וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמ"ס יסיר המגבלות על יבוא ברזל לישראל

נחמיה שטרסלר

23.10.2002 / 10:25



משרד התמ"ס יודיע היום על ביטול המכסות על יבוא ברזל - דבר שיוריד באופן משמעותי את מחיר הברזל ועלויות הבנייה ולכן יתרום גם להורדת מחירי הדירות וכל שאר עבודות התשתית והיציקה הצורכות ברזל לבנייה.



ההחלטה התקבלה על ידי מנכ"ל משרד התמ"ס, אמיר חייק, שבדק את העניין במשך תקופה ארוכה ואף הקים לצורך כך ועדה פנימית. הוועדה הגיעה למסקנה כי יש לבטל את המכסות שהוטלו על יבוא ברזל מטורקיה (מקסימום 210 אלף טונות לשנה), אך המליצה להחליף את המכסות בהיטל כספי נמוך או להגדיל באופן משמעותי את נפח המכסות.



ואולם חייק, שבדק את נימוקי הוועדה, הגיע למסקנה כי אין מקום למכסות או להיטלים, מאחר שמצב השוק כיום שונה לחלוטין ממצבו בעת הטלת המכסות לפני כשנה וחצי, אז מחיר הברזל בעולם היה נמוך, ומפעל קרית הפלדה בעכו עדיין פעל. בינתיים, מחיר הברזל בעולם עלה והמפעל בעכו סגר את שעריו, כך שאין היום בעצם על מי להגן. לכן, חייק לא קיבל את המלצת הוועדה, אלא החליט על ביטול המכסות באופן מלא.



מתברר גם כי במשך השנה וחצי האחרונות, נוהל סחר באישורי היבוא, שהעשיר כמה יבואנים על חשבון עליית מחיר הברזל לקבלנים.



התברר כי מי שזכו לקבל את תעודות היבוא ממשרד התמ"ס, לייבוא ברזל מטורקיה, רכשו את הברזל בזול מהמפעל הטורקי אך מכרו אותו ביוקר בישראל, ונהנו ממה שקרוי בכלכלה "רווחי מכסה".



היבואנים התחלקו ברווח עם יצרני הברזל הטורקים, והיום הם לבטח יתנגדו להפסקת שיטת המכסות. לעומת זאת, שלטונות טורקיה, שלהם קשרים ענפים עם ישראל בתחומי התעשייה והביטחון, יברכו על החלטת מנכ"ל משרד התמ"ס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully