וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בגלל מחסור בתדרים, יתקשו לעמוד בדרישות הצרכן"

גד פרץ

6.9.2016 / 8:20

בכיר בארקיסון מדבר על האסטרטגיה של החברה לקראת הדור החמישי של הסלולר שיושק ב-2020

יואכים סולאריוס. גלובס,
יואכים סולריוס/גלובס

ביום רביעי הקרוב תערוך חברת אריקסון כנס ייעודי לאנשי תעשיית הטלקום בישראל, שיישא את הכותרת Ericsson Digital Innovation Day. בכנס ישתתפו שורה של בכירים מאריקסון העולמית שמגיעים לישראל להרצות על החידושים האחרונים בתעשייה ועל ההתפתחויות העולמיות בהקשר של הדור החמישי, הענן וה-IOT.

בראיון ל"גלובס" לקראת הגעתו לכנס, מסביר יואכים סורליוס (Joakim Sorelius), מנהל תחום 5G באריקסון העולמית, מדוע החברה החלה השנה לשווק למפעילים פתרונות שיהפכו את הרשתות הסלולריות שלהם ל-G5 Ready, למרות שהתקינה עדיין לא הסתיימה, ולמרות שההשקה המסחרית הרשמית מתוכננת ל-2020 באולימפיאדה ביפן.

הדור החמישי כידוע, הוא האבולוציה הבאה בתעשיית הסלולר, שפותחה על מנת להתמודד עם הדרישות למהירות מוגברת ועם העובדה שיותר ויותר מכשירים, מכונות והתקנים "ידברו" אחד עם השני (IoT). הקצבים המתוכננים הם של מאות מגה למשתמש, כאשר התקן מדבר על 1 ג'יגה למשתמש, אבל בפועל ראינו שבמציאות המהירויות למשתמשים תמיד נמוכות מהמוצהר בתנאי שטח.

- קראתי מאמר על הקדמת הדור החמישי שלכם. אריקסון השיקה סדרת מוצרים לתקשורת הדור החמישי בסלולר, שהיא קוראת לה "הרדיו החדש" (New Radio). ספר מה עשיתם?

"עשינו השקה מוקדמת עם מספר מוצרים מקדימים, ומה שאנחנו אומרים למפעילים זה שאנחנו רוצים לאפשר להם להתכונן להיות הראשונים שתהיה להם רשת גישה לדור החמישי. ביוני השקנו גם כן חלק מהמוצרים לדור החמישי שניתן לכנותם פלאג אין, ויש לנו כבר ניסיון עם מספר מפעילים שמתנסים במערכות וחווים אותם ממש בימים אלה. אנחנו רוצים להיות ממוצבים בצורה הטובה ביותר לסטנדרט התקינה, כדי להשיק רשתות דור חמישי. הדור החמישי עדיין לא תוקנן וזה משהו שארגון ה-GPP3 אמור להשלים רק ב-2018, אבל חשוב שהמעבר בין הטכנולוגיות יהיה יחסית חלק".

- אם אני מבין אותך נכון המשמעות היא שמפעילים ממש יוכלו לבנות רשתות דור חמישי מעכשיו ויעשו השלמות ב-2020?

"התקינה מחולקת לשניים. חלק אחד יתוקנן ב-2018 וב-2020 צפוי להיות מתוקנן תחום ה-IOT. מה שאנחנו אומרים עכשיו זה שבדרך, כדי לעשות את זה בזמן, אנחנו משיקים שלב אחר שלב את המרכיבים של הרשת החדשה וברגע שהסטנדרט יהיה מוכן אז המפעיל יקבל חבילת תוכנה מאריקסון ויריץ אותה והרשת תהיה מוכנה להשקה מסחרית. חשוב שהמעבר לדור החמישי יהיה חלק והדרגתי כי כמו שאתה יודע התנועה ברשת גדלה בערך ב-25% מדי שנה כך שב-2020 הגידול יהיה 100% ולכן שצריך להיערך לכך מעכשיו".

- מעניין שאתם לא מדברים על טכנולוגיות הביניים כלומר על דור 4.5, ועל 4.9, אלא דוחפים ישירות את הדור החמישי, מדוע?

"יש מפעילים שמושכים לכיוון הזה אבל ההבחנה בין הטכנולוגיות ברורה, ויש דור רביעי, ויש דור חמישי. ברור שמפעילים רוצים למצוא פתרונות ביניים וזה טבעי כדי להתמודד עם דרישות השווקים והצרכנים. מה שהתעשייה קוראת לו 4.5 או 4.9 זה מה שאנחנו קוראים לו LTE-Advanced או LTE Advanced Pro. אלו טכנולוגיות שמבוססות על Carrier Aggregation, כלומר על קיבוץ תדרים שונים בתחומים שונים כדי להגדיל את רוחב הפס שיש למפעיל שממנו נגזרת היכולת להגדיל מהירות. אז בדור הרביעי אנחנו מדברים על 20 מגה הרץ רוחב פס, אחר כך זה קופץ ל-40, 60 וכן הלאה. אבל מה שעשינו עוד זה לבנות ארכיטקטורה סביב הדור החמישי, כלומר לא רק להכין את ההדרגתיות ברשת המפעיל, אלא להיכנס איתו לעולמות הענן שמאפיינים את הדור החמישי ובמיוחד גם את תחום ה-IoT, ולהציע משהו יותר מושלם. זה נכון שאנחנו מסתכלים על העתיד דרך טכנולוגיות הביניים ומשלבים ביניהם".

- הניסיון מראה שמפעילים מאוד חוששים ולא רצים להשקה מידית של הטכנולוגיות החדשות. ראינו את זה בהשקה של הדור הרביעי וגם בדור השלישי - יש מפעילים שהם חוד החנית ואחריהם מצטרפים כולם, מה אתה צופה שיקרה ב-2020?

"זה שונה בכל שוק ושוק. יש מפעילים שיילכו ישירות לדור החמישי כשירגישו את הצורך ללכת לשם, ובחלקים מסוימים בעולם אנחנו רואים דרישה למהירות ולטכנולוגיות מתקדמות, ולכן אנחנו מאמינים שיילכו לשם מהר. יש גם עניין של פינוי תדרים. אנחנו יכולים לראות שבחלק ממדינות אסיה ובארה"ב נוצר מחסור בתדרים למפעילים ולכן על גבי התדרים הקיימים הם יתקשו לעמוד בדרישות הצרכנים למהירות ולכן יהיו חייבים להתקדם כמה שיותר מהר לדור החמישי.

"במקרים אחרים יידרשו תדרים למכוניות מרושתות לדוגמא, ולכן גם שם יהיו חייבים תדרים שיופעלו ספציפית בדור החמישי לצרכים מיוחדים של המפעילים והמדינות. כך שזה תלוי בכל מפעיל ובכל מדינה. בארה"ב נראה ביקוש לדאטה בעיקר, באירופה ובישראל עדיין מחפשים לראות את כיווני ההתפתחות, אבל זה לא נכון להגיד שהמפעילים מחכים, להיפך, יש לנו שישה מפעילים שאנחנו עובדים איתם בצורה מסיבית ורואים התעניינות גדולה מאוד בטכנולוגיה ומנסים למצוא ביחד את מנועי הצמיחה שלהם".

- אתה רואה את הרווחיות של המפעילים ושל היצרנים - זה כבר לא אותו דבר, מה דעתך ואיך זה ישפיע על המוטיבציה שלהם להשקות של טכנולוגיות חדשות?

"באופן כללי אני אענה על כך ואומר לך שכולנו בתעשייה מחפשים עכשיו את האפליקציות החדשות שמהן אפשר יהיה לעשות כסף. תחום ה-IoT עושה את צעדיו הראשונים ומאפשר למעפילים להגביר הכנסות ממקומות שלא חשבו עליהם קודם. יש תעשיות יצרניות שמחפשות פתרונות, ציי רכבים, ביטחון ציבורי - כל התעשייה וזה כולל את היצרנים והמפעילים מחפשים את הדרכים להגדיל הכנסות ולמצוא את המוצרים שהציבור יהיה מוכן לשלם עליהם שזה הכי חשוב כמובן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully