וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מימוש המשכנתאות הממשלתיות בספטמבר - הנמוך מאז 1992

זיו מאור

23.10.2002 / 11:16



מספר הזכאים שמימשו את זכותם למשכנתא ממשלתית בספטמבר 2002 היה 1,859 בלבד, לעומת 3,060 בספטמבר 2001 - ירידה של 39%; כך עולה מנתוני משרד השיכון. מדובר בחודש עם היקף המימושים הנמוך ביותר מאז 92'. עם זאת ספטמבר מתאפיין בדרך כלל ברמת מימושים נמוכה בהשוואה לחודשים אחרים, מכיוון שמדובר בתקופת החגים.



זכאי משרד השיכון הנעזרים במשכנתא ממשלתית מהווים כשליש מסך רוכשי הדירות בישראל. מדובר בעיקר בזוגות צעירים ועולים חדשים, הרוכשים לרוב דירות עממיות, במקרים רבים בפריפריה. עם זאת, מספר המממשים מהווה אינדיקציה לסך הכולל של מכירת הדירות במשק; ירידה במספר הזכאים הרוכשים משפיעה גם על מספר משפרי הדיור, מכיוון שללא מכירת הדירה הקטנה, משפר הדיור לא יכול לרכוש דירה גדולה יותר.



הממוצע החודשי של היקפי המימוש מתחילת 2002 הוא 2,772 זכאים בחודש, המספר הנמוך ביותר מאז 89'. הירידה בהיקף המימוש בולטת בעיקר בקרב אוכלוסיית העולים החדשים, משום שמרבית העולים מגלי העלייה של תחילת שנות ה-90 רכשו דירות עד 98-'97'.



מנכ"ל משרד השיכון, אבי מעוז, אמר כי ניתן לייחס את השפל בהיקף המימוש במידה רבה לעלייה בריבית על המשכנתאות, שמכבידה מאוד את הנטל על הלווים. לדבריו, הריביות הגבוהות בהלוואות צמודות המדד דוחפות גם חלק גדול מהציבור בתקופה האחרונה לקבלת הלוואות צמודות דולר.



נוסף על הריבית, המיתון בשוק, הגידול בשיעור האבטלה וחוסר הוודאות מביאים לירידה בהיקף מכירת הדירות. עליית שער הדולר בתחילת 2002 דווקא הגדילה את המכירות מכיוון שהביאה לעלייה בשכר הדירה ולחצה על השוכרים לרכוש דירות.



למרות הירידה בהיקף מימוש המשכנתאות - דבר המרמז על ירידה בהיקף רכישת הדירות, בעיקר של דירות עממיות - במשרד השיכון מודאגים מאפשרות של עליית מחירים בעתיד הלא רחוק מאחר שקצב התחלות הבנייה נמוך אפילו מקצב המכירות.



גם קבלנים רבים מודעים לצמצום במלאי הדירות ולאפשרות של עודף ביקושים בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully