וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צדק חברתי ושוויון - רק לסקטור אחד

אלי נכט

26.7.2016 / 10:12

למה לתת הטבה לאתיופים ולמנוע אותה מרוסים? הרי כל הרעיון בחברה שוויונית הוא מתן הזדמנות שווה לכולם. התשובה היא פוליטית

יהודים בגונדר, אתיופיה. אפריל 2016. ליאור ספרנדאו, מערכת וואלה! NEWS
לא ניתן לצבור הון פוליטי מהאתיופים/מערכת וואלה! NEWS, ליאור ספרנדאו

שר הבינוי והשיכון יואב גלנט (כולנו) מקדם תוכנית חומש חדשה שנועדה לספק הקלות משמעותיות מאוד בתחום הדיור לקהילה האתיופית. עלותה: כ-160 מיליון שקל, והיא מהווה צעד חשוב שיקל רבות על אחת מהאוכלוסיות המוחלשות בישראל.

במסגרת אותה הצעה, יוצא אתיופיה יהיה זכאי להלוואה בגובה 360 אלף שקל, שאינה צמודה למדד וללא ריבית, ואותה יצטרך להחזיר רק 20 שנה אחרי נטילתה. סכום זה ישמש כ"הון עצמי" לצורך נטילת משכנתא עבור בני הזוג (במידה ואחד מהם הוא מהעדה האתיופית), ויקדם אותם מאוד בדרכם לרכישת דירה.

כאן עולות מספר שאלות מהותיות. ראשית, האם מוצדק להעניק הטבה מעין זו רק על בסיס המוצא שלך? האם אנחנו מניחים מראש כי כל האתיופים אינם מסוגלים ל"הון עצמי"? האם לא נכון היה לייצר קריטריון של מבחן הכנסה? נכון היה אילו מלבד מבחן ארץ המוצא, היו בוחנים גם את היכולות הכלכליות של המועמדים לצורך ההטבה, ולא מביישים סקטור שלם מתוך הנחה שהוא נחות יותר כלכלית.

הרוסים נפלו קורבן למאבק פוליטי

יותר מכל מציקה לי האפליה שמשה כחלון, כיו"ר מפלגתו של גלנט, מצדיק כאן. במשא ומתן הקואליציוני שהוביל לכניסת ישראל ביתנו לממשלה, אחת הדרישות המרכזיות של אביגדור ליברמן הייתה מתן הטבה פנסיונית לעולים מברית המועצות. הדרישה התבססה על כך שעולים אלה השתלבו באיחור בשוק העבודה הישראלי, ורובם לא הצליחו לחסוך לעצמם פנסיה ראויה עד גיל הפרישה. ליברמן לחץ, ביבי התמהמה וכחלון סירב בכל תוקף, באומרו כי אינו מוכן להיות שר אוצר סקטוריאלי. בישיבת סיעת כולנו בחודש מאי, אף הצהיר כחלון למצלמות כי "הסכום שדורש ליברמן, צריך לחול - לפי עקרונות של צדק חברתי וחלוקתי - על כלל הזכאים או על אף אחד".

אז אם הרוסים הם סקטור, מדוע עקרונות הצדק החברתי והחלוקתי חלים עכשיו רק על האתיופים? לבני העדה יש הזדמנות שווה, כמו ליתר הצעירים בישראל, להשתכר ולחסוך לדירה, גם אם מבחינה סטטיסטית הם משתכרים פחות ולא נמצאים במצב סוציו-אקונומי טוב. לעולים מברית המועצות, עם זאת, לא הייתה ההזדמנות להפריש כספים לפנסיה כמו לכל ישראלי יליד הארץ. חלק משמעותי מהפרשותיהם התרחש בארץ מוצאם, ואת הכסף הזה הם כבר לא יראו, בנוסף לעובדה שלקח להם שנים ללמוד עברית, לרכוש מקצוע ולהיכנס לשוק העבודה פה.

אז למה בעצם לתת הטבה לסקטור אחד ולמנוע אותה מאחר? הרי כל הרעיון בחברה שוויונית הוא מתן הזדמנות שווה לכולם. התשובה היא פוליטית. כחלון וראש הממשלה בנימין נתניהו הבינו את המשמעות ההטבה לעולים בכפוף לדרישת ליברמן. מבחינתם, אסור היה להם להעניק לו קרדיט ונקודות פוליטיות על מהלך זה, צודק ככל שיהיה. הרוסים נפלו קורבן למאבק פוליטי, וחבל שהפוליטיקאים לא קוראים לילד בשמו, ומסתתרים מאחורי אמירות חסרות משמעות כמו "צדק חברתי חלוקתי" ו"שוויון". חודשיים לאחר מכן, הם פועלים בניגוד להצהרותיהם, מתוך הבנה שלא ניתן לצבור הון פוליטי מהאוכלוסייה האתיופית.

אלי נכט היה ראש מטה העולים של מפלגת כולנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully