וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילן בירן: לא ניתן לאורך זמן לקיים את בזק כחברה ממשלתית בשוק תקשורת תחרותי

ערן גבאי

23.10.2002 / 19:07

מנכ"ל בזק: אם המדינה תחליט שבזק צריכה לבדוק שינוי האופציה שניתנה לה לרכוש את מניות שמרוק בפלאפון - בזק תבדוק זאת; קאול: מריל לינץ' עשו עבודה רעה בתהליך ההפרטה



בכנס המרכז הישראלי לניהול שעסק בהפרטת בזק, הדגיש היום מנכ"ל בזק , אילן בירן, כי "בזק לא מוכרת את עצמה ולמדינה זכות מלאה להחליט שהיא אינה חפצה במכירה - אבל לדעתי זו תהיה טעות קשה". בכך הגיב בירן על הידיעות האחרונות כאילו הוא מנהל מגעים על הכנסת קבוצת שמרוק למכרז בזק וכאילו ההנהלה של בזק בוחשת בעניין המכירה.



בירן טען ש"הנהלת בזק מתגוררת בדירה שכורה. הבעלים הם המדינה והציבור. בזק היא בשום אופן לא המוכר. אם לא רוצים למכור - אפשר למצוא לכך סיבות למכביר".



מנכ"ל בזק טען בעניין עסקת בזק-שמרוק-פלאפון, "אם וכאשר תגיע המדינה למסקנה שבזק צריכה לבדוק את נושא שינוי האופציה שניתנה לבזק לרכוש את מניות שמרוק בפלאפון, אז בזק תבדוק זאת".



בירן לא נמנע מהשאלה המהותית, האם נכון כעת למכור את בזק. "מדינת ישראל צריכה להחליט אם היא חלק מכלכלה נכונה ושוק התקשורת המודרני והגלובלי - או לא. האם ניתן לאורך זמן, בשוק תקשורת שבו שוררת תחרות קשה, לקיים את בזק כחברה ממשלתית? התשובה שלי היא - לא", אמר בירן.



בירן מנה מספר סיבות עיקריות להכרח שתהליך ההפרטה יימשך. פיקוח מופרז על בזק אינו מאפשר לה לתפקד בתנאי תחרות, אמר בירן והוסיף, "בזק אינה יכולה לתפקד כאשר על שכר העובדים שולטת המדינה, על תעריפי הטלפון שולטת ועדת הכספים ובגלל חוק חובת מכרזים החברה מוצאת את עצמה בבתי משפט השכם והערב. השאלה היא האם המדינה מסתכלת על בזק כבעלים או שהיא: ריבון ורגולטור. לנסות להיות שני הדברים - זה ניגוד אינטרסים בהגדרה".



יצחק קאול, מנכ"ל בזק בעבר ומי שמוביל היום קבוצה שמתמודדת על רכישת בזק, אמר היום שחברת בזק לא מניבה למדינה כבעלים ערך כלכלי של ממש. על כך אמר בירן שבזק החזירה למדינה 15 מיליארד שקל והמדינה ניזלה את הנכס לחלוטין.



קאול מתח ביקורת חריפה על יועצת ההפרטה - מריל לינץ' - וטען שלהודעת ההפרטה של בזק לא קדמה הכנה נאותה. "מריל לינץ' קבעו שלישראלים צריכה להיות מצגת נפרדת, ומאז אני, בתור משקיע פוטנציאלי, מחכה לראות את המצגת. לא נעשה Road Show ראוי לגיוס משקיעים, וצריך להגיד בגילוי לב - מריל לינץ' עשו עבודה רעה".



קאול טען עוד כי ברגע ששינו את הפרטת בזק ואיפשרו למשקיעים פיננסים להיכנס למכרז היה צריך להיות ברור שהמשקיעים הפיננסים מחפשים החזר מהיר על ההון וצריך לתת להם פיתויים והנחות במחיר.



קאול ביקר גם את העובדה שבמהלך תהליך ההפרטה החליט משרד התקשורת למנות ועדה שתקבע כללי תחרות ו-ועדה נוספת לקביעת מדיניות התעריפים.



קאול קבע שחייב להיות אחראי ברור להצלחת או כשלון ההפרטה. על כך אמר ירון יעקובס, מנהל רשות החברות הממשלתיות, "זו מדינת חוק. מחקו את רשות החברות היום".


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully