וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מניה-דפרסיה טכנולוגית

אקונומיסט

23.10.2002 / 11:04

נוקיה צוהלת ואילו אריקסון עגומה, יבמ שמחה אך סאן דואבת, והמשקיעים מתקשים להחליט לאילו חברות להאמין - לפסימיות או לאופטימיות



למי להאמין? נוקיה או אריקסון? יבמ או סאן מיקרוסיסטמס? מיקרוסופט או סיבל סיסטמס? נדיר הוא שתחזיות הפעילות של חברות טכנולוגיה כה שונה. נוקיה, יצרנית הטלפונים הסלולריים הגדולה בעולם, דיווחה בשבוע שעבר על הכנסות גדולות מהצפוי ברבעון השלישי של 2002, והעריכה כי נתח השוק שלה יגדל בקרוב לשיא חדש. מצב הרוח ביריבתה אריקסון עגום למדי. היא דיווחה על הפסד גדול מהצפוי ברבעון השלישי, והעריכה כי מכירותיה יירדו ב-2002 בכ-20%, לעומת 2001.



גם מצבה של מוטורולה, עוד יצרנית של טלפונים סלולריים, בכי רע. ב-15 באוקטובר היא דיווחה על חזרה לרווח ברבעון שהסתיים ב-30 בספטמבר, לאחר סדרת רבעונים שליליים, אך הפחיתה את תחזיותיה לשארית 2002 ול-2003. לדברי ההנהלה, החולשה בביקוש לטלפונים סלולריים, חצאי-מוליכים וממירים דיגיטליים לטלוויזיה רב-ערוצית נמשכת.



תסמונת "העשירים והעניים" ניכרת גם בתחום התוכנה. בעוד מיקרוסופט היתה במצב רוח מרומם בשבוע שעבר, לאחר שדיווחה על צמיחה של 26% במכירות והכפלת הרווח הנקי ברבעון הכספים שהסתיים בספטמבר, הבעת הפנים בסיבל סיסטמס ובפיפלסופט, שתיים מיצרניות התוכנות העסקיות המובילות בארה"ב, היתה קודרת.



פיפלסופט הצליחה לרשום רווח צנוע, אך סיבל דיווחה על הפסד ואמרה כי גם הרבעון הנוכחי יהיה קשה. כעבור כמה ימים הודיעו מיקרוסופט וסיבל על מיזם משותף: מיקרוסופט תמכור את תוכנת ניהול קשרי הלקוחות של סיבל באמצעות מערכת השירותים המקוונת NET.



פער גדול היה גם בין יבמ לסאן מיקרוסיסטמס, שתיים מיצרניות ציוד המחשבים הגדולות בעולם. לא זו בלבד שיבמ דיווחה על תוצאות טובות מהצפוי, אלא אף אמרה כי היא מתכננת להאיץ את החיפושים אחר חברות לרכישה.




סאן, מצדה, דיווחה על הפסד רבעוני נוסף ואמרה כי תפטר עוד 4,400 עובדים, 11% מכוח האדם; בשנה החולפת כבר פיטרה החברה כ-4,000 עובדים. סקוט מקנלי, מנכ"ל סאן שבדרך כלל שופע אופטימיות, העריך כי הפיטורים וקיצוץ נוסף בהוצאות יסייעו לסאן לחזור לרווח רק במחצית השנייה של 2003.



מדוע מצבן של כמה חברות טוב בהרבה מזה של אחרות? אחת מהסיבות היא כי אלה התחרותיות מענישות את אלה שלא. נוקיה הצליחה להגדיל את הפער על אריקסון, שסובלת לא רק מירידה במכירות של טלפונים סלולריים, אלא גם במכירות של ציוד טלפוניה, פעילותה המרכזי. עם זאת, היו גם חדשות טובות עבור בעלי המניות באריקסון: הנהלת החברה אמרה ב-18 באוקטובר כי חטיבת ציוד התשתית התקרבה לרווח ברבעון החולף.



יבמ ודל הצליחו לכרסם בנתח השוק של סאן מיקרוסיסטמס. דל השיבה לעצמה את כתר יצרנית המחשבים האישיים הגדולה בעולם, לפי נתונים ראשוניים שפירסמה השבוע חברת המחקר IDC. וחברת דירוג האשראי סטנדרד & פורס העלתה את דירוגה של דל, הודות לתחזית פעילות יציבה ורווחים משכנעים.



גם קיצוץ בהוצאות עזר. SAP, יצרנית התוכנות העסקיות הגדולה באירופה, הפחיתה את הוצאותיה ב-8%. כתוצאה מכך השתפרה רווחיותה בשיעור ניכר, לעומת זו של מתחרותיה. מיקרוסופט נוקטת טקטיקה שונה. היא מנצלת חרדות בקרב לקוחותיה מעלייה במחיר שדרוג התוכנות שלהם, כמו מערכת ההפעלה חלונות XP. רבים מיהרו לרכוש מנוי לשדרוגים, לפני שיעלו המחירים. בה בעת מנצלת מיקרוסופט את הרצון של לקוחות רבים לחסוך בהוצאות, בכך שהיא מפרסמת את מוצריה ככלי ייעול.



בעוד שכמה חברות שמחות בחלקן, מגזר הטכנולוגיה עדיין רחוק מהתאוששות. שוק המחשבים האישיים הוא דוגמה טובה. המכירות באירופה, המזרח התיכון ואפריקה עלו ברבעון השלישי של 2002 ב-7% - העלייה הראשונה זה חמישה רבעונים. אך השוק האמריקאי עדיין מדדה: בנק ההשקעות מריל לינץ העריך השבוע כי מכירות המחשבים האישיים בארה"ב יירדו השנה ב-3%. קודם לכן צפה הבנק עלייה של 2.5%. גם בעולם צפויה ירידה במכירות, לעומת 2001 (ראו תרשים).



אלה חדשות רעות עבור אינטל, יצרנית המיקרו-מעבדים למחשבים הגדולה בעולם, וליצרניות המחשבים האישיים. מריל מעריך כי ירידה של 3% במכירות מחשבים תוביל לירידה של 9% בהכנסות של יצרניות המחשבים. "איננו רואים שיפור בפעילות הכלכלית", אמר סמנכ"ל הכספים של אינטל, אנדי בריאנט, לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות פיננסיות מאכזבות. הוא העריך כי במחצית השנייה של השנה לא יירשם שיפור לעומת המחצית הראשונה.



זו התפתחות יוצאת דופן עבור יצרניות שבבים. בעבר, היתה ידועה המחצית השנייה של השנה בהאצה במכירות, בעיקר הודות לביקוש למחשבים לקראת החזרה לבית הספר ולאוניברסיטה - ולקראת החגים. שינוי מגמה כזה מקשה על חייה של אינטל: כדי להשיג את התשואה המבוקשת על השקעותיה, עליה להפעיל את מפעליה במלוא הקיטור, ואולם לנוכח הירידה בביקוש אין סיבה לכך. ייתכן שאינטל מצטערת כעת על החלטתה שלא לקצץ בכושר הייצור באופן חד ומהיר יותר אחרי תום הבהלה לטכנולוגיה.



לראשונה זה כמה חודשים היתה למשקיעים במניות טכנולוגיה סיבה לחייך בשבוע שעבר, כששוקי המניות עלו בשיעור מרשים. רוב החברות מקוות כי משני צדי האוקיינוס האטלנטי כוחם של הצרכנים לא יתש, וכי חג המולד יטיב עם כמה מהן לפחות. אך כלל לא ברור שכך יהיה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully