וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק בעלי העסקים הקטנים: "גם לנו מגיע יום מנוחה"

ארז בוטשטיין בשיתוף קואליציית שבת שוויון

25.8.2016 / 18:28

בעלי עסקים באשדוד ובכפר סבא החליטו להיאבק על זכותם ליום מנוחה בשבת בשעה שבה גופי ענק בבעלות טייקונים מפרים את החוק ופוגעים בפרנסתם

קניון. ShutterStock
בקניונים בעלי ההון יכולים להרשות לעצמם לשלם קנסות/ShutterStock

מקובל לראות במאבק בפתיחת עסקים בשבת את מאבקה של האוכלוסייה הדתית בתהליכי חילון וניסיון לשמור על צביונו היהודי ועל קודש יום השבת. לאחרונה עוד ועוד בעלי עסקים וסוחרים מתעוררים למאבק נגד המסחר בשבת, ולא מטעמי דת.

באשדוד ובכפר סבא מנהלים הסוחרים מלחמה על החופש לנוח ביום המנוחה השבועי – חופש שיתאפשר לטעמם רק אם המתחרים במרכזי המסחר הגדולים יעמדו בדרישות החוק ויסגרו גם הם את העסקים בשבת. רק כך, הם אומרים, תיווצר תחרות מסחר הוגנת. הסוחרים יצאו למאבק כשהבינו כי המרוויחים מפתיחת בתי העסק בשבת הם הטייקונים, שיש ביכולתם לשלם לעובדים בשבתות ואף לספוג קנסות שהמדינה מטילה על מפרי החוק. המאבק הלכאורה דתי מתברר, אם כן, כמאבק חברתי?כלכלי.

גלולה מרה

לפני כשנה גילינו כי הנהלת מתחם שרונה מרקט קנסה באלפי שקלים בעלי עסקים שסירבו לפתוח את בתי העסק בשבת. בעקבותיה הגיש חבר הכנסת יגאל גואטה הצעת חוק להגנה על עסקים קטנים ובינוניים ליום מנוחה. ההצעה עברה לפני שבועות אחדים קריאה ראשונה. אם תעבור ההצעה קריאה שלישית לא יוכלו בעלי המתחמים המסחריים לכפות על בעל עסק את פתיחתו ביום המנוחה השבועי.

הצעת החוק של חבר הכנסת גואטה מתקנת רק חלק מהמעוות, מכיוון שהנפגעים הישירים מפתיחת המתחמים בשבת אינם בתי העסק הממוקמים בתוכם כי אם בעלי העסקים הקטנים הממוקמים מחוץ למתחמים.

"הקניונים הם גלולה מרה שזרקו לנו לתוך המים. המצב לא טוב, וכדי לשרוד חייבים, למשל, לפטר עובדים", מספרת דינה אונרייך, בעלת חנות בגדים ותיקה לבגדי ילדים ונוער ברחוב ויצמן בכפר סבא וממובילי מאבק הסוחרים במרכזי הענק המקיימים בעיר פעילות מסחר בשבת. אונרייך, אישה דתייה, איננה מתנגדת לבילוי בשבת ומעודדת כל אחד לעשות כרצונו ביום המנוחה, אבל חוששת מאוד מההשפעה של קניון אושילנד, הנפתח לאחרונה בעיר, על מצבם של הסוחרים: "רוצים בתי קפה ומסעדות? בבקשה, אבל למה לפתוח חנויות בגדים?"

גם בעיר אשדוד מתקיים מאבק דומה. אמיר אמרמיאם, בעל חנות ותיקה למוצרי קוסמטיקה, מעיד כי עסקים רבים באזור נסגרו כתוצאה מאפליה בתחרות. "ההוצאות שלנו לא משתנות אבל ההכנסות יורדות באופן קבוע. הרי למי שקונה מדי שבת אין צורך לקנות ביום חול, ואנחנו אלה שנפגעים. לי, לעומת הבעלים של ביג או טיב טעם, אין אפשרות להעסיק עובדים בשבת, כי איאלץ לשלם משכורת של עובד בשבת ולספוג קנסות על עבודה בשבת. הבעלים של רשתות המסחר הגדולות נחים בשבתות וגורפים את הרווחים על חשבוננו". גם בכפר סבא וגם באשדוד מתגבשות כעת עתירות מנהליות נגד העיריות לבית המשפט.

קואליציה חברתית

מתברר אפוא שלא צריך להיות דתי או שומר מצוות על מנת לרצות לנוח בשבת. כדי לטפל בסוגיה זו הוגשה לשולחן הכנסת הצעת חוק מטעם ארבעה חברי כנסת: רחל עזריה מטעם סיעת "כולנו", אלעזר שטרן מטעם "יש עתיד", מנואל טרכטנברג מטעם "המחנה הציוני" ומיקי זוהר מטעם "הליכוד" - דתיים וחילונים המייצגים זרמים שונים בקשת הפוליטית. לפי ההצעה תתאפשר פתיחת עסקים בשבת בשעות הסמוכות לצאת השבת, שייקבעו בדיונים בוועדות הכנסת השונות. כמו כן מכולות יפתחו, כמו בתי מרקחת, בתורנות. ההצעה אף מתייחסת גם לסוגיית התחבורה הציבורית והפעלתה באופן מינימלי. חבר הכנסת מיקי זוהר אף הציע הצעת חוק נוספת שלפיה יחול איסור מסחר גורף בשבת. הצעת החוק עברה את אישור ועדת השרים לענייני חקיקה, אך הליך החקיקה הוקפא על מנת לייצר הבנות פוליטיות בין הסיעות.

"כל היוזמות להגן על יום המנוחה השבועי מבורכות", אומר אמריאם, "אבל בפועל, כל עוד הממשלה גוררת רגליים ונמנעת מאכיפת החוק הקיים - חוק שעות עבודה ומנוחה - דבר לא ישתנה באמת והזכויות הבסיסיות של בעלי העסקים הקטנים ימשיכו להירמס".

לכאורה החוק מגן על הסוחרים, אבל המציאות מספרת סיפור אחר. הקנסות שמטילות העיריות על מסחר בשבת לא מדגדגים את בעלי הממון, שמעסיקים עובדים בשעה שבה הם עצמם נחים. בעלי העסקים הקטנים יאלצו, אם ירצו לפתוח בשבת, לעבוד בעצמם ולשלם קנסות שאין באפשרותם לעמוד בהם. מכיוון שהזכות לנוח ביום המנוחה הכללי היא זכותו הבסיסית של כל אדם – חילוני ודתי, עשיר ועני – כדי לקיימה יש לאכוף את החוקים הקיימים באופן שנותן קצת יותר תקווה לבעלי העסקים הפרטיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully