וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיבלתם דואר זבל? כך תתבעו את השולח בקלות

מיכל רז-חיימוביץ'

1.8.2016 / 12:20

אתר חדש בשם Spamoff מציע למקבל הספאם לסרוק ולשלוח את הודעת הזבל, והאתר יאתר את החברה העומדת מאחורי ההודעה, ויגיש כתב תביעה ובו נימוקים וטענות להצלחת התביעה לפיצוי

איש כועס על המחשב. ShutterStock
איש כועס על המחשב/ShutterStock

חוק הספאם שנחקק כבר לפני כמה שנים אמור היה לעצור את מבול ההודעות הפרסומיות שהצרכנים מקבלים חדשות לבקרים. אלא שלא. אפילו בעלי עסקים מודים שלא לייחוס שעצלנות הצרכנים לממש את זכותם ולתבוע – משתלמת. הכוונה היא שהם עוברים במודע על החוק, משגרים הודעות פרסומיות ונסמכים על העובדה שלא תתבעו. מקסימום – אם יקום צרכן נמרץ ויתבע – "שווה" להם לספוג את הקנס שמגיע לפי החוק לעד 1,000 שקל להודעה. וכבר למחרת להמשיך ולשגר הודעות פרסומיות.

והתופעה לא רק מעצבנת אלא שהיא מתרחבת - צלצלתם לברר משהו מול בית עסק – לא יחלפו כמה ימים והנה תקבלו הודעה פרסומית ממנו מבלי שאישרתם כלל את קבלת המסרים הללו (נזכיר - חובת ההוכחה לאישור הנמען לקבל הודעות פרסומיות חלה על בית העסק). אמנם, יש מי שתובע חברות שמפרות את החוק ואף זוכה לפיצוי – אבל מדובר בשיעור קטן ביחס למבול ההודעות הפרסומיות שכולנו מקבלים.

אתר חדש שעלה לאוויר ממש לאחרונה ינסה לסייע לצרכנים ראשית להילחם בתופעת הספאם ושנית ובעיקר – לעבור את מכשלת העצלנות בדרך לתביעה נגד חברה ששיגרה אליכם הודעה פרסומית שלא כחוק (כלומר מבלי שאישרתם קבלת מסרים כאלה או אחרי שביקשתם להפסיקם).

האתר, Spamoff.co.il מציע לצרכנים לסרוק את צילומי המסך של הודעות הספאם שקיבלו ולשגר באמצעות מייל, לעמוד הפייסבוק או לאתר, ואז האתר יאתר עבורכם את החברה העומדת מאחורי ההודעה (מה שפעמים רבות קשה לאתר מההודעה עצמה), לאחר מכן האתר ימלא כתב תביעה ובו נימוקים וטענות להצלחת התביעה, כתב התביעה יוגש לבית משפט לתביעות קטנות – וכאן או שיסתיים בפשרה, או שיתקיים דיון שאליו יצטרך הצרכן להגיע.

נזכיר, החוק קובע פיצוי של עד 1,000 שקל לכל הודעת ספאם - בפסיקות שונות שכבר נידונו בבתי המשפט התקבלו הכרעות שונות ופיצויים בגובה שונה - לעתים בית המשפט מתחשב בעובדה שניסיתם להסיר את שמכם מרשימת התפוצה, ולעתים הפיצוי ניתן כמעט אוטומטית במלואו - במקרים אחרים ניתן פיצוי חלקי.

לפי חוק אין צורך בהוכחת נזק אלא רק בתיעוד ההודעות שהתקבלו. דמי השירות לתביעות שיוגשו באמצעות האתר ויזכו בפיצוי הם 20% מגובה הפיצוי שנפסק על ידי בית המשפט או בפשרה (מתביעות שלא יזכו - לא ייגבה דבר). הגשת התביעה בבית משפט לתביעות קטנות כרוכה באגרה של 50 שקל או 1% מגובה התביעה.

לדברי עידו לוין, מייסד משותף ומנכ"ל Spamoff, "רוב האנשים שמקבלים הודעות ספאם לא מודעים לאפשרות לתבוע פיצוי, וגם אם יודעים, מעדיפים שלא כי אינם יודעים כיצד לעשות זאת, או שלא יודעים את מי לתבוע. SpamOff עוזר לציבור למצות את הזכויות שלו ומספקים שירות טכני מבוסס חוכמת המונים שמסייע טכנית במילוי והגשת התביעה לביהמ"ש לתביעות קטנות. השאיפה היא שככל שיוגשו יותר תביעות, כך הכדאיות של שולחי הספאם להשתמש בכלי זה תקטן.

"SpamOff מקלה ומפשטת את התהליך המורכב יחסית של הטיפול בנושא, באמצעות שילוב של טכנולוגיה ואוטומציה של תהליכים עם חוכמת המונים, ומבצעת עבור משתמשיה את כלל הפעולות הכוללות את איתור השולח היות וספאמרים רבים מסתירים היטב את העובדה שהם עומדים מאחורי שליחת ההודעה. נקודת המוצא היא שכל משתמש ב-Spamoff תורם לידע של הקהילה. אתה עוזר לאחרים ואחרים עוזרים לך", לדבריו.

בשלב זה החברה מתמקדת בהודעות ספאם שהגיעו לטלפון הסלולרי. במהלך החודשים האחרונים בהם פועל האתר במסגרת פיילוט אלפי מקבלי ספאם פנו לשירות ובארבעת החודשים האחרונים מאות אף קיבלו פיצוי כספי: לדוגמה תובעת שזכתה ב-3,000 שקל פיצוי מחברה שמציעה הלוואות אותה היא תבעה, תובע אחר קיבל פיצוי של 1,500 בעקבות הודעות ששגרה אליו חברה העוסקת במסחר מניות אונליין ותובע שתבע רשת מכוני כושר על סכום של 6,000 שקל, קיבל את הסכום במלואו ובתוספת 150 שקל.

החברה הוקמה באוקטובר 2015. בתקופה שחלפה מאז עסקה בפיתוח השירות ובחודשים האחרונים החלה לפעול במתכונת הרצה. המייסדים הם עידו לוין, אורן שגב ואופיר זיבצנר. Spamoff פועלת ממשרדים בתל אביב, ומעסיקה כ-10 עובדים.

  • עוד באותו נושא:
  • ספאם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully