שקלים, עבור כל עבירה. דהיינו, במידה והנך מעסיק 3 עובדים, ולגבי כל אחד אתה עובר על מספר הוראות חוק שונות, הסכום המצטבר שהנך חשוף לו הוא עצום.

בנוסף, על חלק מהעבירות קיימת כיום חלופת מאסר. על מנת להימנע מאלו, הקדישו מספר שעות ללימוד החוק והתקנות, בין בעצמכם ובין על דרך של קבלת ייעוץ מקצועי.

ואיך אפשר לסיים בלי קצת טיפים לבני הנוער עצמם:

1. בדקו מי המעסיק שלכם: שם החברה, הכתובת, מי הבעלים ומה מספר הטלפון להתקשרות? במקרה שלא ישלמו לכם – כדאי שתדעו לאן לחזור.
2. רשמו את שעות העבודה שלכם. אמנם המעסיק מחוייב לעשות זאת, אבל כך תוכלו לעקוב אחרי טעויות ולהצביע עליהן בזמן אמת.
3. הכירו את אפליקציית הזכויות החינמית של משרד הכלכלה: "בני נוער עובדים"
(עברית וערבית). האפליקציה מאפשרת לכם להיות מעודכנים בזכויותיכם, לערוך רישום שעות בשעון הנוכחות, ולבנות תוכנית חיסכון המראה כמה שעות עבודה דרושות על מנת לעמוד ביעדים.
4. פגעו בזכויותיכם? לא שילמו לכם? אתם יכולים להגיש תלונה (ניתן גם אנונימית), לאגף אכיפה והסדרה במשרד הכלכלה והתעשייה:
טלפון 03-7347839/40/49/50 או 2570* כתובת מייל : report.achifa@economy.gov.il
פקס: 03-6828690 טלמסר: 1800-354-354.
5. כדאי לדעת, שהאיגוד המקצועי לנוער ולצעירים בהסתדרות הנוער העובד והלומד, מעניק סיוע משפטי לילדים, בני נוער וצעירים אשר נוצלו ונפגעו במקומות עבודתם. להלן האתר שלהם ובו מידע וסרטונים, תיהנו. http://www.minimum.org.il/

והעיקר, שיהיה המשך קיץ נעים ובטוח !

דריה כנף הינה עורכת דין העוסקת בדיני עבודה

מידע משפטי מאת מרכז מידע בנושא ניהול המשאב האנושי, יחסי עבודה ושכר בחברת חשבים ה.פ.ס מידע עסקי


אין באמור לעיל כדי להוות ייעוץ משפטי או חוות דעת, או תחליף ליעוץ משפטי אצל עו"ד, האמור לעיל אינו אלא תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושא כפי שרואה אותו המחברת, ובכל מקרה ספציפי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין. הסיפורים המובאים אינם אמיתיים ובמידה ונאמר אחרת, הרי שאז שונו פרטי המעורבים באופן מהותי, למניעת זיהוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully